اردبیل؛

راه اندازی 667 باب کتابخانه توسط خیران در کشور

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت:‌ با همت خیران تاکنون ۶۶۷ باب کتابخانه در کشور راه‌اندازی شده که تلاش خیران در امر کتابخانه‌سازی شایسته قدردانی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ محمدربیع احمدخانی در آئین تکریم مقام کتابداران در اردبیل اظهار داشت: یکی از اولویتهای اساسی توسعه کتابخانه و مشارکتهای کشور جذب خیران برای احداث کتابخانه است که در این زمینه تاکنون 667 باب کتابخانه توسط خیران در فضای 187 هزار مترمربع راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه مشارکت خیران در امر احداث کتابخانه نسبت به سالهای گذشته افزایش چشمگیری داشته است، گفت: در این زمینه استان اردبیل نیز بسیار موفق عمل کرده است به طوری که امسال چند باب کتابخانه توسط خیران این استان راه‌اندازی شده و باید مسئولان استان تمام تلاش خود را برای ایجاد فضاهای کتابخانه‌ای با استفاده از ظرفیت خیران به کار بگیرند.

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: جذب حامیان کتابخانه‌های عمومی نیز یک امر ضروری بوده که در این زمینه در کشور اقدامات بسیار خوب و قابل توجهی انجام شده است و انتظار می‌رود شهرداریها نیز برای توسعه فضاهای کتابخانه‌ای توجه ویژه‌ای داشته باشند.

احمدخانی با بیان اینکه 3 هزار و 325 کتابخانه در کشور برای ترویج فرهنگ کتابخوانی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: از این تعداد کتابخانه، تعدادی مشارکتی، بخشی نهادی و تعدادی نیز توسط خیران احداث شده که باید برای اینکه بتوانیم کشور را در عرصه علمی و فرهنگی به جایگاه اصلی خود برسانیم سرانه فضای مطالعه را افزایش دهیم.

وی از افتتاح پروژه‌های حوزه کتاب و کتابخوانی به مناسب هفته کتابخوانی در مناطق مختلف کشور خبر داد و گفت: مناطق محروم و روستایی نیز در امر کتابخوانی از اولویت خاصی برخورداند که امسال برنامه‌ریزی اساسی برای احداث کتابخانه در مناطق محروم انجام شده است.

۵۰۴ هزار مترمربع زمین به احداث فضاهای کتابخوانی در کشور اختصاص یافت

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت:‌ ۵۰۴ هزار مترمربع زمین در قالب ۶۱۵ قطعه به فضاهای کتاب و کتابخوانی در کشور اختصاص یافت.

محمدربیع احمدخانی افزود:‌ 504 هزار مترمربع زمین در قالب 615 قطعه به فضاهای کتاب و کتابخوانی در کشور اختصاص یافته که با اختصاص این زمینها فضاهای کتابخانه‌ای در کشور افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه توسعه فضاهای کتابخوانی در کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: نیاز است در این زمینه در استانهای کشور نیز حمایتهای همه‌جانبه توسط مسئولان ارشد انجام شود تا بتوانیم دغدغه‌ها در حوزه سرانه مطالعه را برطرف کنیم.

احمدخانی تصریح کرد: 927باب کتابخانه مشارکتی در کشور فعال است که از این تعداد 11 باب مربوط به استان اردبیل است و توسعه کتابخانه‌های مشارکتی نیز یک امر ضروری بوده و باید برنامه‌ریزی اساسی در این زمینه اتخاذ شود.

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: 23 کتابخانه مستقل نیز در کشور راه‌اندازی شده که باید با اقدامات اساسی کتابخانه‌های مستقل در مناطق محروم و روستایی احداث شود که در این زمینه امسال برنامه‌ریزی خوبی پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به درصد بیسوادی در کشور گفت: افزایش سرانه مطالعه نیازمند شاخصه‌های مختلف کتابخانه‌ای، عضوگیری، منابع و فضا است که باید برای تحقق این امر حمایتهای همه‌جانبه ای انجام شود.

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از راه‌اندازی 35 پروژه کتابخوانی توسط بنیاد قلمچی در کشور خبر داد و افزود: از این تعداد 6 باب در استان اردبیل راه‌اندازی شده که انتظار می‌رود اجرای پروژه‌های قلمچی در سالهای دیگر نیز تداوم داشته باشد.

۸ باب کتابخانه عمومی در اردبیل به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل گفت : بابرنامه‌ریزیهای انجام شده امسال ۸ باب کتابخانه عمومی در مناطق شهری و روستایی استان اردبیل به بهره‌برداری می‌رسد.

رباب عزیزخانی افزود: یکی از اولویتهای اساسی کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل توسعه فضاهای کتابخوانی است که در این زمینه با برنامه‌ریزیهای انجام شده امسال 8 باب کتابخانه در مناطق شهری و روستایی استان اردبیل به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بابیان اینکه در حال حاضر 68 کتابخانه عمومی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح استان فعالیت می‌کنند، گفت: از این تعداد 16 کتابخانه در روستاها بوده و مابقی در شهرستانها راه‌اندازی شده که انتظار می‌رود کتابخانه‌های عمومی افزایش یابد.

عزیزخانی از افتتاح 3 باب کتابخانه در ماههای گذشته در اردبیل توسط خیران خبر داد و افزود: حضور خیران در احداث و راه‌اندازی کتابخانه‌ها در اردبیل قابل تحسین بوده چرا که خیران همواره در توسعه فضاهای کتابخانه‌ای حمایتهای همه‌جانبه‌ای داشته‌اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل بیان کرد: در حال حاضر بیش از 50 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی اردبیل هستند که 5 درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد و امسال بیش از 3 هزار نفر به عضویت کتابخانه‌های اردبیل اضافه شده است.

وی تصریح کرد: بیش از 296 هزار کتاب امانت به مراجعه‌کنندگان کتابخانه‌های اردبیل ارائه شده است و بیشترین عضویت کتابخانه‌های عمومی در استان مربوط به قشر دانش‌آموزان و کمترین کارگران است که در این زمینه تمهیدات لازم انجام شده تا فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین اقشار مختلف مردم ترویج شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل از فعالیت همه‌جانبه‌ کتابخانه‌ها در مناطق محروم و روستایی خبر داد و افزود: انتظار می‌رود با کمک خیران کتابخانه‌های عمومی در مناطق محروم نیز راه‌اندازی شود تا بتوانیم سرانه مطالعه در استان را افزایش دهیم.

کتابخانه‌های عمومی در مناطق محروم اردبیل راه‌اندازی می‌شود

معاون سیاسی ‌امنیتی استاندار اردبیل گفت: کتابخانه‌های عمومی در مناطق محروم و روستایی اردبیل راه‌اندازی می‌شود و در این زمینه مسئولان استان برنامه‌ریزی اساسی تدارک دیده‌اند.

طاهر شریفی افزود: براساس هدفگذاری‌های انجام شده کتابخانه‌های عمومی در مناطق محروم و روستایی اردبیل راه‌اندازی می‌شود و در این زمینه مسئولان استان برنامه‌ریزی اساسی تدارک دیده‌اند تا بتوانیم سرانه مطالعه در این مناطق را افزایش دهیم.

وی با اشاره اهمیت کتاب و کتابخوانی بیان کرد: امروزه توسعه و پیشرفت کشور منوط به توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است چرا که اگر کشوری در امر کتاب و کتابخوانی موفق و مقتدر باشد بی‌شک در عرصه‌های مختلف نیز به موفقیت‌های همه‌جانبه دست می‌یابد.

معاون سیاسی ‌امنیتی استاندار اردبیل از برنامه‌ریزی برای توسعه فضاهای کتابخوانی، علمی و آموزشی در مناطق مختلف استان خبر داد و گفت: نیاز است در این زمینه خیران نیز مشارکت همه‌جانبه‌ای داشته باشند تا بتوانیم دغدغه‌های فرهنگی و آموزشی استان را برطرف کنیم.

شریفی اظهار کرد:‌ قشر دانشجویان و دانش‌آموازن در راستای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید اقدامات اساسی انجام دهند و در این زمینه آموزش و پرورش و دانشگاهها رسالتی بسیار خطیر دارند تا بتوانند فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را در این قشر افزایش دهند.

معاون سیاسی ‌امنیتی استاندار اردبیل از گسترش کتابخانه‌های دیجیتال در استان خبر داد و افزود: این امر نیز بسیار ضروری و مهم بوده چرا که اقشار مختلف مردم می توانند بدون دغدغه‌ای به این کتاب‌ها دسترسی داشته باشند.

وی تصریح کرد: ارتقای سرانه مطالعه در مناطق مختلف استان یک برنامه‌ اساسی بوده که باید مسئولان شهرستانها و کتابخانه‌های عمومی استان به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشند تا بتوانیم فرهنگ مطالعه در اردبیل را ارتقا دهیم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.