گراهام: نتانیاهو باید پس از رفتن اوباما، توافق امنیتی را با واشینگتن امضا می‌کرد

سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، توافق نظامی تل‌آویو با واشینگتن را در شرایط کنونی، اشتباه رژیم صهیونیستی دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: یک سناتور جمهوری‌خواه، که بر بودجه مربوط به کمک‌های خارجی آمریکا نظارت دارد، روز جمعه اعلام کرد اسرائیل با امضا یک موافقتنامه امنیتی جدید 38 میلیارد دلاری با دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، مرتکب اشتباه شد.

سناتور لیندسی گراهام گفت در صورتی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، منتظر مانده بود تا باراک اوباما کاخ سفید را ترک کند، می توانست به یک توافق بهتر دست یابد.

وی خاطر نشان کرد حمایت کافی در کنگره در میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برای اعطای کمک نظامی بیشتر به اسرائیل وجود دارد و رئیس جمهور جدید آمریکا، یا هیلاری کلینتون یا دونالد ترامپ، سخاوتمندتر خواهند بود.

این سناتور جمهوری‌خواه گفت کنگره در این موافقتنامه دخالت ندارد و این توافق نباید کنگره را محدود کند.

گراهام افزود قصد دارد طی هفته‌های آینده با درخواست برای بودجه‌ای اضافی که به اسرائیل یک میلیارد و 500 میلیون دلار دیگر فراتر از آنچه دولت پیشنهاد داده است، اختصاص می دهد، تبصره‌ای را محک بزند که قانون‌گذاران را از در اختیار گذاشتن پول بیشتر از آنچه این توافق اجازه می دهد، محدود می‌کند.

وی خاطر نشان کرد دولت اوباما در تلاش برای «بی‌اثر» کردن کنگره و تضعیف توانایی آن را در زمینه اختصاص بودجه است.

سناتور باب کورک، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، نیز در اظهاراتی مشابه گراهام گفت :« این موافقتنامه نشانه‌ای مهم از تعهد بلند مدت ما به اسرائیل است، اما میزان بودجه‌ای که قرار است اختصاص پیدا کند در نهایت به تصمیم کنگره بستگی دارد.»

گراهام گفت :«قانون‌گذاران قصد داشتند امسال 600 میلیون دلار برای دفاع موشکی در اختیار اسرائیل قرار دهند که یکصد میلیون دلار بیش از رقمی است که این موافقتنامه قرار است در سال 2019 میلادی ارائه کند، زمانی که پیش‌بینی می شود تهدیدی که اسرائیل از سوی ایران و گروه‌های افراط گرا با آن روبرو است حتی آشکارتر شود.»

وی گفت ایران این موافقتنامه جدید را به عنوان کاهش تعهد آمریکا در قبال اسرائیل قلمداد خواهد کرد.

آسوشیتدپرس در ادامه نوشت: آمریکا و اسرائیل روز چهارشنبه پس از ماه‌ها مذاکرات در بحبوحه تنش میان دو طرف ناشی از توافق هسته‌ای به دست آمده با ایران، این موافقتنامه را امضا کردند.

این موافقتنامه امنیتی، که اجرای آن در بودجه سال 2019 آغاز می شود، قرار است ده سال ادامه یابد و سالانه بالغ بر سه میلیارد و 800 میلیون دلار خواهد بود. توافق کنونی در سال 2018 میلادی منقضی می شود و بر اساس آن اسرائیل هر سال کمک نظامی سه میلیارد و یکصد میلیون دلاری از آمریکا دریافت می کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار