وزارت علوم در هفته ای که گذشت؛

جزئیات آزمون‌های استخدامی/ درخشش دانشگاه‌های ایران در تولید علم/ تعیین تسهیلات سفر دانشجویی پیاده‌روی اربعین


حوزه وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت شاهد اخبار متعددی بوده است که مشروح آن در ادامه آمده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هفته گذشته با اخبار متعددی روبه رو بوده که از جمله آنها می توان به لیست موسسات آموزش عالی آزاد غیرمجاز، انتخابات اعضای هیات مدیره خوابگاه داران غیردولتی، جزئیات آزمون های استخدامی، کاهش جمعیت پذیرفته شده در دانشگاه‌ها در سال 95، تعیین تسهیلات سفر دانشجویی پیاده‌روی اربعین و اشتغال فارغ‌التحصیلان دختر در سازمان‌های دولتی اشاره کرد.

جزئیات آزمون های استخدامی

حسین توکلی مشاورعالی سازمان سنجش گفت: بر اساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده سومین آزمون استخدامی 12 دستگاه اجرایی کشور، دانشگاه های علوم پزشکی و آموزش و پرورش با توجه به خوشه‌های شغلی انتخاب داوطلبان و بر حسب مورد صبح یا بعدازظهر جمعه 21 آبان در مراکز استان‌ها و برخی از شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: کارت شرکت در جلسه آزمون برای تعداد 452 هزار و 648 داوطلب بر روی سایت قرار دارد و داوطلبان می توانند تا ساعت 24 پنج شنبه 20 آبان نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

کاهش جمعیت پذیرفته شده در دانشگاه‌ها در سال 95

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم  بیان کرد: در سال 95 تقریبا 260 هزار دانشجوی کاردانی در بخش کارشناسی 150 هزار دانشجو، ارشد بالغ بر 180هزار نفر و دکتری نزدیک به 10 هزار نفر را در تمامی زیرنظام‌های خود پذیرفتیم.

وی با بیان اینکه در تمام موارد فوق با رشدی منفی مواجه بودیم، بیان کرد: در کاردانی و کارشناسی نزدیک به 7 درصد، ارشد نزدیک به 2 درصد و دکتری نزدیک به 8.7 درصد رشد منفی در پذیرش دانشجو داشته‌ایم که البته این کاهش جمعیت پذیرفته شده را به فال نیک می‌گیریم.

تسهیلات سفر دانشجویی پیاده‌روی اربعین تعیین شد

محمدرضا فقیهی رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان اعلام کرد: قرار است بودجه مشخصی در کمترین زمان برای کمک هزینه سفر به عتبات به دانشجویان ارائه شود. در سال های گذشته برای این سفر معنوی به هر دانشجو مبلغ 3 میلیون ریال به صورت وام به هر دانشجو از طرف صندوق رفاه  به دانشجویان پرداخت می شد.

فقیهی افزود: با توجه به ابلاغیه صندوق رفاه این مبلغ به هفت میلیون ریال در سال جاری افزایش یافته است.

فارغ‌التحصیلان دختر به‌زودی در سازمان‌های دولتی شاغل می‌شوند

شهین‌دخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در خصوص افزایش نسبت دانشجویان دختر به پسر و بحث اشتغال آنها اظهار داشت: دولت تدبیر و امید بنا بر سیاست گذاری‌ها و برنامه‌های کلان خود، در جهت اشتغال فارغ‌التحصیلان دختر و افزایش جایگاه‌ آنها در ادارات و سازمان‌ها، برنامه‌ریزی‌های خوبی کرده است تا از ظرفیت و پتانسیل فارغ التحصیلان دختر به نحو احسن استفاده شود.

لیست موسسات آموزش عالی آزاد بدون مجوز اعلام شد

کارن ابری نیا مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم لیست موسسات آموزش عالی غیرمجاز را به شرح زیر اعلام کرد: موسسه خوارزمی ،مدرسه بازرگانی تهران ،موسسه آموزش عالی ایران و کانادا، مرکز آموزش انجمن ایران و کانادا، بنیاد آموزش مجازی ایرانیان، بنیاد علمی دانش پژوهان، دپارتمان راهیان نفت، موسسه روانشناسی کوثر، موسسه نصیر، موسسه آموزش عای آزاد پروشات، موسسه آموزشی بن ژیوار، موسسه سنجش و دانش و موسسه عمران پایه
برخورد قطعی با واحدهای دانشگاهی که نسبت استاد به دانشجو را رعایت نمی‌کنند.

عبدالرحیم نوه ابراهیم مدير كل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: نسبت استاد به دانشجو برای دوره کارشناسی یک به 20 (حداکثر 30)، کارشناسی ارشد یک به 10 و دکتری یک به پنج تعین شده است. رعایت نکردن استانداردها و نسبت استاد به دانشجو از سوی برخی دانشگاه‌ها و موسسات باعث می‌شود در هنگام سطح‌بندی، آنها درجات پایین‌تری را کسب کنند.

مدير كل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم درباره نحوه نظارت بر این روند یادآور شد: درصورت مشاهده رعایت نکردن نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌ها برای برخورد و رسیدگی در این زمینه، گزارش‌های لازم را به دفتر نظارت وزارت علوم ارائه می کنیم.

کل مطالبات معوق به حدود 200 میلیارد تومان رسید

ذوالفقار یزدانمهر رییس صندوق رفاه دانشجویان گفت: بعد آسیب شناسی و اطلاع از حدود 430 میلیارد تومان مطالبات سنواتی، طی فراخوان سال گذشته و همکاری دانش آموختگان حدود 100 میلیارد تومان این مطالبات وصول شد.

وی با بیان اینکه وصول مطالبات در ارائه تسهیلات به دانشجویان نیازمند دیگر موثر واقع شده، ادامه داد: عمده بدهی افراد مشمول این طرح (حدود 657 هزار نفر) بین 400 هزار تا یک میلیون تومان بود. درواقع کل مطالبات معوق، صندوق رفاه دانشجویان اکنون به حدود 200 میلیارد تومان رسیده است.

جزئیاتی از مرکز بهداشت و درمان دانشگاه صنعتی شریف

آرانی معاون مدیریت امور دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: یک مرکز بهداشت و درمان مستقر در داخل دانشگاه از ساعت 8 صبح تا 8 شب با حضور سه پزشک به دانشجویان و خوابگاهها خدمات می دهد و مشاوران در تمام خوابگاهها حدود یک الی دو روز در هفته حضور دارند و دانشجویان هم برای بحث های مشاوره ای به آنها مراجعه می کنند.

آرانی با اشاره به مجوز بهداری شبانه روزی دانشگاه و وجود آمبولانس اظهار داشت: حدود دو سه سالی است که طی قرارداد با اورژانس تهران (به منظور رسیدگی به حوادث و اتفاقاتی که از ساعت 8 شب به بعد رخ می دهد) و دو بیمارستان حضرت رسول (ص) و یادگار امام (ره) با آنها برای رسیدگی هماهنگ هستیم.

انتخابات اعضای هیات مدیره خوابگاه داران غیردولتی در آینده ای نزدیک

علیرضا شوکتی رییس هیات مدیره خوابگاه داران غیردولتی با اشاره به برگزاری همایش خوابگاه داران غیردولتی کشور از نیمه اول آذرماه اعلام کرد: در کنار برگزاری همایش،انتخابات 4سال آینده اعضای هیات مدیره و بازرسان شرکت انجام می گیرد.

22 دانشگاه ایران جزو یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان

محمد فرهادی وزیر علوم با بیان اینکه 199 دانشمند ایرانی داخل کشور جزء یک درصد دانشمندان سراسر جهان هستند، اظهار داشت: با توجه به اینکه جمعیت ایران یک درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد اما سهم ایران از یک درصد مقالات برتر در جهان 2.1 درصد است و همچنین سهم 1.8 درصدی میزان تولیدات مقالات را در اختیار دارد.

به گفته فرهادی ایران از لحاظ رتبه‌بندی در نوآوری‌های جهانی سال 2015 رتبه 113 را داشته و امسال با تلاش‌های چشمگیر به رتبه 78 جهان رسیده است.

خدمت رسانی 400 خادم در موکب هیات الزهرا دانشگاه صنعتی شریف

محمدحسین زهدی مسئول رسانه ای هیات الزهرا دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه این دانشگاه موکبی را در میدان اربعین پایانه مرزی مهران برپا می کند گفت:  400 خادم موکب همگی از دانشجویان و استادان و پرسنل این دانشگاه و در هر زمان (طی هشت روز برپایی موکب) حدود 150 نفر در حالت خدمتگزاری به زائران هستند یعنی جمعا حدود 400 برای برپایی و خدمت رسانی این موکب درگیر می شوند.

مسئول رسانه ای هیات الزهرا دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به نوع خدمت رسانی بیان کرد: صبحانه، ناهار، شام در هر وعده برای حدود شش هزار زائر علاوه بر چای در این موکب توزیع می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار