داوری جشنواره طنز مانند داوری وزنه‌برداری نیست

داوری در یك جشنواره ادبی، مانند داوری وزنه‌برداری نیست كه بگوییم اثری یك كیلو بیشتر از اثر دیگر بود و این‌گونه اثر برتر را انتخاب كنیم.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید امیر سادات‌موسوی، شاعر و نویسنده طنزپرداز، با بیان اینكه شروع فعالیت هایش در زمینه طنز با جشنواره طنز مكتوب حوزه هنری بوده است، اظهار كرد: نخستین بار به عنوان یك مخاطب در جشنواره طنز مكتوب حضور پیدا كردم و از برنامه‌های جشنواره استفاده كردم و در خلال جشنواره برخی شعرهایم را به طنزپردازان پیش‌كسوت و مسئولان جشنواره ارائه كردم و آن‌ها هم من را تشویق كردند تا در دوره های بعد در بخش مسابقه جشنواره شركت كنم.
 
وی ادامه داد: جشنواره طنز سوره (طنز مكتوب) برای من جنبه تشویقی داشته است و عامل محركی بود تا وارد عرصه طنز كشور شوم. پنجمین جشنواره طنز مكتوب، نخستین دوره‌ای بود كه متوجه شدم چنین برنامه‌ای برگزار می‌شود و در كارگاه‌های آموزشی جشنواره شركت كردم و پس از این دوره، پای ثابت جشنواره‌های طنز حوزه هنری شدم و در ششمین دوره اثرم به بخش مسابقه راه پیدا كرد و در هفتمین و هشتمین دوره به عنوان برگزیده انتخاب شدم.
 
سادات‌موسوی همچنین گفت: وقتی در جمع شاعران و طنزپردازان هستیم، صحبت‌هایی كه بین ما انجام می‌شود تاثیرگذار است و ایده و انگیزه می‌دهد كه آثار بیشتری بنویسیم. در همان سال‌ها كه در جشنواره شركت كرده بودم، صحبت‌هایی كه با دیگر راه یافتگان به جشنواره داشتیم باعث می شد همكاری هایی شكل بگیرد و دوستان تازه‌ای پیدا كنم. در همان دوران جشنواره، با مهرداد صدقی آشنا و دوست شدم و یا در خلال شب شعرهای طنز «در حلقه رندان» زمینه همكاری با سعید طلایی در برنامه رادیویی به تهیه كنندگی مهدی استاد احمد به وجود آمد.
 
این شاعر و طنزپرداز درباره جشنواره طنز سوره حوزه هنری گفت: كسب مقام دلیل بر برتری صاحب اثر و كسب نكردن مقام هم لزوما دلیل بر ناتوانی او نیست. داوری در یك جشنواره ادبی، مانند داوری وزنه‌برداری نیست كه بگوییم اثری یك كیلو بیشتر از اثر دیگر بود و این گونه اثر برتر را انتخاب كنیم. در جشنواره‌های ادبی، سلیقه داوران مطرح است و باید حواسمان باشد، برای نتیجه جشنواره به بیراهه نرویم. برخی كه در جشنواره‌ها رتبه نیاورده‌اند، از این اتفاق ناراحت بوده‌اند و این ناراحتی در ادامه مسیرشان تاثیر داشته است. اما برخی هم كه در جشنواره رتبه آورده‌اند فكر می‌كنند كه باید همان مسیر را ادامه دهند و این موضوع باعث می‌شود خلاقیت شان از بین برود.
 
وی همچنین اظهار داشت: نكته قابل ملاحظه ای كه در جشنواره طنز سوره وجود دارد، این است كه جوان تر ها و به ویژه هنرمندان شهرستانی كه كمتر فرصت حضور در این گونه گردهمایی ها را دارند، می توانند از چنین امكانی استفاده كنند و با حضور در جشنواره طنز سوره، برایشان فرصتی ایجاد می‌شود كه با جریان زنده و تپنده طنز و ادبیات كشور از نزدیك آشنا شوند.
 
سادات‌موسوی با بیان اینكه در خلال جشنواره طنز حوزه هنری سعی كرده‌ام از اساتید بیاموزم، عنوان كرد: طی این سال ها افتخار شاگردی ابوالفضل زرویی نصرآباد را داشته ام. از ایشان یاد گرفته‌ام باید طنز را جدی گرفت تا اثر ارزشمندی تولید شود. برخی به خاطر وجه شوخی و سرگرمی طنز، تصور می‌كنند در تولید اثر طنز هم باید با این فرایند باری به هر جهت و سهل انگارانه برخورد كنند، در صورتی كه این گونه نیست و طنز هم بخشی از ادبیات است و باید به آن نگاه ادبی و جدی صورت بگیرد.
 
وی افزود: در حال حاضر در طنز كشور با دو جریان رو به رو هستیم. برخی از افراد، مجلات و نشریات كشور طنز را جدی گرفته اند و گروه بزرگ‌تری هم هنوز چنین نگاهی به طنز ندارند و آن را تنها نوعی سرگرمی می دانند. برخی طنزپردازها می خواهند در كنار كمدین ها و كسانی كه لطیفه تعریف می‌كنند قرار بگیرند كه چنین نگاهی اشتباه است. اگر از طنز به عنوان گونه ای از ادبیات صحبت می‌كنیم و از برخی اشعار مولانا و سعدی و حافظ به عنوان طنز مثال می‌آوریم، باید نگاهمان به آن هم ادبی باشد.
 
گفتنی‌ است زمان برگزاری و معرفی نفرات برتر نهمین جشنواره طنز سوره 25 و 26 دی ماه 95 است.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.