وقتی خوردن نان آرزوی بیماران سیلیاکی می شود/ تنوع محصولات فاقد گلوتن کم است

دبیر علمی دومین کنفراس بین‌المللی اختلالات مصرف گلوتن گفت: دسترسی دشوار به محصولات فاقد گلوتن و نبود تنوع در این محصولات از مهمترین چالش های پیش روی بیماران مبتلا به سلیاک است.

وقتی خوردن نان آرزوی بیماران سیلیاکی می شود/ تنوع محصولات فاقد گلوتن کم است
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیر صادقی فوق تخصص گوارش، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و دبیر اجرایی دومین کنفرانس بین المللی اختلات مرتبط با گلوتون در دومین کنفرانس بیماری سیلیاک که صبح امروز در سالن همایش‌های بیمارستان طالقانی برگزار شد،گفت: بیماری سلیاک زمینه ژنتیکی دارد و در اثر زیاده روی در مصرف مواد غذایی همچون  نان، گندم و جو بروز می‌کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که این بیماری علائم خاصی ندارد و ممکن است بیمار تا مدت ها از ابتلا به آن آگاهی نداشته باشد و همچنین با توجه به روند رو به رشد اختلات مرتبط با گلوتن به منظور اهمیت به این بیماری و افزایش آگاهی مردم از سلیاک اقدام به برگزاری کنفرانس های متعددی کرده ایم.

صادقی یادآور شد: تنها مبتلایان به سلیاک از اختلالات مصرف گلوتن رنج‌نمی برند بلکه برخی از افراد سالم نیز با مصرف مواد غذایی حاوی این ماده که علاوه بر گندم و جو در برخی لبنیات صنعتی و مواد آرایشی نیز وجود دارد، ممکن است دچار علائمی نظیر دل درد، نفخ، بی حالی، بی قراری، یبوست و اسهال شوند.

وی اظهار داشت: حدود ۳ تا ۵ درصد از مردم جامعه از اختلالات ناشی از مصرف گلوتن رنج می‌برند که یک درصد از آنها مبتلا به بیماری سیلیاک هستند و پرداختن به موضوع سیلیاک و اطلاع‌رسانی به پزشکان و مردم امری ضروری است.

وی با اشاره به حضور پروفسور مارش بنیان‌گذار پاتولوژی سلیاک در جهان یادآور شد: این کنفرانس در 2 روز برگزار می‌شود که در روز نخست 150 پزشک و روز دوم پزشکان همراه با بیماران مبتلا به اختلال‌های مصرف گلوتن با طرح پرسش و پاسخ حضور به هم می‌رسانند.

رشد صعودی بیماری سیلیاک در کشور
در ادامه این مراسم محمدرضا زالی دبیر علمی دومین کنفراس بین‌المللی اختلالات مربوط به مصرف گلوتن بیان کرد: از آنجایی که آمار مبتلایان به سلیاک در جهان در حال افزایش است، شناخت هر چه بیشتر این بیماری اهمیت بسزایی دارد.

وی با عنوان اینکه این بیماری تمام قسمت های بدن از مغز تا نوک ناخن های پا را درگیر می کند؛ گفت: از علایم این بیماری می توان به احساس خستگی و ضعف، بی اشتهایی، لاغری، اسهال، دل‌درد و ناتوانی در حرکت دادن اندام‌های بدن اشاره کرد.

زالی با یادآوری اینکه مبتلایان به بیماری سلیاک در تمام طول عمرشان درگیر این بیماری باقی می‌مانند؛ افزود: بیماران سلیاک نسبت به پروتئین موجود در گندم به نام گلوتن حساس بوده و قادر به مصرف نان نیستند.

وی با بیان اینکه پیروی از رژیم فاقد گلوتن بسیار هزینه‌بر است؛ تصریح کرد: از دیگر چالش‌های پیش روی بیماران مبتلا به سلیاک دسترسی دشوار به محصولات فاقد گلوتن و نبود تنوع در این محصولات در کشورهای مختلف به خصوص ایران است.

این دبیر علمی با توصیه به اینکه رژیم غذایی فاقد گلوتن یکی از سالم ترین رژیم های غذایی دنیا به حساب می آید؛ اضافه کرد: امروزه بسیاری از ورزشکاران، مبتلایان به دیابت، چاقی، فشار خون و بیماری های قلبی عروقی نیز از این رژیم پیروی می کنند.

زالی یادآور شد: از دیگر اهداف این کنفراس می توان به گردآوری پاتولوژیست ها از نقاط مختلف جهان برای آگاهی‌بخشی بیشتر به افراد اشاره کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار