آیا نتیجه نشست کشورهای عضو اوپک در الجزایر هم مانند نشست دوحه خواهد بود؟

به اعتقاد کارشناسان بعید است ایران و عربستان درباره کاهش تولید نفت، در نشست الجزایر به توافق برسند.

آیا نتیجه نشست الجزایر هم مانند نشست دوحه خواهد بود؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ ماهنامه چلنج challenges در پایگاه فرانسوی زبان خود نوشت: تعجبی نخواهد داشت که تولید کنندگان بزرگ نفت در نشست روز چهارشنبه خود در الجزایر، به توافقی برای محدود کردن سقف تولید و بالا بردن قیمت ها، دست نیابند. زیرا تنش ها بین ایران و عربستان تشدید شده است.

بیشتر ناظران معتقدند توافق بین  تولید کنندگان اصلی نفت در نشست  28 سپتامبر الجزایر برای محدود کردن  سقف تولید وبالا بردن قیمت‌ها بعید به نظر می رسد. این نشست قرار است در حاشیه مجمع بین المللی انرژی در پایتخت الجزایر برگزار شود.

اولیویه ریش Olivier Rech مسئول پژوهش «انرژی» در موسسه بیوند رتینگز Beyond Ratings و کارشناس سابق « چشم اندازهای نفتی» آژانس بین المللی انرژی، می گوید دستیابی به چنین توافقی یک توهم است علت اصلی آن هم تشدید تنش ها بین ایران و عربستان سعودی است، با توجه به درجه تنش ها بین دو کشور، تصور این که ایرانی ها به درخواستهای عربستان تن دهند، دشوار است.

عربستان چند هفته پیش به صراحت از محدود کردن تولید حرف زد  اما به شرطی که همه اعضای اوپک تولید خود را محدود کنند. تهران پیشاپیش در  ماه آوریل و در نشست اوپک در دوحه که به شکست انجامید، این پیش شرط را «مضحک» خوانده بود. ایران که تولید نفتش در زمان تحریم‌ها کاهش یافته بود، امیدوار است تولید خود را به بیش از چهار میلیون بشکه در روز  و به سطح سال 2009 برساند. در حال حاضر تولید ایران سه میلیون و ششصد هزار بشکه در روز است.

به نظر می رسد مذاکرات غیر رسمی روزهای اخیر بین تهران و ریاض نتوانسته است مواضع این دو کشور را به هم نزدیک کند.

بنجامین لووت Benjamin Louvet، متخصص مسائل نفتی در «او.اف.آی است منجمنت» OFI Asset Management می گوید: همه چیز حکایت از آن دارد که توافقی وجود نخواهد داشت، عربستان و ایران به مخالفت با یکدیگر در باره مسئله محدود کردن تولید ادامه می دهند و روسیه منتظر است این دو کشور به توافق برسند.

خبرگزاری بلومبرگ از 23 تحلیلگر درباره این توافق پرسید اما فقط دو نفر از آنها  رسیدن به توافقی در الجزیره را محتمل دانستند.

وضعیت فعلی برای عربستان رضایت بخش است

این دو تولیدکننده اصلی نفت  جهان، برای جلوگیری از نبود تعادل عرضه و تقاضا در  بازار که از تابستان سال 2014 به وجود آمده است، کاری انجام نداده اند. به گفته آژانس بین المللی انرژی، در حال حاضر یک میلیون و یکصد هزار بشکه  عرضه مازاد در بازار وجود دارد.  این وضعیت به دو علت  به وجود آمده است. علت  اول رشد ناگهانی تولید نفت شیل در آمریکا و علت دوم راهبرد بسیار تهاجمی عربستان  برای افزایش تولید در نوامبر سال 2014 برای حفظ سهم خود در بازار.

این دو رویداد  بهای نفت را از بشکه ای  120 دلار در سال 2014 به 45 تا 50 دلار در هفته های اخیر کاهش داد.  با توجه به این که  تولید هر بشکه نفت برای عربستان 10 دلار  و تولید هر بشکه  نفت شیل برای تولید کنندگان  آمریکا 50 تا 80 دلار هزینه دارد، عربستان امیدوار است کاهش قیمت نفت سبب توقف تولید نفت شیل در آمریکا شود.

به گفته بنجامین لووت، این موضوع یکی از علل رضایت عربستان از وضعیت فعلی است. راهبرد عربستان برای  مقابله با نفت شیل آمریکا که اوپک هم از آن حمایت می کند، به موفقیت نزدیک شده است. از آوریل سال 2015 تولید نفت شیل در آمریکا روزانه یک میلیون و یکصد هزار بشکه کاهش یافته است. تولید کنندگان  نفت شیل بسیار مقروض شده اند و ظرف دو سال یکصد شرکت ورشکست شده است. 

سعودی ها می دانند که در حال پیروز شدن هستند. این را هم بایدگفت که با توجه به مذاکرات ماه مارس و اکتبر در باره تمدید خطوط اعتباری شرکتهای تولید کننده نفت شیل در آمریکا،  تعجب آور خواهد بود عربستان هم اکنون توافقی را برای محدودیت تولید بپذیرد که سبب افزایش قیمتها و سود بردن تولید کنندگان آمریکایی شود.   

آیا نتیجه نشست الجزایر هم مثل نشست دوحه خواهد بود؟

تولید کنندگان مهم دیگری مثل لیبی و نیجریه هم  که به علت مناقشه های داخلی در وضعیت متزلزل به سر می برند، خواهان محدودیت تولید هستند. تولید این دو کشور بسیار کمتر از ظرفیت شان است. طرابلس به تازگی صادرات نفت خام خود را از سر گرفته است. درباره روسیه هم باید گفت هر چند این کشور احتمال کاهش پنج درصدی تولید خود را واقع بینانه خوانده است اما این صحبت جای بحث دارد.

بنجامین لووت در این باره می گوید: روسیه در گذشته هم چنین وعده هایی داده است، به ویژه در سال 1998 ، اما به ندرت به آنها عمل کرده است. به همین علت کارشناسان درباره اعلام آمادگی اوایل سپتامبر روسیه برای همکاری با عربستان جهت تثبیت قیمت نفت، تردید دارند.

اولیویه ریش معتقد است: چنین توافقی به تعادل بازار نمی انجامد، و مسئله عمده و الزام آوری را ارائه نمی کند.

به نظر می رسد نورالدین بوطرفه، وزیر انرژی الجزایر درباره رسیدن اوپک به توافقی در نشست الجزایر تردیدی ندارد. وی پیش از آغاز مجمع بین المللی انرژی گفته بود که در حاشیه  این مجمع  اوپک هم نشستی فوق العاده را برای تصمیم گیری در باره محدود کردن تولید خواهد داشت. به گفته وی، اوپک چاره ای جز تصمیم گیری برای تثبیت بازار ندارد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار