یاسوج؛

بازنگری عملیات اجرایی سد تنگ سرخ با هدف کاهش خسارت ها

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات اجرایی سد تنگ سرخ بویراحمد با هدف کاهش خسارت با دستور وزیر نیرو مورد بازنگری مجدد قرار گرفت.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ داوودی در جلسه شورای حفاظت از منابع آبی استان با اعلام این خبر گفت:بعد از سفر چیت چیان وزیر نیرو به استان به منظور بازنگری مجدد جهت کاهش خسارات و هزینه های ساخت این سد به صورت موقت عملیات اجرایی سد تنگ سرخ متوقف شده است.

وی با بیان اینکه با تشکیل جلسات مختلف در وزارت نیرو و تهیه 4 طرح مطالعاتی از سوی مشاور این کار انجام شده است افزود:در شرایط فعلی قرار شد آب شرب شهر شیراز را از منبع دیگری تامین کنند وتنها آب شرب شهر یاسوج ،و صنایع این شهر به میزان 15 میلیون متر مکعب در سال حق برداشت داده شد.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گفت: بررسی و بازنگری مجدد عملیات اجرایی این سد باید تا دو هفته دیگر به اتمام برسد.

داوودی با اشاره به اینکه بر اساس طرح قبلی میزان خسارات به مخزن و تملک باغات منطقه برای ساخت این سد بیش از 500 میلیارد ریال بوده است افزود:با انجام طرح مطالعاتی و بازنگری مجدد پیش بینی می شود این رقم به 150 میلیارد ریال کاهش یابد.

وی همچنین از شناسایی 500 حلقه چاه غیرمجاز در نقاط مختلف استان خبر داد و گفت:حدود هزار لیتر آب بر ثانیه با حفر این چاهها از منابع آبی و سفره های زیرزمینی به صورت غیرمجاز  برداشت می شود.

داوودی با بیان اینکه متخلفان با تشکیل پرونده به دستگاه قضایی معرفی شدند افزود : در ماه جاری پلمپ 18 حلقه از این چاهها را با همکاری دستگاه قضا و نیروی انتظامی در دستور کار داریم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان هم از تهیه و تدوین طرح مطالعاتی اصلاح الگوی کشت دشت امامزاده جعفر گچساران به مساحت 5 هزار و 600 هکتار خبر داد و گفت : کاهش مصرف و استفاده بهینه از منابع آبی و خاک ،کاهش مصرف سموم شیمایی،ایجاد صنایع تبدیلی و کارآفرینی همزمان با توسعه کشت گیاهان دارویی ،افزایش عملکرد واحد سطح با بهره وری و تولید بالا و نیز جایگزینی ارقام و محصولات کم مصرف به جای محصولاتی که مصرف آب بیشتری دارند از جمله اهداف این طرح است.

عباس صلاحی با بیان اینکه نظیر تهیه و تدوین چنین طرحی را برای دشتهای لیشتر،دشت روم ،کلاچو و سقاوه در دستور کار داریم افزود: برای انجام طرح مطالعاتی این دشت ها به 10 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مدیرکل محیط زیست استان نیز در این جلسه لایه روبی کف رودخانه بشار را مغایر با زیست محیطی دانست و گفت : این کار موجب از بین بردن و تلف شدن موجودات کف زی و آبزیان این رودخانه می شود.

هاشمی افزود: از این پس به شهرداری اجازه نخواهیم داد که کف این رودخانه را لایه روبی کند.

گوهرگانی مدیرکل جهاد کشاورزی استان نیز با انتقاد از برداشت بی رویه و غیرمجاز آب از سفره های زیرزمینی دشت های استان آن را نگران کننده دانست و گفت:درصورت برخورد نکردن با متخلفان و پلمپ نکردن چاههای غیرمجاز شاهد فرو نشستن دشتهای مرغوب استان خواهیم بود.

نیک اقبالی معاون عمرانی استاندار هم حفاظت از منابع آبی استان را وظیفه همه اعم از مسئولان و مردم دانست و گفت: استفاده از سیستم های آبیاری نوین ،پلمپ چاههای غیرمجاز و اصلاح شبکه و خطوط انتقال آب شرب،کشاورزی و صنعتی و صدور مجوز و پروانه به مزارع پرورش ماهی متناسب با ظرفیت رودخانه های استان از مهمترین راهکارهای حفاظت از منابع آبی استان است.



انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.