موفقیت محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر به دستگاه الکترونیکی مغز

محققان دانشگاه صنعتی امير کبير موفق به ساخت دستگاه تحريک الکتريکي مغز شدند.

فرامرز توحيدخواه پژوهشگر دانشگاه صنعتی امير کبير در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در سال های گذشته این دستگاه تحريک الکتريکي مغز براي درمان باليني و تحقيقات شناختي مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه برای ساخت این دستگاه، طرحي با حمايت ستاد علوم شناختي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري مصوب شد، اظهار داشت: شبيه سازي اين جريانات در مغز به صورت تئوری در چندين طرح تحصيلات تکميلي همزمان با اجراي اين طرح تعريف شده است. 

این استاد و محقق دانشگاه صنعتی امير کبير تصریح کرد: آزمايش هاي فني و انساني براي اين دستگاه ها انجام شده و اين دستگاه پيش از اين در کشورهاي اسپانيا، آلمان و امريکا ساخته شده است.

وی با اعلام اینکه این عمل از راه ایجاد ارتباطات جدید بین سلول ها یا ایجاد ارتباط سلول های سالم با سلول های آسیب دیده انجام می شود، افزود: این وسیله ابزاری کمکی برای درمان است که در مجموع به بازتوانی، ترمیم، بهبود و افزایش توان عملکرد در آن ناحیه کمک می کند که افراد سالم نیز می توانند برای افزایش توان عملکرد مغزی، تقویت حافظه و افزایش قدرت یادگیری از آن استفاده کنند.
 
توحید خواه با اعلام هزينه ساخت 20 میلیون تومانی برای اين دستگاه گفت: این هزینه یک سوم نمونه خارجی است که برای ساخت آن در ايران نيازهاي محققان در نظر گرفته شده و اين دستگاه بدون هيچ عوارضي براي درمان بيماري هايي مانند پارکينسون، آلزايمر و افسردگي استفاده مي شود که بر تقویت حافظه نیز تاثیر دارد. 

وی یادآور شد: جريان وارد شده توسط اين دستگاه در حد 2 ميلي آمپر است و نسل دوم اين دستگاه با هدف تمرکز بيشتر و عميق تر روي مغز در دست تهيه است و نمونه صنعتي اين دستگاه ساخته شده و در آستانه تجاري سازي است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار