بیزنس اینسایدر: تاثیر ترامپ بر انتخابات آتی فرانسه و سرنوشت اتحادیه اروپا

وبسایت بیزنس اینسایدر در مطلبی فرانسه را به عنوان مقصد بعدی "پوپولیسم" معرفی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت خبری «بیزنس اینسایدر» در مطلبی با بیان اینکه "پوپولیست‌ها (عوامگرا‌ها) امسال در دو انتخابات مردمی بزرگ در جهان غرب به پیروزی رسیدند" نوشت: پیروزی بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس در جلب حمایت از خروج این کشور از اتحادیه اروپا در همه‌پرسی برکسیت و پیروزی شگفت‌انگیز دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری هفته گذشته آمریکا این پرسش را اکنون در ذهن بسیاری مطرح کرده است که آیا چنین اتفاق ناگواری در جای دیگری از جهان غرب نیز می‌تواند تکرار شود؟

بیزنس اینسایدر در ادامه نوشت: در حال حاضر، نتیجه همه‌پرسی برکسیت و انتخابات 2016 آمریکا این نگرانی را در میان نخبگان سیاسی ایجاد کرده است که موفقیت انتخاباتی جانسون و ترامپ ممکن است باعث افزایش محبوبیت احزاب پوپولیست و مهاجرستیز شود.

البته، شرایط در آمریکا و اروپا مشابه یکدیگر نیست؛ اما به وضوح شباهت‌هایی را نیز می‌توان بین احساسات رای‌دهندگان آمریکایی و اروپایی مشاهده کرد. به عنوان مثال، یکی از دلایل اصلی پیروزی جانسون و ترامپ را می‌توان غلیان احساسات ضدمهاجرتی مردم انگلیس و آمریکا در نظر گفت و مخالفت ترامپ با قرارداد تجارت آزاد آمریکا شمالی (نفتا) را نیز می‌توان به مخالفت مردم انگلیس با اتحادیه اروپا تشبیه کرد.

بر این اساس، بسیاری از کارشناسان سیاسی اکنون معتقدند مستعدترین کشور برای برگزاری یک انتخابات شگفت‌انگیز دیگر فرانسه است. این کشور طی سالهای اخیر و بویژه پس ازحملات تروریستی سال گذشته شاهد افزایش محبوبیت راستگرایان بوده است و با توجه به اینکه فرانسه در کنار آلمان یکی از دو ستون اصلی اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، آنچه که در تقابل احزاب چپ، راستِ میانه و راست افراطی در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور اتفاق بیفتد، می‌تواند پیامدهای بسیار مهمی برای اتحادیه اروپا به همراه داشته باشد. 

البته، ایتالیا نیز به زودی شاهد یک همه‌پرسی تغییر قانون اساسی خواهد بود؛ اما با توجه به وزن متفاوت ایتالیا و فرانسه در اتحادیه اروپا، پیامدهای تغییر قانون اساسی ایتالیا را نمی‌توان با نتیجه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مقایسه کرد.

بنابراین، چنانچه «مارین لوپن» رهبر جبهه ملی فرانسه در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور به پیروزی برسد، این احتمال وجود دارد که او نیز مانند انگلیس مردم فرانسه را برای یک همه‌پرسی خروج دیگر به پای صندوق‌های رای ببرد که چنین تصمیمی عملاً‌ به معنای پایان کار اتحادیه اروپا خواهد بود. 

در حال حاضر، با فرض شکست احزاب چپگرا در انتخابات سال آینده، تنها امید مخالفان پوپولیسم، پیروزی نیکلا سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه و نامزد فعلی احزاب راستِ میانه در این انتخابات است که البته کارشناسان معتقدند در صورت افزایش بیشتر تمایلات ملی‌گرایانه در فرانسه در پی پیروزی ترامپ در آمریکا، مارین لوپن می‌تواند با تهییج احساسات ملی‌گرایانه مردم فرانسه او را نیز در انتخابات سال آینده شکست دهد.

نگرانی از انگیزه‌های ملی‌گرایانه مارین لوپن و تلاش او برای بهره‌برداری انتخاباتی از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم او یکی از اولین سیاستمداران اروپایی بود که پیروزی ترامپ را در انتخابات به او تبریک گفت. 

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار