شیراز؛

کنار گذاشتن تصمیمات احساسی در زمان وقوع حوادث

یک کارشناس دانشگاه گفت: تصمیمات احساسی در زمان وقوع حوادث و بلایا را كنار بگذاریم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ ندا محمدی مسئول بهداشت روان مركز بهداشت شیراز با بیان اینکه حضور تیم حمایت روانی اجتماعی، در شرایط بحرانی بعد از بلایا، از موارد ضروری است، تاکید کرد: تصمیمات احساسی در زمان وقوع حوادث و بلایا را كنار بگذاریم.
وی ادامه داد: بحران به رویداد و موقعیتی گفته می شود كه در آن امكانات و منابع معمولی فرد برای تحمل و سازگاری با شرایط ممكن، كافی نباشد و موجب بروز واكنش های عاطفی و رفتاری در فرد شود.
ندا محمدی با ضروری دانستن نیازهای ابتدایی فردی، به شناسایی و مداخله روحی روانی در مورد افراد آسیب پذیر اشاره كرد و افزود: به دلیل اینكه این افراد شاهد صحنه های دردناک از آسیب نزدیكان و دیگر افراد بوده اند، واكنش های متفاوتی بروز می دهند و در این زمان سعی بر این است كه رنج افراد آسیب دیده كمتر شده و زودتر به زندگی عادی برگشته و این دوران را به سلامت سپری کنند.
مسئول بهداشت روان مركز بهداشت شیراز، با طبیعی دانستن واكنش این افراد در یک حادثه غیرطبیعی، ادامه داد: اثرات حوادث و بلایا بر همه افراد یكسان نیست و برخی از افراد نسبت به دیگران آسیب پذیری بیشتری دارند، اما به صورت كلی این اثرات در بسیاری از موارد در اثر گذشت زمان كاهش می یابد.
محمدی با اشاره به باور غلط بزرگسالان در خصوص كودكان گفت: به دلیل اینكه تصور می شود، كودكان در هنگام وقوع بلایا یا متوجه نیستند یا زود حوادث را فراموش می كنند، مورد كم توجهی قرار می گیرند كه این امر آنها را در معرض آسیب شدیدتری قرار می دهد.
این كارشناس دانشگاه در زمینه خطر نادیده گرفته شدن افراد سالمند در حوادث و بلایا، اضافه کرد: فراموشی یا حواس پرتی پس از بروز حوادث ممكن است نشانه هایی از افسردگی باشد كه گاهی به حساب پیری آنان گذاشته شده و مورد غفلت قرار می گیرد و بر مسائل آنان اضافه می کند.
او به اختلالاتی مانند اضطراب، افسردگی، تحریک پذیری و عصبانیت زیاد، تجربه دوباره حادثه، نشانه های جسمانی مبهم بدون وجود بیماری جسمی، نشانه های روان پریشی شامل توهم و هذیان در زمان های بروز بلایا، اشاره كرد و ادامه داد: كسانی كه می خواهند به خودشان یا دیگران آسیب برسانند، كسانی كه شدت مسائل عصبی - روانی آنها به اندازه ای است كه نمی تواند رنج آن را تحمل كنند و در انجام امور روزمره ناتوان هستند، كسانی كه نشانه های روان پریشی دارند، كسانی كه تجربه دوباره حادثه در آنها پس از یك ماه هنوز ادامه دارد و كودكانی كه دچار تاخیر در رشد یا رشد دیررس شده اند، نیاز فوری به ارجاع به تیم حمایت روانی اجتماعی دارند.  
محمدی در پایان حضور تیم ارائه دهنده خدمات روانی اجتماعی زیر نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به اقشار آسیب دیده را نوعی حمایت اجتماعی دانست.  
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار