گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از وقایع امروز انتخابات آمریکا:

پیش‌بینی موسس ویکی‌لیکس درباره نتیجه انتخابات / انتقاد نامزد سبزها از نظام دوقطبی آمریکا / رزرو هتل برای جشن پیروزی ترامپ

امروز موسس ویکی‌لیکس گفت در آمریکا کسی به ترامپ اجازه رئیس جمهور شدن نمی‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تنها 4 روز دیگر باقیست و به همین دلیل، رقابت میان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ – نامزدهای انتخاباتی حزب دموکرات و جمهوری‌خواه - به نقطه اوج خود رسیده است؛ رقابتی که البته بیشتر با افشاگری و تخریب طرف مقابل همراه است. 

در این روزهای پایانی ماراتن انتخاباتی آمریکا، دموکرات‌ها باراک اوباما – رئیس جمهور این کشور – را نیز به میدان فرستاده‌اند تا در شرایطی که نظرسنجی‌ها حاکی از کم شدن فاصله نامزدهاست، بتوانند تا حد امکان اقلیت‌های قومی و بویژه سیاه‌پوستان را به حمایت از کلینتون مجاب کنند. 

بر همین اساس، اوباما پس از اوهایو و کارولینای شمالی امروز به ایالت سرنوشت‌ساز فلوریدا رفت و در یک جمع دانشجویی بار دیگر درباره خطرات به قدرت رسیدن ترامپ به آنها هشدار داد. وی گفت اگر دموکرات‌ها در انتخابات امسال پیروز نشوند با آمدن ترامپ تمام پیشرفت‌هایی که در این هشت سال داشته‌اند را از دست می‌دهند. رئیس جمهور آمریکا همچنین با اشاره به فشرده بودن رقابت‌های انتخاباتی امسال، از هواداران حزب دموکرات در این ایالت خواست پیروزی کلینتون در انتخابات را بدیهی فرض نکنند و حتماً در روز انتخابات برای رای دادن به او پای صندوقهای رای بیایند. 

اوباما در انتخابات سال 2008 و 2012 رای بیش از 90 درصد جمعیت سیاه‌پوست آمریکا را از آن خود کرد و اکنون امیدوار است با اتکا به همین محبوبیت بتواند آنها را به مشارکت در انتخابات و حمایت از کلینتون ترغیب کند. او معتقد است تنها با روی کار آمدن کلینتون است که می‌تواند به حفظ میراث 8 ساله خود امیدوار باشد؛ چراکه ترامپ تاکنون بارها تهدید کرده آنچه که اوباما به عنوان میراث از خود به یادگار گذشته است (مانند طرح ملی بیمه سلامت ملقب به اوباماکر) را در اولین روز ریاست جمهوری خود ملغی خواهد کرد.

همزمان با اوباما، ترامپ نیز امروز در ادامه سفر انتخاباتی روز گذشته خود به فلوریدا چند ساعتی را پیش از رفتن به پنسیلوانیا در این ایالت گذراند و بار دیگر از سیاست‌های رقیب دموکرات خود در گذشته انتقاد کرد. او در سخنرانی تبلیغاتی خود در این ایالت گفت کلینتون در زمان تصدی خود بر وزارت امور خارجه برای مردم عراق و سوریه و لیبی مرگ و فاجعه به ارمغان آورد و ایران را نیز قدرتمندتر کرد. (اینجا)

در ادامه اتفاقات انتخاباتی امروز، «جولیان آسانژ» موسس وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس نیز در یک گفتگوی اختصاصی با راشا تودی گفت بنیاد خانوادگی کلینتون و گروه تروریستی داعش هر دو از عربستان و قطر کمک مالی دریافت می‌کنند و در واقع، حامی مالی هر دو آنها یکی است. او گفت بر اساس ایمیل‌هایی که از کلینتون به دست آمده است، نامزد انتخاباتی دموکرات‌ها زمانی که وزیر امور خارجه بود از «جان پودستا» مشاور اوباما خواست عربستان و قطر را برای توقف کمکهای مالی خود به داعش تحت فشار قرار دهد؛ در حالیکه بنیاد خانوادگی خود او نیز بیشترین کمک مالی خارجی را از این دو کشور دریافت می‌کند. (اینجا)

آسانژ در بخش دیگری از این مصاحبه، اتهام حمایت از ترامپ که از سوی ستاد انتخاباتی کلینتون به او وارد شده است را نیز بی‌اساس خواند و گفت در آمریکا به ترامپ اجازه پیروزی در انتخابات را نخواهند داد. ویکی‌لیکس طی ماه‌های اخیر اسناد و ایمیل‌های زیادی را علیه کلینتون منتشر کرده است؛ با این حال، آسانژ معتقد است حجم حمایت‌های داخلی از کلینتون به حدی است که عملاً نمی‌توان بخت زیادی برای ترامپ قائل بود. 

همچنین در حالیکه آمریکا در گذشته همواره سلامت انتخابات پارلمانی روسیه را زیر سوال برده است، امروز واشینگتن پست نوشت نهادهای امنیتی آمریکا معتقدند در صورت پیروزی کلینتون در انتخابات ممکن است روسیه با زیر سوال بردن نتایج انتخابات، باعث بروز هرج و مرج سیاسی در کشور شود. (اینجا) البته با توجه به اینکه کلینتون در دسامبر 2011 در مقام وزیر امور خارجه آمریکا صریحاً نتایج انتخابات پارلمانی روسیه را زیر سوال برد و از اعتراضات مدنی در این کشور حمایت کرد، به نظر می‌رسد نگرانی واشینگتن از این بابت است که مسکو بخواهد انتقام مداخله‌جویی نامزد دموکرات‌ها در گذشته را در انتخابات امسال از او بگیرد؛ بویژه آنکه ترامپ طی ماه‌های اخیر بارها در مورد احتمال تقلب در انتخابات به هواداران خود هشدار داده است. 

«جیل استاین» نامزد حزب سبز آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری امسال نیز امروز به انتقاد از نظام دوقطبی حاکم بر این کشور پرداخت و ابراز امیدواری کرد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روزی از این وضع دو نامزدی و دو حزبی خارج شود تا مردم این کشور مجبور نباشند در قالب یک "نظام دو قطبی فاسد" رای خود را به صندوق بیندازند. او گفت در چارچوب نظام فعلی رای‌دهندگان آمریکایی امسال مجبورند به کسانی رای دهند که منفورترین و بی‌‌اعتمادترین نامزدها در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری کشورشان هستند. (اینجا)

نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی نیز امروز نشان داد رقابت کلینتون و ترامپ بسیار نزدیک و غیر قابل پیش‌بینی شده است. بر اساس نظرسنجی مشترک «سی‌بی‌اس نیوز» و «نیویورک تایمز»، کلینتون در فاصله 4 روز مانده به انتخابات، تنها 3 درصد (45 به 42) از او جلوتر است. (اینجا

ظاهراً نتایج نظرسنجی‌های اخیر ترامپ را به شدت نسبت به پیروزی خود در انتخابات امیدوار کرده است؛ چراکه امروز خبر رسید او هتل «هیلتون میدتاون» که کمتر از یک کیلومتر با برج معروف خودش در نیویورک فاصله دارد را از هم‌اکنون برای برپایی جشن پیروزی‌اش رزرو کرده است! (اینجا)

نویسنده: مهدی حاجت‌پور

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۵
چه شود اگر بعد از انتخابات امریکا را اشوب فرا گیرد همان بلایی که امریکایی ها در اوکراین و گرجستان و ایران و کشورهای دیگری بپا کردند تا مردمش بفهمند کار بد بد است و در حق دیگران جنایت نکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۴ آبان ۱۳۹۵
سگ زرد برادر شغال است.
آخرین اخبار