درمان بیماری‌ها با رایحه‌های معجزه‌گر/ عود مشک داروی طبیعی قلب و اعصاب

رایحه‌های طبیعی در درمان استرس، بی‌خوابی و بیماری‌های متعدد نقش چشمگیری داشته و یکی از موثرترین ابزار طب سنتی به شمار می‌روند.

یونس حیدری پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: عودها در واقع حاصل فرآوری گیاهان معطر و صمغ‌های عطری هستند که فواید دارویی و طبی دارند.

وی با تاکید بر اینکه اکثر عودها اثر آرامبخشی و تقویت کنندگی دارند، تصریح کرد: دود کردن عودها موجب رفع خستگی، استرس، اضطراب و ایجاد آرامش می شود. برخی گیاهان دارویی نظیر گل نرگس، لیمو و مرزنجوش به طور طبیعی معطر بوده اما تعدادی از داروهای گیاهی مثل مشک و عنبر حتما باید فرآوری شده و به صورت عود در بیایند.

حیدری در ادامه افزود: شناخته شده ترین نوع عودها صندل سرخ و سفید، عود صلیب، عود مشک، یاسمین، عنبر، رز، لیمو، لاواندر، کندر، سیب سبز، بابونه، رزماری، نعناع، زنبق و یاس کبود هستند.

این پژوهشگر طب سنتی اظهار داشت: صندل دارای طبع سرد و خشک، قابض، خوشبو کننده بدن، ضد ترشحات مجاری ادرار، معرق و ضدعفونی کننده محیط است و استفاده بیش از حد از آن موجب تهوع و استفراغ می شود. همچنین عود صلیب دارای طبیعت گرم و خشک، ضد صرع و موجب افزایش گردش خون است.

عود مشک آهو دارای طبیعت گرم و خشک، مقوی قلب و اعصاب، خوش بو کننده و آرامبخش است، استفاده بیش از حد آن به دلیل وجود کافئین موجب اختلال در دستگاه عصبی می شود. همچنین استنشاق عود سیب سبز ضد استرس، و عود کندر موجب ایجاد شادابی می شود.

وی با تاکید بر نقش رایحه‌درمانی (آروماتراپی) در سلامت افراد اضافه کرد: بسیاری از بوها خاصیت درمانی دارند نظیر عطر گل نرگس که سبب تقویت ریه می شود؛ همچنین عطر اسطوخودوس هندی که از قدیم برای درمان اختلالات خواب کاربرد داشته است.

حیدری با بیان اینکه عودهای اصلی بوی به مراتب ملایم‌تری نسبت به نوع اسانس‌دار دارند، یادآور شد: متاسفانه شرکت های سازنده عود که عمدتاً به دلیل گران تمام شدن مواد اولیه آن حجم بالایی از اسانس و مواد صنعتی را در عودها می گنجانند به آزاد شدن سرب در محیط دامن می‌زنند. از طرفی بسیاری از عودهای موجود در بازار که با اسامی متفرقه عرضه می گردد، اصل نیستند، همچنین برخی عودها نظیر صندل از مواد اولیه تقلبی تهیه می‌شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار