گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از وقایع امروز انتخابات آمریکا:

هشدار اوباما به جهان درباره خطر ترامپ / انتقاد دوباره جان کری از رفتار نامزدها / طرح اتهام کودک‌آزاری علیه ترامپ / احتمال آشوب پس از انتخابات

اوباما امروز گفت سرنوشت آمریکا و جهان به انتخابات امسال بستگی دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ در فاصله تنها 5 روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اوضاع کمی برای دموکرات‌ها نگران‌کننده شده است. امروز خبر رسید ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون بودجه تبلیغات تلویزیونی وی را به بیش از 2 برابر افزایش داده است. این بودجه که پیشتر 14 میلیون دلار در نظر گرفته شده بود، اکنون به حدود 32 میلیون دلار افزایش یافته است تا در روزهای پایانی رقابت‌ها، دموکرات‌ها با خیال آسوده‌تری به استقبال انتخابات بروند. قرار است از این افزایش 18 میلیون دلاری بودجه، 5 میلیون دلار آن تنها در ایالت سرنوشت‌ساز فلوریدا هزینه شود. (اینجا)

دموکرات‌ها معتقدند اگر کلینتون در فلوریدا پیروز شود، پیروزی او در انتخابات قطعی است. فلوریدا در نقشه انتخاباتی آمریکا جزو ایالت‌های بنفش است؛ به این معناکه بر خلاف ایالت‌های آبی که حامی دموکرات‌ها هستند و ایالت‌های قرمز که معمولاً رای آنها به نفع جمهوری‌خواهان به صندوق ریخته می‌شود، هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در آن شانس پیروز شدن دارند. ضمن اینکه این ایالت در مقایسه با سایر ایالت‌های بنفش از آرای الکترال بیشتری برخوردار است.

به همین دلیل، دونالد ترامپ – نامزد جمهوری‌خواهان - که این روزها به استناد نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی با امیدواری بیشتری به انتخابات هفته آینده نگاه می‌کند، امروز به ایالت فلوریدا رفته بود تا در آخرین سفر انتخاباتی به این ایالت، شانس خود را برای پیروز شدن افزایش دهد. ترامپ در سخنرانی‌اش در این ایالت، هیلاری کلینتون را یک "دیوانه کامل" خواند و گفت از نتایج انتخابات می‌توان حدس زد که او پیروز انتخابات خواهد بود. (اینجا)

میچ مکانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس سنا نیز که پیشتر از منتقدان ترامپ بود امروز پس از چند ماه سکوت بالاخره از نامزدی او در انتخابات حمایت کرد. (اینجا) در صورتیکه ترامپ بتواند در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود، شانس جمهوری‌خواهان برای حفظ اکثریت مجلس سنا و ابقای مکانل در سمت فعلی خود نیز افزایش می‌یابد. 

با این حال، نتایج جدیدترین نظرسنجی‌های انتخاباتی همچنان به نفع کلینتون است. در شرایطی که ترامپ در هفته‌های اخیر توانسته است فاصله خود را با کلینتون کم کند، برتری در ایالت‌های مهم و سرنوشت‌سازی مانند پنسیلوانیا و ویسکانسین همچنان در دست کلینتون است. طبق آخرین نظرسنجی‌ها، کلینتون در این دو ایالت با وجود افزایش آرای ترامپ، به ترتیب 4 و 6 درصد از او جلوتر است. (اینجا)

یک ارزیابی انتخاباتی دیگر نیز امروز تعداد آرای الکترال قطعی کلینتون در ایالت‌های آبی (ایالت‌های حامی دموکرات‌ها) را 226 عدد اعلام کرد؛ در حالیکه ترامپ بر اساس این ارزیابی تا این لحظه می‌تواند برروی 180 رای الکترال در ایالت‌های قرمز (ایالت‌های حامی جمهوری‌خواهان) حساب کند. (اینجا) این مسئله نشان می‌دهد ترامپ به مراتب بیش از کلینتون به آرای ایالت‌های بنفش نیاز دارد. بر اساس قوانین انتخاباتی آمریکا، نامزدی در نهایت به ریاست جمهوری این کشور انتخاب خواهد شد که پس از شمارش آرای مردمی ایالت‌ها بتواند دستکم 270 رای از مجموع 538 رای "کالج انتخاباتی" یا "مجمع گزینندگان" را از آن خود کند.

باراک اوباما - رئیس‌جمهور آمریکا – نیز امروز در یک سخنرانی انتخاباتی با بیان اینکه سرنوشت آمریکا و جهان به انتخابات امسال بستگی دارد، از حامیان سفیدپوست و سیاه‌پوست حزب دموکرات خواست در روز انتخابات برای رای دادن به کلینتون پای صندوق‌های رای بیایند. وی همچنین گفت ترامپ خطری برای آمریکا و کل جهان است و شایسته ریاست جمهوری نیست. (اینجا)

اوباما در یک مصاحبه دیگر نیز تلویحاً از «جیمز کومی» رئیس اف‌بی‌آی به خاطر تصمیم به ازسرگیری تحقیقات درمورد پرونده ایمیلهای شخصی کلینتون در روزهای پایانی انتخابات انتقاد کرد. وی در این مصاحبه گفت اف‌بی‌آی نباید بر اساس "اطلاعات ناقص" تصمیم‌گیری کند. (اینجا) جیمز کومی روز جمعه گذشته اعلام کرد ماموران اف‌بی‌آی در جریان تحقیقات خود درباره «انتونی وینر» نماینده سابق کنگره و همسر «هما عابدین» دوست و مشاور نزدیک کلینتون، ایمیل‌های جدیدی را برروی رایانه شخصی او مشاهده کرده‌اند که ممکن است با پرونده نامزد دموکرات‌ها مرتبط باشد. کلینتون متهم است زمانیکه در دولت اول باراک اوباما تصدی وزارت امور خارجه آمریکا را برعهده داشت، برای انجام مکاتبات اداری و ارسال اسناد دولتی طبقه‌بندی‌شده از ایمیل شخصی خود استفاده کرده است.

امروز همچنین یک زن دیگر مدعی شد ترامپ او را در سال 1994 در حالیکه تنها 13 سال داشت در چند مهمانی مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است؛ اما در عین حال گفت برای حفظ جان خود تصمیم گرفته است علیه ترامپ اقدامی انجام ندهد. وکیل این زن نیز مدعی شد موکلش تهدید به مرگ شده است و به همین دلیل تصمیم گرفته است از شکایت خود صرف‌نظر کند. (اینجا) به نوشته گاردین، شاکی جدید ترامپ قرار بود عصر چهارشنبه یک کنفرانس خبری تشکیل دهد اما در آخرین دقایق پس از چند بار تهدید شدن، آن را لغو کرد. با ادعای این زن، امروز اتهام کودک‌آزاری نیز به اتهامات اخلاقی پرشمار ترامپ اضافه شد.

امروز جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در ادامه انتقاد چند روز گذشته خود از فضای انتخاباتی امسال این کشور، بار دیگر در مصاحبه با پایگاه اینترنتی «وایرد» درباره رفتار انتخاباتی نامزدها به اظهار نظر پرداخت و گفت از دیدن مناظره آنها در تلویزیون احساس بدی پیدا کرده است. وی در ادامه اضافه کرد: برای من به عنوان وزیر امور خارجه که باید با دیپلمات‌های خارجی درمورد کشورشان صحبت کنم خیلی سخت است به آنها بگویم شما باید در دموکراسی از ما الگو بگیرید. (اینجا)

در ادامه اتفاقات انتخاباتی امروز، یک گروه شبه‌نظامی آمریکایی نیز با بیان اینکه پیروزی ترامپ آخرین فرصت برای نجات آمریکا از ویرانی است، تهدید کرد در صورت پیروزی کلینتون در انتخابات هشتم نوامبر (18 آبان) به نتیجه انتخابات اعتراض خواهد کرد. (اینجا) با توجه به اینکه ترامپ تاکنون بارها ضمن زیر سوال بردن سلامت انتخابات در آمریکا به هواداران خود درمورد امکان تقلب گسترده در انتخابات هشدار داده، اظهارنظر این گروه شبه‌نظامی نگرانی‌هایی را درباره احتمال ناامنی و آشوب در آمریکا پس از انتخابات امسال ایجاد کرده است.

نویسنده: مهدی حاجت‌پور

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۴ آبان ۱۳۹۵
دونالد ترامپ از سیاست خارج می شود به علت تجاوز جنسی به کودک ،وخانم هیلاری کلینتون رییس جمهوری آمریکا می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۴ آبان ۱۳۹۵
جنگ بین دانشمندای غربی با صلیبیا بالا گرفته . باید ببینیم ملت صلیبیا یعنی ترامپو میخوان یا دموکراسی یعنی کلبنتونو. البته برا ما فرقی نداره چون هر دو تاشون ضد شیعه بدنیا اومدن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۷ ۱۴ آبان ۱۳۹۵
سلام کی درامریکا انتخابات وجود داشت که حالا وجود داشته باشد انتخاب ردیس جمهور امریکا اساسا یک نمایش حراج بوده وهست در این حراج هرکه بول وسرمایه بیشتری هزینه کند خریدار رئیس جمهوری امریکا است شاید ترامب این حراج واین بازی را به هم به زند ویک انتخابات مردمی و واقعی را افتتاح کند
آخرین اخبار