وقف علمی، بازوی رشد و توسعه علم و فناوری/ لزوم ارائه ایده‌های جدید برای عملیاتی کردن اقتصاد دانش بنیان

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بیش از 60 مورد وقف در زمینه علم وجود دارد که باید فرهنگ آن برای حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان گسترش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور و رییس بنیاد علمی نخبگان در نشست مشترک با مدیر کل اوقاف و امور خیریه که صبح امروز در این سازمان برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیش از 60 مورد وقف در زمینه علم وجود دارد که امیدواریم بتوانیم این فرهنگ را گسترش دهیم.  

وی افزود: یکی از بحث های صورت گرفته در این نشست موضوع تحقیقات و پژوهش هست که در واقع وقف در حوزه‌های پژوهش جزء مواردی است که ما در معاونت علمی به شدت به دنبال آن هستیم و این مسئله یک موضوع فرهنگی است که موجب می شود تا بتوانیم جامعه ای دانش‌بنیان داشته باشیم. 

ستاری اظهار داشت: در رابطه با وقف در بنیاد ملی نخبگان، ما 2 سال است که به صورت جدی این موضوع را پیگیری کردیم و در حال حاضر واقفان خوبی در حمایت از افراد، فرد، استعداد های برتر و جوانانی که در حوزه خاصی استعداد دارند و باید مورد حمایت قرار بگیرند. 

وی با بیان اینکه بنیاد نخبگان به صورت وسیع این حمایت را انجام می دهد، تاکید کرد: قطعا مشارکت مردمی بسیار در این زمینه حائز اهمیت است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور بیان کرد: بحث سوم در رابطه با توسعه های مربوط به شرکت های دانش بنیان و فرهنگ کارآفرینی در کشور است که در رابطه با هر سه حوزه در این جلسه بحث شد و نظرات خوبی هم توسط عزیزان ارائه شد.

وی با اعلام تشکیل کمیته کاری بنیاد نخبگان با اداره اوقاف گقت: امیدوارم استان تهران یک شروعی برای این بحث در سراسر کشور باشد که با توجه به زمینه های جدیدی که در حوزه وقف ایجاد شده است ما در واقع سه حوزه اصلی به عنوان حوزه های جدید داریم که می توان در آن فرهنگ وقف احیا کرد.

ستاری درباره توصیه مقام معظم رهبری در حرکت به سوی مسایل علمی با توجه به نیازمندی های کشور بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه ها پروژه های متنوعی در زمینه داروهای جدید، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، سلول های بنیادی و موارد دیگر دارد که این بسیار جای قدردانی از سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه مشارکت در این زمینه ها دارد.

وی افزود: ما آمادگی داریم که زیرساخت لازم را در اختیار این سازمان قرار دهیم و در زمینه از ایده های نخبگان و شرکت های دانش بنیان که حدود 2 هزار و هفتصد شرکت دانش بنیان داریم در اختیار این سازمان قرار دهیم.

ستاری در پایان یادآور شد: قطعا ایده های جدید برای عملیاتی کردن اقتصاد دانش بنیان باید در حوزه وقف راه پیدا کند و نباید وقف در چند حوزه خاص باشد، و ما خوشحالیم که این تحرک در سازمان وقف برای فعالیت در زمینه اقتصاد دانش بنیان وجود دارد.

برنامه ریزی سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه گسترش علم و پژوهش
در ادامه مراسم حجت الاسلام غلامرضا محمد زاده مدیر کل اوقاف وامورخیریه استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: یکی از اهداف اساسی این نشست مشترک سازمان اوقاف و امور خیریه با معاون علمی و فناوری رییس جمهور و رییس بنیاد علمی نخبگان خدماتی است که می‌تواند این نهاد به سازمان وقف دهد تا وقف به شکل مدرن، علمی و دانش بنیان به رفع نیازهای جامعه در این زمینه بپردازد.

وی ابراز داشت: با توجه به ارزش و جایگاهی که دین مبین اسلام برای علم قائل است و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری بر  تبلیغ دین به شکل مدرن و اینکه وقف یک موضوع اقتصادی است، ثروتی که از طریق وقف در اختیار مردم قرار گرفته است باید با روش های علمی مدیریت شوند تا نیازهای جامعه را به واسطه این ثروت برطرف نمایند.

محمدزاده در خصوص اهمیت خدمات سازمان وقف و خیرین در زمینه علم تصریح کرد: در تمام دنیا از طریق زیر ساخت های وقفی و بنیاد امورخیریه با توجه به اهمیت موضوع علم به تاسیس دانشگاه‌ها، حوزه های علمیه و تحت پوشش قرار دادن افراد مستعد در حوزه علم همواره تمرکز شده است.

مدیر کل اوقاف وامورخیریه استان تهران بیان کرد: در این جلسه دو تصمیم را دنبال کردیم که یکی استفاده از ظرفیت وقف، در زمینه موقوفات گذشته و جدید در زمینه نیازهای روز و خدماتی که معاونت علمی و فناوری رییس جمهور می تواند در این زمینه انجام دهد تا موقوفات به شکل علمی و دانش بنیان صورت گیرد.

وی اظهار داشت: حدود سه سال قبل مقام معظم رهبری موضوعاتی را در زمینه وقف مطرح نمودند که مهم ترین آنها به کارگیری علم و پژوهش در راستای رفع نیازهای کشور است که ما در این مسیر حرکت کردیم و شاهد آن هستیم.

محمد زاده با بیان اینکه این سازمان اقداماتی در بخش سوخت دهی و سرطان داشته، تصریح کرد: در زمینه موضوعاتی که امروز در حیطه نانوتکنولوژی و موسسه رویان مطرح است، اوقاف خدماتی ارائه داده است و زمین بسیار وسیعی را در اختیار پژوهشگاه رویان قرار داد. 

وی در پایان یادآور شد: ما این را یک وظیفه شرعی، اجتماعی و برای خود می دانیم تا از مسیری که در این زمینه ایجاد شده در زمینه موضوعات علمی و پژوهشی گام برداریم و پشتیبان خوبی در این زمینه باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار