مدیرعامل موسسه‌دارالحافظین قرآن‌کریم ؛

جذب نوجوانان و جوانان به سمت فعالیت های قرآنی هدف اصلی موسسه‌دارالحافظین قرآن‌کریم

مؤسسه دارالحافظین قرآن کریم با هدف جذب نوجوانان و جوانان به سمت فعالیت های قرآنی، مذهبی و مساجد در آذربایجان غربی فعالیت می کند.

 مدیرعامل موسسه‌ دارالحافظین قرآن‌کریم در گفت و‌گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، گفت: مؤسسه دارالحافظین قرآن کریم از سال ۱۳۸۰ با هدف جذب نوجوانان و جوانان به سمت فعالیت های قرآنی، مذهبی و مساجد در آذربایجان غربی تأسیس و شروع به کار کرد واولین موسسه مذهبی سازمان ملی جوانان بود که برای فعالیت در حوزه ی مذهبی و اعتقادی دارای مجوز از دستگاه تخصصی دارالقرآن تبلیغات اسلامی و اداره کل ارشاد اسلامی به عنوان متولی کار قرآنی فعالیت خود را آغاز کرد.

مهدی کاتب افزود: فعالیت های آموزشی و کارهای فرهنگی با محوریت قرآن و اهل بیت دو فعالیت این مؤسسه را تشکیل می دهد که در حوزه آموزشی، تعالیم روخوانی، تجوید، مفاهیم و حفظ قرآن کریم ویژه خواهران و برادران برگزار می شود همچنین در زمینه های فرهنگی به همت و تلاش تعدادی جوان حساس به مسائل دینی فعالیت می کنند.

وی تصریح کرد: مربیان این مؤسسه تعدادی از افراد مجربی هستند که در دارالحافظین دوره آموزشی سپری کردند و‌ تعدای دیگر نیز از اساتید طراز اول و برجسته استان هستند که از وجودشان در این مؤسسه بهره‌مند می شویم.

وی خاطر نشان کرد: آموزش های مؤسسه برای قرآن آموزان است و به مبحث تربیت مربی ورود نکرده است زیرا در بسیاری از دارالقرآن ها دوره های تربیت مربی برگزار می‌ شود ولی تعداد مربیانی که تعلیم دیده اند و‌ دارا تبحر و‌توانایی مربیگری هستند اندک‌ بوده و این مؤسسه نخواسته که به تعداد مربیانی که به جهت اخذ مدرک در دوره ها شرکت کرده و تبحر‌ و توانایی کافی ندارند بیفزاید.

مدیر عامل مؤسسه دارالحافظین قرآن کریم‌ گفت: با دارالقرآن مذاکراتی در خصوص برگزاری دوره های تربیت مربی متفاوت تر و تخصصی تر از آنچه که هست به لحاظ کیفی در سطح بهتری باشند انجام شود.

کاتب افزود: آموزش هایی که برای رده های سنی مختلف انجام میگیرد توانایی و قابلیت های مخصوص همان سن را می طلبد به طور یکه مؤسساتی برای آموزش به نونهالان و افراد کمتر از ده سال وجود دارد و آموزش های مؤسسه دارالحافظین قرآن کریم تا امسال برای رده های سنی بالای ده سال برنامه ریزی شده بود که از امسال با شیوه و برنامه ریزی های اساتید در نظر دارند برای مقاطع سنی 7سال و اول ابتدایی به صورت تخصصی و تحت آموزش قرآن قرار گیرند.

وی تصریح کرد: دوره پیش دبستانی قرآنی نیز در بخشی از محل آموزش برگزار گردد و برای کم سوادان و بیسوادان آموزش ها نسبت به سایرین متفاوت خواهد بود البته برای یادگیری قرآن حداقل سواد خواندن و نوشتن مورد نیاز است.

وی خاطر نشان کرد: از آغاز سالجاری تاکنون حدود 550نفر که 40درصد برادران و 60درصد خواهران بودند تحت آموزش قرآن کریم قرار گرفتند در طول یکسال حداقل 600 الی 700 نفر می توانند آموزش ببینند و آزمون های پایان دوره برای سازمان دارالقرآن و معاونت قرآنی ارشاد اسلامی متفاوت است. برای سازمان دارالقرآن برای پایان هر دوره آموزشی آزمون برگزار می کند و مدرک معادل آن دوره اعطا می شود.

مدیرعامل موسسه‌دارالحافظین قرآن‌کریم گفت: دوره های دارالقرآن در 10 سطح تعریف شده است دو آموزش در سطح کشور به صورت سراسری برگزار می شود به آزمون های ارشاد شناخته می شود که در بحث حفظ و مفاهیم انجام می شود و در سطوح مختلف آزمون برگزار شده مدرک معتبر اعطا می گردد و تمام اشخاص و موسسات می توانند در آن شرکت کنند که سعی ما براین است که افراد تحت آموزش خود را به سوی آزمون ارشاد سوق دهیم تا در آزمون شرکت کرده و مدرک آنرا از ارشاد دریافت کنند و سازمان تبلیغات اسلامی نیز در زمینه حفظ قرآن کریم آزمون با کیفیت در حوزه حفظ برگزار می کند مدرک تخصصی حفظ به شرکت کنندگان اعطا می گردد که امسال مؤسسه دارالحافظین قرآن کریم مجری آزمون های کتبی و شفاهی بود که در مرحله شفاهی برگزار شده از استان ما 29 نفر که 19 نفر آنها خواهران و 10نفر آنها برادران بودند شرکت کردند .

کاتب افزود: آزمون های تخصصی حفظ در 5 سطح برگزار می شود که مدرک سطح یک آن معادل دکترا و سطح سه آن نیز معادل لیسانس می باشد.

وی به مشکلات مؤسسات قرآنی اشاره کرد وگفت: بزرگترین مشکلاتی که مؤسسات قرآنی با آن رو به رو هستند بحث توانمندی و کمبود مربیان مجرب و هزینه زیاد اساتید استان بوده که پیشنهاد شده است برای رفع مشکل توانمندی مربیان دورهایی برگزار شود و برای مشکل هزینه ها نیز مبلغی برای حضور در مؤسسات تعیین و بر آن نظارت شود.

وی تصریح کرد: برای جذب بیشتر افراد برای فعالیت های قرآنی مؤسسات یک جا جمع نشود زیرا با پراکنده شدن شعبه های این مؤسسات در سطح شهر و حتی مساجد نیز میزبان جلسات تخصصی قرآن باشند تا امکان دسترسی مردم و علاقمندان بیشتر شده واستقبال افزایش یابد ولی باید طبق چهارچوب و سیاست ها عمل شود.

مدیرعامل موسسه‌دارالحافظین قرآن‌کریم گفت: تشکیل جلسه شورای توسعه فعالیت های قرآن که بسیار مورد استقبال امام جمعه ارومیه قرار گرفته و ایشان نیز پیگیر تشکیل این جلسه هستند وبر مباحث قرآنی نظارت می کنندکه این شورای کشوری است و بخش های استانی دارد که انتظار داریم به فعالیت ها از لحاظ کیفی نظارت کنندو نه به لحاظ کمی متولیان مباحث قرآنی ، قرآن را در مسابقات خلاصه کرده اند در حالی که قرآن باید برای مردم تفسیر و بیان شودتا زندگی آنها تاثیر گذار باشد و مسابقات برای تشویق و استعداد یابی است ولی قرآن باید الگوی زندگی برای افراد جامعه باشد و که طبق منویات مقام معظم رهبری قرائت قرآن اولین قدم برای فهم و انس با قرآن است.

کاتب افزود: با توجه به اهمیت آموزش، مدیریت مؤسسه دارالحافظین قرآن کریم هر دوسال یکبار عوض می شود تا با بهره گیری از فکر و ایده های جدیدتر به پویایی وبهتر شدن آموزش های موسسه پرداخته شود.

وی در پایان به عملکرد های فرهنگی موسسه اشاره کرد و گفت: در سال 86 که روزنامه دانمارکی اقدام به اهانت به پیامبر اکرم (ص) که بحثی بین المللی بود که طبق تصمیم مسئولین موسسه طرحی به نام طرح رحمت العالمین با موضوعیت حفظ ومفاهیم سوره های طه و محمد (ص) بود و در سطح استانی با شرکت180 نفر هم شیعه هم اهل سنت برگزار شد که با توجه به امکانات کم آن زمان ولی با همکاری و تلاش توام با اخلاص همکاران به ثمر نشست که این نوع فعالیت های فرهنگی به جشنواره اتفاق که در سال 88 برگزار شد ختم شد که در این جشنواره سمن های کل کشور بود و سمن دارالحافظین قرآن کریم آذربایجان غربی جزو ده سمن برتر کشور شناخته شد و در همان سال نیز در بین تشکل های مذهبی کشور در بوشهر نیز جشنواره ای برگزار شد که به عنوان دومین تشکل برتر کشور برگزیده شد که به واسطه همین موضوع و شناخت از این موسسه موجب شد که این موسسه به عنوان مجری طرح جشنواره زیر سایه خورشید بود که در جشنواره این خادمان آقا علی ابن موسی الرضا (ع) که به استان تشریف می آورند که لطف و عنایت امام هشتم به این موسسه ویژه تر شده است که افتخار این را داریم که هشتمین سال است که این جشنواره را برگزار کردیم.

گفت و گو از : الناز نقی زاده



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.