بحران سالمندی کشور نیازمند نگاه کلان/ ایران در تکریم افراد مسن پیشتاز است

افزایش چشمگیر جمعیت سالمندان نیازمند نگاه کلان است و در صورتی که امور این قشر جامعه به درستی مدیریت نشود شاهد بحران سالمندی در کشور خواهیم بود.

حمیدرضا خرم خورشید ریاست دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به رشد جمعیتی کشور طی سال‌های 1365 تا 1375 گفت: زاد و ولد در همان دهه، سبب شد که جمعیت سالمند کشور طی سال‌های آینده، افزایش چشمگیری پیدا کند. در صورتی که مدیریت درستی اعمال نشود، کشور با بحران سالمندی روبرو خواهد شد.

وی از اتمام مسئولان طی سال‌های اخیر و مسایل و مشکلات سالمندان خبر داد و لزوم برنامه ریزی برای رفع مشکلات این قشر از جامعه از لحاظ اقتصادی، فرهنگی و به ویژه بهداشت و درمان را حائز اهمیت دانست.

خرم خورشید به جایگاه سالمندان در فرهنگ ایرانیان و در دین مبین اسلام اشاره کرد و گفت: در هیچ کشوری مانند ایران، به سالمندان توجه نمی شود چرا که در فرهنگ ما ایرانیان و همچنین توصیه های کتاب آسمانی ما مسلمانان، قرآن کریم، بر توجه و ارزش گذاری به وجود سالمندان و احترام به آنان تاکید شده است.

وی با اشاره به سخنان پیامبر اسلام (ص) و ائمه معصومین در ارتباط با تکریم بزرگان و سالمندان گفت: پیامبر اسلام (ص) فرمودند، احترام پیران واجب است و تکریم آنان، تکریم من است.

خرم‌خورشید از حضور مسئولان دفاتر جمعیت و خانواده و سالمندان وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، شورای شهر تهران، نمایندگان صندوق های جمعیت و کودکان سازمان ملل در ایران و ده‌ها نماینده از سازمان‌های مردم نهاد و غیردولتی مرتبط با مسایل سالمندان، در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خبر داد و حضور فعالان عرصه سالمندی را نقطه قوت این همایش دانست.

همایش روز جهانی سالمند با تجلیل از برخی از  پیشکسوتان و بازنشستگان در سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و همچنین برگزاری دو پانل سلامت (جسمی، روانی و اجتماعی) و آموزش و پرورش، به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار