در دیدار با رییس‌جمهور فنلاند؛

سرمایه‌گذاری مشترک و صنایع دانش‌بنیان، محور همکاری تهران و هلسینکی

قائم‌مقام وزیر صنعت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: محور همکاری‌های ایران و فنلاند باید بر مبنای سرمایه‌گذاری مشترک، تمرکز برای صنایع دانش‌بنیان و توسعه مراکز تحقیق و توسعه دو کشور باشد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج که در افتتاحیه همایش گسترش روابط اقتصادی ایران و فنلاند و در حضور «سائولی نینیسته» رییس‌جمهوری کشور فنلاند و وزیر تجارت خارجی آن کشور سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: با توجه به زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بخش‌های مختلف صنعتی، باید به دنبال توسعه همکاری‌های فنی و تکنولوژیکی و سرمایه‌گذاری مشترک با طرف فنلاندی باشیم.

وی با اشاره به ترکیب 24 شرکت فنلاندی حاضر در این همایش اعلام کرد: در بخش پتروشیمی، طرح‌ها و پروژه‌های زیادی در بخش پایین دستی پتروشیمی ایران مهیاست که شرکت‌های فنلاندی در بخش ارائه دانش فنی و تکنولوژی و همچنین در بخش سرمایه‌گذاری مشترک قابلیت همکاری با ایران را دارند.

خسروتاج همچنین همکاری با شرکت‌های فنلاندی در بخش انرژی‌های پاک همچون بادی، خورشیدی، زمین گرمایی Geo thermal (ژئوترمال) و نیروگاه‌های فسیلی ـ حرارتی (بیوماس) را مثبت و وسیع خواند.

قائم‌مقام وزیر صنعت با اعلام آمادگی سازمان توسعه تجارت در همکاری با شرکت فین‌پرو «Finpro» درخصوص تجارت هوشمند، اظهار داشت: برای بنگاه‌هایی که در بخش آسانسور و پله برقی، دارویی، کاغذ و صنایع سلولزی نیز فعالیت دارند زمینه توسعه همکاری‌ با طرف ایرانی فراهم است.

خسروتاج با اشاره به اینکه ایران در بخش صنایع چوب و کاغذ و سلولزی وابسته به بازارهای خارجی است، یادآور شد: شرکت‌های ایرانی علاقه‌مند به همکاری و تولید مشترک این محصولات در ایران هستند.

به گفته خسروتاج در سال گذشته بیش از 300 هزار تن انواع کاغذ تحریر و چاپ به کشور وارد شده است که می‌توان زمینه تولید آن را در کشور فراهم کرد.

وی درباره سرمایه‌گذاری در صنایع سلولزی نیز عنوان داشت: تغییرات تکنولوژی در صنایع ارتباطی، فعالیت‌های بدون کاغذ و تلفن‌های هوشمند چالش اساسی در صنعت کاغذ ایجاد کرده  که نمی‌توان نسبت به آن بی توجه بود.

خسروتاج در پایان سخنرانی با توجه به جایگاه و ظرفیت بخش معدن در توسعه ظرفیت‌های صادراتی از همکاری سازمان‌های زمین‌شناسی ایران و فنلاند که چند سالی از آغاز آن می‌گذرد، تقدیر کرد و توسعه این گونه همکاری‌ها را زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری در بخش معدن و توسعه صادرات محصولات معدنی در آینده دانست.

به گفته خسروتاج براساس گزارشات منابع جهانی همچون صندوق بین‌المللی، بعضی از کشورهای اسکاندیناوی همچون فنلاند در سال‌های آتی چالش‌های جدی در رشد اقتصادی خود خواهند داشت بنابراین توسعه روابط با کشورهای خارج از منطقه اروپا در چارچوب موارد مذکور می‌تواند زمینه‌ساز روابط برد ـ برد روابط باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، همایش گسترش تجارت ایران و فنلاند با حضور «سائولی نینیسته» رییس جمهوری فنلاند، وزیر تجارت خارجی فنلاند، مجتبی خسروتاج رییس سازمان توسعه تجارت، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران و جمعی از فعالان اقتصادی ایرانی و فنلاندی در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار