بیرجند؛

نداشتن برنامه ریزی واکسیناسیون مشکل عمده مرغداری های خوسف

مشکل عمده در واحدهای مرغداری شهرستان خوسف عدم اجرای کامل واکسیناسیون است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از بیرجند ؛رییس شبکه دامپزشکی خوسف در کمیته پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ظرفیت شهرستان برای پرورش طیور را خوب ارزیابی کرد و گفت: متأسفانه مشکل عمده در واحدهای مرغداری شهرستان عدم اجرای کامل واکسیناسیون است و به مرغداران توصیه می شودبرنامه واکسیناسیون را در واحد پرورش با هماهنگی دامپزشکی مجموعه بطور کامل انجام دهند و از رفت و آمد افراد متفرقه و غیر مسئول به هر نحوی به واحد در زمان پرورش خودداری کنند.

دکتر محمودی افزود: در شهرستان خوسف تعداد 62 واحدپرورش مرغ گوشتی، 5 واحد مرغ تخم گذار، سه واحد پرورش کبک و بلدرچین و 2 واحد پرورش شتر مرغ فعال وجود دارد.
وی به آمار جوجه ریزی در سطح شهرستان خوسف اشاره کرد و گفت: در سال 94 تعداد سه میلیون و 778 هزارو 37 قطعه جوجه ریزی انجام شده که این آمار تا پایان آبان ماه سال 95، تعداد دو میلیون و 71 هزارو 789قطعه است.
رییس شبکه دامپزشکی خوسف از مرغداران خواست از ابتدای جوجه ریزی تا پایان صدور مجوز حمل، شبکه دامپزشکی را در جریان فعالیت خود قرار دهند تا در صورت هر گونه مشکل اقدامات قرنطینه ای در سریعترین زمان ممکن انجام شود .
محمودی افزود: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، بین پرندگان و انسان مشترک است و در مواردی به سایر پستانداران نیز از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم با پرنده آلوده منتقل می شود.

وی گفت: این ویروس علاوه بر پرندگان می تواند انسان، خوک، پستانداران دریایی، سنجاب و حتی گربه سانان مانند پلنگ و ببر را نیز آلوده کند.

رییس شبکه دامپزشکی خوسف افزود: این بیماری به علت شدت تلفات بالا به طاعون پرندگان نیز مشهور است و باید مسائل بهداشتی و قرنطینه ای را در مرحله اول خود کارکنان دامپزشکی و مرغدار رعایت کنند چرا که در صورت رعایت نکردن این افراد، سایر مردم نیز این مسائل را جدی نمی گیرند.
در ادامه این نشست معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان نیز گزارشی کامل و جامع از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح ایران و جهان ارائه داد و اظهار کرد:خوشبختانه خراسان جنوبی از نظر این بیماری پاک است و گزارشی از این بیماری در سطح استان نداریم.
دکتر محمد اصغر زاده گفت: مرغداران از جوجه ریزی بیش از ظرفیت واحد خودداری کنند و حداقل پنج دز واکسن را در واحد مرغداری مصرف داشته باشند چرا که کم کردن دز واکسن باعث شکست ایمنی در طیور می شود.
در پایان نیز گزارشی تصویری از فعالیت کارکنان دامپزشکی و مانورهای انجام شده در این خصوص نمایش داده شد.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.