مشهد؛

ترویج ازدواج مهمترین راهکار تحقق سیاست های افزایش جمعیت

معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از مهمترین راهکارها در تحقق سیاست های افزایش جمعیت، ترویج ازدواج در سنین مناسب و تسهیل آن است.

ترویج ازدواج مهمترین راهکار تحقق سیاست های افزایش جمعیتبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد اسحاقی در نشست تخصصی عوامل کاهش فرزندآوری که ویژه اساتید اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی برگزار شد، افزود: کشور ما به سمت پیری حرکت کرده و کاهش باروری در شرایطی بوده که پدیده تاخیر در سن ازدواج و افزایش میزان طلاق یکی از دلایل آن است.
وی با بیان اینکه طرح کاهش جمعیت به عنوان تنظیم خانواده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در برنامه اول توسعه مطرح شد، افزود: بر اساس این طرح قرار بود نرخ جمعیت 3/3 سال1367 تا سال 90 به 3/2 درصد کاهش یابد، این در حالی است که نرخ جمعیت در سال گذشته به 7/1 درصد رسیده بود.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شهرنشینی، اشتغال، تغییر نگرش ها و تهاجم فرهنگی از مهمترین عوامل کاهش میزان باروری در جامعه است و شاخص امید به زندگی در کشور در حال افزایش بوده و از ۴۳ سال به ۷۳ سال صعود کرده است.
اسحاقی افزود: اکنون خیلی از جوانان مشتاق ازدواج هستند، اما مشکلات، برخی از سلیقه ها و عدم مسئولیت پذیری، این فرآیند را به عقب انداخته است. در صورتی که جوانان در سن مناسب ازدواج کنند، نه تنها در افزایش جمعیت موثر است، بلکه از بسیاری آسیب های اجتماعی پیش گیری می شود.
وی با اشاره به چالش‌های جمعیتی افزود: بحران میزان باروری و تجدید نسل، کاهش حجم جمعیت، بحران کاهش نیروی در سن کار، بحران سالمندی جمعیت، افزایش مهاجرت‌های بین‌المللی و تغییرات هویتی و فرهنگی مهم‌ترین چالش‌های جمعیتی کشور ما است.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه کاهش باروری در ایران در همه طبقات اجتماعی وجود داشته و کاهش فراگیر باروری در کشور در برخی استان‌ها بسیار پایین بوده است، گفت: در شاخص‌های جمعیت طبق آمار بانک جمعیتی جهان، ایران در میان کشورهای آسیایی با سقوط آبشاری در رابطه با جمعیت رو به رو بوده  و در میان کشورهای اسلامی نیز ایران نخستین کشور دارای پایین‌ترین نرخ باروری پس از کشور آلبانی است.
انتهای پیام// م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار