جايگاه علمى صنعت داروسازى نياز به ترجمه دارد/ داروهايى با ارزش سه ميليارد دلار

رييس سازمان غذا و دارو گفت: جايگاه علمى و فناوری در زمينه توسعه صادرات و صنعت داروسازى نياز به ترجمه دارد.

جايگاه علمى صنعت داروسازى نياز به ترجمه دارد/ داروهايى با ارزش سه ميليارد دلارىبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رسول ديناروند رييس سازمان غذا و دارو در دومين نمايشگاه بين المللى دارو و صنايع وابسته(ايران فارما) كه امروز در مصلى امام خمينى برگزار شد، بيان كرد: آموزش داروسازى به روش مدرن به ١٦٥ سال پيش و تأسيس دارالفنون برمى گردد. ارائه خدمت داروسازى به شكل داروخانه، كارخانه داروسازى و صنعت داروسازى ايران قدمتى حدود يك قرن دارد. اكنون در كشور ٩٠ كارخانه داروسازى و ١٠٦ شركت داروساز داريم كه شركت ها براى توليد دارو از پارك هاى فناوری كمك مى گيرند.

وى سهم تولید و صادرات کشور را رو به توسعه خواند و بيان كرد: سال ٩٤ حدود ٩٧/٥ درصد نياز دارويى و ٧٠ درصد ارزش بازار تامين شده و حدود يك ميليارد دلار واردات داشته ايم. از طرفى ارزش داروهای ايرانى حدود سه ميليارد دلار بوده است.

ديناروند از حضور ٤٠٠ شركت توليد كننده در اين نمايشگاه خبر داد و افزود: اين نمايشگاه از مرزهای كشور فراتر رفته است.

دیناروند با اشاره به اینکه 50 درصد دانشمندان یک درصد بین‌المللی ایران در حوزه علوم پزشکی، داروساز هستند تعداد داروسازان بین محققان علوم پزشکی بین پنج درصد است و این یعنی ما از نظر علمی و فناوری جایگاه برجسته‌تری داریم و باید این جایگاه در توسعه محصولات، تولید و صنعت داروسازی ترجمه شود باید تلاش کنیم از مرز‌های ایران فرا‌تر رویم.

وی با اشاره به هدف اول صنعت داروسازی کشور گفت: جمعیت ما در رتبه 16 یا 17 در جهان قرار داشته و حدود یک درصد جمعیت دنیا است بازار هدف ما 400 میلیون نفر است و این که از نظر فناوری و داروسازی از کشور های منطقه برجسته‌تر هستیم باید بازار منطقه را تسخیر کنیم صادرات 200 میلیون دلار در کشور بسیار کم است.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه سال 94 از نظر کمی 97.5 درصد نیاز دارویی و از نظر ارزش بازار حدود 70 درصد آن را صنعت داروسازی کشور تأمین کرده افزود: حدود یک میلیون دلار واردات داشتیم و ارزش داروهای ایرانی حدود 3 میلیارد دلار بوده است.

وی با بیان اینکه صنعت داروسازی ایران فقط داروهای پایه‌ای و اساسی را تولید نمی‌کند، گفت: ما در ایران داروهای بیماران خاص، داروهای هایتک‌، بیوتکنولوژی، آنتی‌بادی مولکولار‌ نیز در صنعت داروسازی ایران تولید می‌شوند همچنین علاوه بر آن‌ها داروهای نیاز به فناوری نانو‌ در کشور‌های دانش‌بنیان تولید و حتی صادر می‌شوند.

دیناورند با اشاره به اینکه تفکر تولید به جای واردات کوچک کردن صنعت داروسازی کشور است گفت: صنعت داروسازی صنعت پیش‌رو بوده و سهم تولید و صادرات در آن رو به توسعه است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه نمایشگاه ایران فارما‌ دومین سال خود را تجربه می‌کند افزود: این نمایشگاه پس از 2 سال رشد بیش از 2 برابری داشته و نه به عنوان نمایشگاه سلامت بلکه به طور مستقل برگزار شده است.

وی با اشاره به راه آینده صنعت داروسازی ایران اظهار کرد: این صنعت در آینده باید در بازار‌های بین‌المللی حضور داشته و فرا سوی مرز‌های ایران برود به همین منظور باید تلاش کنیم بیماران و پزشکان به داروهای ایرانی اعتماد بیشتری داشته باشند تا زمانی که این اعتماد وجود نداشته باشد ما پیشرفت نمی‌کنیم.

دیناروند با بیان اینکه ما نیازمند آن هستیم که داروهای مطرح جهانی در کشور تولید شود افزود: این موضوع موجب ارتقای صنعت داروسازی و اعتماد‌سازی بیشتر می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه پسا برجام‌ تأثیرات مثبتی در توسعه فناوری دارویی کشور داشته گفت: پس از پسا برجام شرکت‌هایی وجود دارند که مراحل اولیه سرمایه‌گذاری را طی کرده و به تدریج توسعه فناوری دارویی را شروع می‌کنند تا به کیفیت و صادرات دارو کمک شود.

