عبداللهی مطرح کرد؛

استقرار 160 پزشک و پرستار در 7 نقطه شهر کربلا و نجف

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران گفت: در مراسم اربعین حسینی 160 پزشک و پرستار در 7 نقطه شهر کربلا و نجف بهزوار اباعبدالله الحسین خدمات رسانی خواهند کرد.

استقرار 160 پزشک و پرستار در 7 نقطه شهر کربلا و نجفبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی عبدالهی رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران در نشست خبری به مناسبت اربعین در معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شده است با بیان اینکه امسال هم مانند سال‌های گذشته کمیته‌هایی برای خدمات رسانی به زوار اباعبدالله الحسین در شهرداری تهران تشکیل شده است، اظهار داشت: در وزارت کشور یک ستاد مرکزی اربعین حسینی با 12 کمیته تشکیل شده که کمیته خدمات شهری نیز در اختیار شهرداری تهران است. 
 
وی افزود: مسئولان در کشور عراق علاقمند هستند که مدیریت حمل و نقل زوار در اختیار شهرداری تهران قرار گیرد به همین منظور امسال هم مانند دو سال گذشته شهرداری تهران مسئولیت حمل و نقل زوار را در مراسم اربعین حسینی بر عهده دارد. 
 
رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران وظیفه پاکیزگی، نظافت، فضای سبز و نور پردازی در شهر کربلا بر عهده دارد، تصریح کرد: بر اساس جلساتی که با سایر کلان‌شهرهای کشور برگزار شده، قرار است تقسیم کاری بین شهرداری تهران و سایر شهرداری کلان‌شهرها انجام شود تا با این امر بتوانیم خدمات رسانی بهتری را به زوار اباعبدالله حسین انجام دهیم. 
 
عبدالهی با بیان اینکه 50 دستگاه مخصوص جمع آوری زباله، چندین دستگاه تانکر آب، 35 دستگاه کامیون، 14 دستگاه خاور، 11 دستگاه لجن‌کش و 31 دستگاه خوردوی آتش نشانی در شهر کربلا و نجف استقرار داده خواهد شد، گفت: شهر سالم شهرداری تهران مسئولیت کمیته بهداشت و درمان در شهر کربلا و نجف بر عهده دارد و در 7 نقطه با راه‌اندازی درمانگاه و بیمارستان صحرایی با امکان و تجهیزات مورد نیاز به شهروندان خدمات رسانی خواهد کرد. 
 
وی با اشاره به احداث درمانگاه صحرایی در مرزهای مهران، شلمچه و چزابه افزود: در خیابان میثم طمار و پایگاه امام سجاد (ع) و همچنین 7 نقطه کربلا و نجف 160 پزشک و پرستار به شهروندان خدمات رسانی خواهند کرد. 

 عبدالهی اضافه کرد: تیم پزشکی تا دو روز بعد از اربعین به زوار اباعبدالله الحسین خدمات درمانی ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه کمیته زیبا سازی در شهر کربلا و نجف وظیفه رنگ آمیزی، روشنایی، شستشو و غیره را بر عهده دارند، تصریح کرد: حذف زوائد بصری از خیابان میثم طمار جزء یکی از مأموریت‌های کمیته زیباسازی در شهر کربلا و نجف است.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران با اشاره به هماهنگی‌هایی که با سپاه پاسداران در خصوص حمل و نقل زوار ابا عبدالله الحسین انجام شده است افزود: شهرداری تهران در خاک عراق مسئولیت جابجایی زائران را بر عهده دارد و در مرزها ورود پیدا نکرده است.

عبدالهی اضافه کرد: 700 دستگاه اتوبوس از شهرداری تهران برای جابجایی و انتقال زوار اباعبدالله الحسین در شهر کربلا استقرار داده می‌شوند و این خودروها زائران را از شلمچه و چزابه به شهر کوت انتقال می‌دهند.

وی ادامه داد: 1100 دستگاه اتوبوس زائران را به مسیرهای نجف و کربلا انتقال می‌دهند به همین منظور امسال با وضعیت خوبی برای خدمات رسانی به زائران برخوردار هستیم.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران با تأکید بر اینکه تاکنون یک میلیون نفر از مرزهای ایران برای رفتن به کربلا گذشته اند، گفت: بر اساس پیش بینی‌ها امسال شاهد افزایش 30 الی 40 درصدی زائران به شهرهای نجف و کربلا هستیم.

عبدالهی با بیان اینکه به درخواست استانداری تهران اسکان در شهر نجف با 5 الی 10 هزار چادر انجام می‌شود، تصریح کرد: 5 الی 10 هزار چادر نیز در شهر کربلا نصب می‌شود.

وی اضافه کرد: در کنار این چادرها سرویس های بهداشتی پرتابل و همچنین سرویس‌های بهداشتی ثابت نصب و ساخته می‌شود.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران با بیان اینکه در مرز چزابه 60 هکتار پارکینگ مسطح برای پارک اتوموبیل‌های شخصی در نظر گرفته‌ایم افزود: 200 الی 300 کارگر بحث پاک سازی مرز چزابه را بر عهده دارند.

عبدالهی با بیان اینکه در مرز مهران 75 هکتار زمین برای پارک خودروهای شخصی در نظر گرفته شده است، گفت: سرویس‌های بهداشتی ثابت و سیار در مرز مهران نصب شده و 400 کارگر نیز نظافت این مسیر را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: شهرداری منطقه چهار در مرز چزابه ، منطقه پنج در مرز مهران ، منطقه 6 در مرز شلمچه، شهرداری منطقه 2 در شهر کوت، منطقه 21 در کاظمین و همچنین منطقه 22 در سامرا به شهروندان خدمات رسانی خواهند کرد.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران با بیان اینکه کمیته ایثارگران متشکل از فرزندان و خانواده شهدا و جانبازان به زوار اباعبدالله الحسین خدمات رسانی خواهند کرد، افزود: این کمیته مسئول رسیدگی به نیازمندی‌های سالمندان و همچنین تحویل ویلچر به سالمندان را بر عهده دارند.

عبدالهی با بیان اینکه در شهرهای کربلا و نجف دستگاه پوز و خودپرداز بانک شهر نصب می‌شود، گفت: شهروندانی که علاقمند به کمک‌های مردمی هستند می‌توانند هدایای خود را به کمیته فرهنگی شهرداری تهران تحویل دهند.

وی اضافه کرد: کمک‌های مردمی را در شهر عراق و موکب‌ها توزیع می‌کنیم.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران با بیان اینکه مخازنی با ظرفیت 1100 لیتر و 240 لیتر در شهر نجف و کربلا نصب می‌شود.

عبدالهی با بیان اینکه 1200 پاکبان در کشور عراق استقرار داده می شوند، تصریح کرد: این پاکبان‌ها با نصب مخازن بزرگ و کوچک زباله نسبت به جمع‌آوری زباله‌ها اقدام خواهند کرد.

رئیس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران با اشاره به مسیر 80 کیلومتری نجف به کربلا، افزود: 4 هزار نیروی داوطلب نظارت این مسیر را برعهده دارند و همچنین شهرداری تهران با استفاده از ماشین‌آلات سنگین "نخاله و زباله‌های عمده" را جمع‌آوری کرده و از این پس نیروهای داوطلب نظافت این مسیر را برعهده خواهند داشت.

وی به کمیته راهنمای زائران شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: برخی شهرها مانند اهواز و کرج نیز ما را در این ستاد یاری می‌دهند اما محوریت با کارکنان 1888 و بازرسی شهرداری است که 350 نفر از آنها در ستاد گمشدگان مشغول فعالیت خواهند شد.

عبدالهی اضافه کرد: نرم‌افزار بسیار خوبی برای یافتن گمشدگان توسط سازمان فناوری شهرداری طراحی شده و همچنین 50 کیوسک در 2 شهر نجف و کربلا استقرار داده می شوند.

وی ادامه داد: اگر زائری همراه خود را گم کرد می تواند مشخصات این گم شده را در سامانه گمشدگان ثبت کند.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران با بیان اینکه این سامانه عملکرد موفقی داشته و مسئولان عراقی و ایرانی از ایجاد و تقویت این ستاد استقبال کرده اند، تصریح کرد: طی رایزنی‌های انجام شده با تولیت حرم امام حسین (ع) مقرر شده که کیوسک گمشدگان در بین‌الحرمین نیز ایجاد شود.

عبداللهی با بیان اینکه مردم ایران باید به موضوع صرفه‌جویی توجه داشته باشند، تصریح کرد: ما مهمان کشور عراق هستیم و زائران ایرانی باید به تفاوت‌های فرهنگی دقت کرده و همچنین نسبت به افزایش اتحاد شیعیان و مسلمانان کمک کنند چراکه حتما دشمنان و استکبار جهانی منتظر بروز حوادث و اتفاقاتی هستند تا پروژه اسلام و ایران هراسی خود را دنبال کنند.

وی با اشاره به مشکلات زائران در راه برگشت با بیان اینکه سال گذشته اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است، تصریح کرد: درخواست داریم مردم همان‌گونه که آهسته به شهر نجف و کربلا وارد می شوند آهسته نیز آنجا را ترک کنند.

عبدالهی تأکید کرد: تجربیات دو سال قبل سبب شده تا آمادگی خوبی در این زمینه داشته باشیم اما یادمان نرود که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که بیش از 2.5 میلیون زائر وارد نجف و کربلا خواهند شد.

رئیس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران افزود: زائران می‌توانند به دو شماره 803008 و 803009 تماس گرفته و اطلاعات کافی را از آن‌جا بگیرند.

وی در مورد بودجه پوشش اربعین نیز با بیان اینکه شورای شهر 5 میلیارد تومان برای پوشش عملیات اربعین در نظر گرفته است، گفت: البته وزارت کشور نیز بودجه خاصی برای برگزاری این مراسم در نظر گرفته است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار