ارومیه؛

ضرورت پویایی دانشگاه علوم پزشکی در تمامی ابعاد

نشست حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی با حضور معاون فرهنگی و دانشجویی و اعضای شورای مرکزی انجمن اسلام دانشجویان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛فیروزی معاون فرهنگی ودانشجویی گفت: اولین نکته ای که در بحث تشکل ها وجود دارد این است که هر دانشجویی که وارد تشکلی می شود، صرفنظر از رویکرد آن تشکل، دانشجویی مسئول است و نسبت به تحولات جامعه خودش، از جامعه کوچک دانشگاهی تا تحولات جامعه جهانی احساس مسئولیت کرده و فراتر از تکالیف درسی خودش، خود را مکلف به حضور و اعلام موضع کرده است. این قضیه طبعاً یک امر مبارک و مسأله فوق العاده مهمی است. برای ما به عنوان مسئولان دانشگاه اهمیت زیادی دارد که با دانشجویانی سرو کار پیدا کنیم که تنها دغدغه آنان درس نیست. البته درس خواندن و درس خوان بودن بُعد مهمی از ابعاد زندگی دانشجویی است و بنده به ممتاز بودن دانشجویان خصوصاً دانشجویان فعال در کانونها و تشکل ها بسیار اهمیت می دهم.

فیروزی افزود: داشتن حساسیت های لازم در مورد اتفاقاتی که در اطرافمان می افتد، مسئولیت پذیری در مورد اجتماع، حساسیت در مورد تحولات سیاسی جامعه، داشتن موضع مناسب و آگاهانه در مورد تحولات جهانی، یک دانشجو را در حوزه فعالیت های غیر درسی ممتاز می کند و این مسأله جدی و مهمی است.

وی گفت: دانشجویان فعال در انجمن اسلامی از دانشجویان پیشتاز جامعه بوده و هستند و این امر جای تقدیر و تشکر دارد. یکی از دغدغه های بنده در دانشگاه احیای تفکر نقاد در حوزه های مختلف فکری از جمله سیاسی در دانشگاه است. سالیان متمادی است که یک رکود تأسف بار در حوزه فکری این دانشگاه حاکم شده؛ تضارب افکار، جلسات آزاد اندیشی، دعوت ازاندیشمندان متناسب با طیف فکری هر یک از تشکل ها و مهیا کردن دانشگاه به عنوان مکانی برای فکر و اندیشه و ایجاد فضایی بالنده و پویا جزو وظایف تشکل ها بالاخص انجمن اسلامی است. بنده از این حرکت ها حمایت می کنم؛ دانشگاه باید در تمامی ابعاد پویا و زنده باشد و این مدیون دانشجوی مسئول، بیدار و با نشاط است. معاونت فرهنگی و دانشجویی وظیفه خود می داند با برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، گفت و گو میان تشکل ها، حضور متفکران دانشگاه را مجدداً احیا کند و دانشجو حس کند در فضایی بالنده که شایسته سنین دانشجویی است، تنفس می کند تا برای مدیریت کشور آماده شود.

دکتر فیروزی اظهار داشت: دانشجو باید مطالبه گر باشد، البته با رعایت قیود و ضوابط،ما در ارتباط با دانشجو یک مقدار تکان می خواهیم و انجمن اسلامی در اینجا نقش فعالی باید داشته باشد؛.اگر ما می خواهیم فعالیتی کنیم و دانشگاه از ما حمایت کند باید در چارچوب قوانین و ضوابط باشد. بدون تردید این حق هر انسانی است که بتواند آزادانه بیاندیشد، ما اجازه داریم طرز تفکر مختلف داشته باشیم، ولی با آن طرز تفکر نمی توانیم قانون شکنی کنیم، من از حرکتهای فکری و فرهنگی در دانشگاه حمایت می کنم و امیدوارم با کمک یکدیگر بتوانیم دانشگاه را از این وضعیت رکود فکری و فرهنگی نجات دهیم.

وی آخرین مسأله ای را که در دانشگاه نادیده گرفته شده و به یک بحران تبدیل شده است را عدم رعایت پوشش حرفه ای و رواج ولنگاری دانست و گفت: عدم رعایت پوشش مناسب حرفه ای در دانشگاه یک خطر بالقوه است و باعث می شود آرمانگرایی در محیط دانشگاه تحقیر و تحمیق شود؛ یک فرد دانشگاهی باید ظاهرش طوری باشد که برای مخاطبش تنش ایجاد نکند و حریم پاک علم آموزی را مخدوش نکند. البته من با مذهبی کردن همه فعالیت ها، دینی کردن همه قوانین موافق نیستم، چرا که با این کار برخی دانشجویان گمان می کنند مراعات قوانین یعنی الزام به باورهای دینی که عملاً امری ناممکن است. ما باید طوری مطلبمان را طرح کنیم تا تمام اقشار دانشجویان را در بر بگیرد. یک نگاه حداکثری عدول از باورها نیست، تکیه بر فطرت پاک انسانی است. ما در مورد وضعیت بحرانی پوشش دانشجویان در محیط دانشگاه موضوعمان حجاب به معنای دینی نیست، موضوع مورد تأکید بنده، پوشش در شأن دانشجو و رعایت کد لباس حرفه ای است و برای دست یابی به این هدف باید فرهنگ سازی کنیم.

در ادامه مجید حاج بابایی مسئول انجمن اسلامی ضمن تبریک انتصاب دکتر فیروزی به معرفی اهداف و اعضای انجمن اسلامی دانشجویان پرداخته و امیر مشعوفی به عنوان نماینده اعضای شورای مرکزی به بیان خواسته هایشان از جمله:حسن نیت به انجمن اسلامی، حفظ استقلال،حفظ شأن دانشجو و... اشاره نمود و اظهار امیدواری کرد باتوجه به تغییرات موجود در معاونت همکاری بین تشکل ها خصوصاً انجمن اسلامی با معاونت فرهنگی و دانشجویی ارتقا پیدا کند و فعالیت های انجمن اسلامی از نظر کمی و کیفی رشد یابد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.