وی ادامه داد: دوران پسا برجام دوران توسعه فناوری، تکنولوژی و تولید است و شرکت‌های بین‌المللی استقبال می‌کنیم و این به نفع صنعت داروسازی کشور است.

در ادامه مراسم نوربخش رئیس سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه این سازمان به عنوان تولیدکننده خدمات درمانی و بزرگترین خریدار درمانی در کشور فعالیت می‌کند گفت: این سازمان در بخش خریدار و فاینانسر درمان که بخشی از آن با همکاران داروساز متعامل است فعالیت می‌کند، سعی ما بر این است که با درک عمیق از مشکلات داروسازان در بخش تأمین منابع و اداره داروخانه علی‌رغم مشکل در نقدینگی کشور و به تبع آن در سازمان تأمین اجتماعی گام مثبت‌تری در جهت جبران مافاد سایر سازمان‌های بیمه‌گر برداریم.

وی اضافه کرد: ما با راهبرد‌هایی که در سازمان تأمین اجتماعی در نظر گرفته شده سعی داریم به صنعت دارویی و مدیریت لازم در مصارف دارویی کمک کنیم.

نوربخش با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی به طور بالقوه در توسعه صنعت داروسازی کشور نقش دارد، افزود: ما در توسعه این صنعت نه در رقابت با بخش خصوصی سعی داریم اقدامات راهبردی مهمی را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی سعی دارد تعامل بیشتری با بخش خصوصی داشته باشد، گفت:‌ امیدواریم با برنامه‌ریزی لازم و مشارکت بخش خصوصی و با بردن بزرگترین هلدینگ‌ دارویی کشور در بازار بورس و سرمایه که در این دوره انجام شد نقش کلیدی خود در صنعت داروسازی کشور ایفا کنیم.

در ادامه عباس کبریایی زاده، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروی انسانی ایران با بیان اینکه صنعت دارویی کشور مصداق عینی اقتصاد مقاومتی است، گفت: ما تحریم ها را تحمل کردیم و امروز در رقابت جهانی قرار داشته و توانسته ایم 98 درصد نياز دارويي کشورمان را در داخل تامین کنیم.

وی ادامه داد: تامین دارو در زمان زمانی جنگ و تحریم يكي از مشكلات مهم بوده اما با تلاش داروسازان اين موانع برطرف شده و صنعت دارويي كشور پيشرفت هاي خوبي كرده است.
 
رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروی انسانی ایران با اشاره به اينكه داروسازی به عنوان صنعت مستقل، برای خود نمایشگاه برگزار كرده،  افزود: نمايشگاه ایران فارما از دو سال پیش آغاز به كار كرده امروز شاهد دومین سال از افتتاح آن هستیم .
 
كبريايي زاده ادامه داد: زمانی که تصمیم گرفتیم ایران فارما را افتتاح کنیم، هیأت های اجرایی نقشه راهی را ترسیم کردند که انجام این پروژه صرفا به صورت نمایشگاه نباشد و ما آن را یک رخداد و فرصت برای صنعت دارویی کشور تلقي مي كنيم.
 
 وي با بیان اینکه فقط شرکت های دارویی كه در چرخه توليد نقش داشتند در اين نمايشگاه شركت كردند، افزود: ضابطه هایی را طراحی کردیم که هیچ شرکت دارویی وارد کننده ای در این نمایشگاه حضور ندارد شرکت های دارویی وارد کننده متقاضی برای حضور در این نمایشگاه بودند ولي سیاست های ما بر اساس ارتقاي صنعت داروسازي و توليد دارو در نظر گرفته شده است.
 
رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروی انسانی ایران با بیان اینکه شرکت های نرم افزاری و پشتیبانی در راستای ارتقای صنعت داروسازی در نمایشگاه ایران فارما حضور دارند، گفت: شرکت های خارجی که به نوعی در صنعت دارویی كشور ما مشارکت می کنند در این نمایشگاه حضور دارند.

وي ادامه داد: نمایشگاه دوم ایران فارما با حدود 400 شرکت در حال برگزاری است که 300 شرکت آن داروسازان ایرانی بوده و بیش از 90 شرکت خارجی در این نمایشگاه حضور دارند و اين ميزان دو براير سال گذشته بوده و اين شركت در ارتباط با توسعه فناوری و انتقال آن به داخل کشورمان نقش دارند. 

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروی انسانی ایران با اشاره به اينكه این نمایشگاه فرصتی است كه ما خودمان را به جامعه و جهان نشان دهيم، افزود: همه باید از قابلیت و توانمندی های داروسازان ایرانی مطلع شوند.
 
وی با اشاره نمایشگاه ایران فارما گفت: در این نمايشگاه تعداد قابل توجهی ورک شاپ و کارگاه تخصصی برگزار مي شود و متقاضیان ایجاد کارگاه های آموزشی در حوزه ارتقای دارو و صنعت و نوآوری بیش از ۱۰۰ نفر بوده اند.

کبریایی زاده ادامه داد: نمایشگاه کتاب فرصت خوبی برای شرکت کنندگان داخلی است همچنين دانشجویان داروسازی می توانند با یافته های آموزشی آشنا شوند البته وزارت ارشاد هم حمایت هایی را برای بحث تخفیف در نظر گرفته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار