سرطان بودجه بهداشتی کشور را می بلعد/ساده ترین عواملی که باعث ایجاد سرطان میشود

یک متخصص آنکولوژی گفت: 30 درصد موارد ابتلا به سرطان دست ما نیست اما 70 درصد آنها با تغییر در شیوه زندگی قابل پیشگیری است.

حسین فودازی عضو هیئت مدیره انجمن آنکولوژی ایران و متخصص آنکولوژی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به اینکه در رادیوتراپی از اشعه با انرژی و حجم  بالاتری استفاده می شود تا سلولهای سرطانی را از بین ببرند گفت: با توجه به وجود سلول های سالم در اطراف سلولهای سرطانی، باید اشعه رادیوتراپی به گونه ای طراحی شود که اثرات مخرب به سلولهای سرطانی رسیده و سلولهای سالم آسیب نبینند.

این عضو هیئت مدیره انجمن آنکولوژی ایران ادامه داد: برای موفقیت در این عرصه نیاز به نرم افزارهای پیشرفته، کارهای تشخیصی از جمله سی تی اسکن است که جز مهمی از درمان رادیوتراپی هستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه پیشگیری در سرطان از جمله موضوعات مغفول مانده است، تصریح کرد: سرطان از جمله بیماریهای صعب العلاج است که حجم زیادی از بودجه سلامت را در همه کشورهای دنیا می بلعد.

فودازی با اشاره به اینکه در سال 1394 کل بودجه درمانی هشت هزار میلیارد تومان بود که از این رقم هزار و 500 میلیارد تومان به داروهای شیمی درمانی اختصاص یافت که در همه جای دنیا اینگونه است و نیاز به پیشگیری را بیش از همیشه مطرح می کند.

وی تصریح کرد: سرطان ازجمله بیماریهایی است که علاوه بر بیماری جسمی ، بار روانی بسیار بدی برای اطرافیان و خانواده بیمار ایجاد میکند و هزنیه های این بیماری میتواند خانواده ای را زیر فقر ببرد.

این متخصص آنکولوژی ادامه داد: 30 درصد موارد ابتلا به سرطان از جمله تغییرات ژنی، ارث و موارد کشف نشده دست ما نیست ولی 70 درصد موارد با تغییر در شیوه زندگی قابل جلوگیری است.

وی با بیان اینکه با حذف سیگار و مواد دخانی از زندگی بشری طی بیست سال آینده از 30 درصد سرطانها کم می شود اظهار کرد : اگر 90 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در سال داریم با حذف سیگار و مواددخانی حدود 30 هزار ابتلا کم خواهد شد.

فودازی از مشروبات الکلی، فسف فودها، کنسروها، آب آلوده، قرار گیری طولانی مدت در معرض نور آفتاب و آلودگی با مواد صنعتی  به عنوان عوامل محیطی نام برد و گفت : چاقی از دیگر علل بیماری زا است که موجب افزایش ابتلا به سه بیماری دیابت ، فشار خون و سرطان می شود .

وی یادآور شد: با تغییر شیوه زندگی، ورزش و زندگی سالم می توان از بروز سرطانهای متعددی از جمله سرطان معده، روده و رحم پیشگیری کرد که در این عرصه مصرف غذاهای سالم، میوه و سبزیجات و کنترل سموم میتوانیم از برخی سرطانها جلوگیری نماییم. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار