تظاهرات گسترده مسلمانان اندونزی در اعتراض به بی‌حرمتی به قرآن کریم

تظاهرات مسلمانان در جاکارتا موجب شد رئیس‌جمهور اندونزی سفرش به استرالیا را لغو کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، روز شنبه، "جوکو ویدودو" -- رئیس جمهور اندونزی – به دلیل برگزاری تظاهرات گسترده مردمی، سفرش به استرالیا را لغو کرد. این تظاهرکنندگان مسلمان، خواستار برکناری فرماندار پایتخت این کشور شده اند. آن‌ها می‌گویند فرماندار جاکارتا که یک فرد مسیحی است، به قرآن کریم بی‌حرمتی کرده است.

وی جمعه شب، در یک نشست خبری، "بازیگران سیاسی" را عامل برگزاری این تظاهرات خواند. فرماندار جاکارتا خود را برای انتخابات ماه فوریه (29 روز منتهی به 10 اسفند) آماده می‌کند. دو رقیب وی در این انتخابات نیز مسلمان هستند.

فرمانداری پایتخت اندونزی، مقامی بسیار مهم و قدرتمند است. 2 سال پیش از آنکه ویدودو به ریاست جمهوری اندونزی برسد، وی فرماندار جاکارتا بوده است.

وی قصد داشت در سفرش به استرالیا درباره مستحکم کردن روابط میان دو کشور، افزایش همکاری‌های اقتصادی و دریایی و مقابله با گروه‌های تروریستی مذاکره کند.

تظاهرات علیه "باسوکی برناما" – نخستین فرماندار چینی جاکارتا – در ابتدا به صورت صلح آمیز آغاز شد. این در حالی است که پس از ساعاتی، تظاهرکنندگان خشمگین‌تر شدند و پلیس اندونزی نیز تلاش کرد با استفاده از گاز اشک آور و آبپاش، آن‌ها را متفرق کند.

در جریان این تظاهرات، یک نفر کشته و بیش از 100 نفر دیگر نیز زخمی شدند. بر اساس گزارش‌ها، بسیاری از زخمی شدگان را افسران پلیس تشکیل می‌دهند. سخنگوی پلیس اندونزی روز شنبه اعلام کرد در جریان این تظاهرات 3 خودرو به آتش کشیده شد و به 18 دستگاه خودروی دیگر نیز آسیب رسید.

نزدیک به 12 گروه از مسلمانان اندونزی، برناما را متهم به بی‌حرمتی به قرآن کریم کرده اند. برناما پیشتر گفته بود رقبای انتخاباتی‌اش از قرآن کریم برای "فریب" رای‌دهندگان استفاده می‌کنند.

وی درباره این تظاهرات اظهارنظر نکرد. با این‌حال، دفتر وی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد برناما با برگزاری تظاهرات اعتراض‌آمیز از موضعش عقب‌نشینی نخواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار