راه اندازی آزمایشگاه سیار در حوزه مهندسی، پزشکی و علوم انسانی/ حوزه نانو و هوافضا از پژوهشگاه رویان الگو بردارند

رئیس جهاددانشگاهی راه اندازی اتوبوس های علمی را برای دانش آموزان ضروری برشمرد و گفت: آزمایشگاه های سیاری در حوزه مهندسی، کشاورزی، پزشکی و علوم انسانی راه اندازی می کنیم.

تلاش برای راه اندازی اتوبوس علمی در حوزه های مهندسی و علوم انسانی
به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی در مراسم رونمایی از آزمایشگاه سیار یا اتوبوس «سلول های بنیادی برای همه» صبح امروز در پژوهشگاه رویان، اظهارداشت: توسعه اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان در گرو  توسعه علم و فناوری است که در نتیجه برای کشور ثروت، اشتغال و رفاه را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه با اتوبوس «آزمایشگاه سیار سلول‌های بنیادی برای همه» دانش آموزان با زبان ساده با فیزیک علم و فناوری آشنا می شوند، گفت: اثر این گونه اقدامات می تواند در توسعه و پیشرفت کشورها خود را نشان دهد. علاقه‌مند هستیم با گشایش مالی بتوانیم آزمایشگاه های سیار در حوزه مهندسی، کشاورزی، پزشکی و علوم انسانی راه اندازی کنیم.

طیبی افزود: سرعت توسعه علم و فناوری به توسعه اقتصاد دانش بنیان بستگی دارد و سرعت توسعه علم در کشور به میزان تسلط آحاد جامعه بستگی دارد؛ بنابراین ضروری است که مردم هم با علوم آشنا شوند تا بدین واسطه اقتصاد مقاومتی هم محقق شود.

رییس جهاد دانشگاهی افزود: باید برنامه‌ریزی کنیم که چگونه استعدادهای فرزندانمان را در این زمینه شکوفا کنیم. پایداری توسعه علم و فناوری هم به این موضوع بستگی دارد که بر روی رشد علمی و ایجاد انگیزه در کودکان و نوجوانان  متمرکز شویم.

در کشورهای پیشرفته دنیا بیشترین برنامه ریزی برای کودکان است
در ادامه امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی اظهارداشت:در کشورهای پیشرفته دنیا بیشترین برنامه‌ریزی شان برای کودکان و افراد زیر رده سنی 18 و 15 سال بوده و به همین جهت این اتوبوس برای دانش آموزان راه اندازی شده است.

وی افزود: این کار باید در حوزه های مختلف فراگیر شود وسایر علوم برجسته کشور مانند هوافضا و نانو که سطح پیشرفت خوبی دارند باید از رویان برای ایجاد اتوبوس های سیار علمی الگو بردارند.

حمیدیه با اشاره به اتوبوس سیار اظهار داشت: بدین واسطه، انگیزه در دانش آموزان زیاد می شود. دانش آموزان سرمایه های روی زمین هستند و نباید آنها را فراموش کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی با بیان اینکه اگر بخواهیم در علم و فناوری پیشرفت کنیم، باید به این سرمایه ها آینده ساز توجه ویژه کرد، افزود: این اتوبوس باید همه جای ایران از جمله بوشهر، خاش، زاهدان، سرخس، ماکو رفته و به عبارتی در چهارگوشه کشور بچرخد، زیرا می تواند در دانش آموزان انگیزه های زیادی را ایجاد کند.

وی عنوان کرد:اگر بخواهیم کشور ما  از آلمان و ژاپن جلو بزند به رشد علمی نه بلکه به جهش آن نیاز داریم و این امر تنها با ایجاد انگیزه میان دانش آموزان میسر است. 

حمیدیه با بیان اینکه چرا در کشور ما باید این همه حرف پشت جامعه پزشکی باشد،افزود: همه این ها به خاطر این است که دانشجوی پزشکی زمانی که وارد دانشگاه می شود انگیزه ندارد و  از لحاظ روانشناسی این موضوع به دوران کودکی و نقص های تربیتی پدر و مادرها بر می گردد. والدین ما متاسفانه مدام به فرزندان غر می زنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار