آنچه در دیدار وزیر ارشاد با ناشران گذشت

اصحاب قلم در دیداری با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هتل پارسیان انقلاب از مشکلات و دغدغه های خود گفتند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست هم نشینی اصحاب قلم با وزیر ارشاد در هتل پارسیان انقلاب پس از پخش سرود ملی و قرآن کریم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مدیر کل ارشاد استان تهران، از حضور صالحی امیری تشکر کرد و گفت: امیدوارم هم این جلسه و هم جلسات دیگر در بهبود روند نشر کمک کند.

رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خیلی از حضور در میان شما انسان های با فرهنگ خوشحالم، من خود را عضوی از این خانواده می دانم و از این که مرا پذیرفتید صمیمانه قدردانم.

وی ادامه داد: من از نزد رییس جمهور به این جا می آیم و ایشان سلام رساند و گفت که من به مطالبات شما گوش داده و آن ها را در راس کار خود قرار دهم. به طور طبیعی من نسبت به مسائل این صنف اطلاعات نسبی دارم، اما در این جلسه هم جمع بندی از دغدغه های شما را یادداشت کردم تا بدان ها بپردازم.

صالحی امیری تصریح کرد: من به عنوان دغدغه هایتان مالیات، بیمه، تسهیلات کارگروه نشر، بحث ممیزی و اتحادبه های صنفی و پژوهشی و بخش توزیع و مسائلی از این قبیل را یادداشت نموده ام و مورد توجه خویش قرار خواهم داد.

وی گفت: من قبل از هر چیز می فهمم که ریل توسعه هر کشوری از فرهنگ آن شروع می شود و نقطه عزیمت فرهنگ هم کتاب و نشر است. ما به توسعه نخواهیم رسید مگر آن که ریل توسعه از فرهنگ آغاز شود.

وزیر ارشاد اظهار داشت: کتاب خوانی باید مثل یک امر مقدس باشد، زیر ساخت توسعه به فرهنگ بازمیگردد، اگر امور چون ایدز و طلاق و... در حوزه اجتماعی و موضوعاتی چون انگ زنی و بدخلقی در حوزه سیاسی وجود دارد، از ریشه فرهنگی ناشی می شود و ریل توسعه از فرهنگ می گذرد.

وی ادامه داد: از این منظر است که کوشش های تلاشگران این عرصه مفهوم پیدا می کنند و به همین دلیل ناشران کارگزاران اصلی توسعه و فرهنگ هستند و به همین دلیل است که شغل نشر مقدس بوده و باید پاس داشته شود.

دکتر صالحی امیری بیان کرد: من قریب به ده جلسه برگزار کرده ام و دغدغه این حوزه را خیلی وقت است که داشته ام، اما امروز به غیر از دغدغه مسئولیت نیز دارم و بر این باورم که راه نجات دولت پرهیز از اصل تصدی گری است.من تقریبا می دانم که دنیا در این حوزه چه می کند.

وزیر ارشاد گفت: دولت باید به تدریج از حوزه نشر خارج شود و از این منظر حمایت و نظارت، وظیفه اصلی دولت است و بقیه کار ها و وظایف به حوزه نشر مربوط می شود.

وی گفت: من همیشه می گویم که کار را باید به اصلش واگذار کرد و ما به شما قول می دهیم که سرعت این واگذاری را بیشتر کنیم چون دولت سیاست گذار خوبی است، اما کارگزار خوبی نیست و ما وظیفه ای جز حمایت نداریم و لازمه این توسعه هم نهاد های صنفی است.

وزیر ارشاد اظهار داشت: انسجام بیشتر میان ناشران در حوزه نشر ضرورتی بیش از گذشته دارد و بخشی از مشکلات موجود به صنف مشر باز می گردد و این صنعت نباید چند صدایی باشد. ما به عنوان دولت و وزارت ارشاد باید رویکرد عدالت محوری را سر لوحه کار خود قرار دهیم که بی عدالتی چون موریانه ای در ساختمان است و بنا را در هم خواهد ریخت.

وی ادامه داد: ما موظف به عدالت محوری هستیم و نشر برتر و برترین و صنف بهتر و بهترین در این نگاه مفهوم خارجی ندارد و همه نقاط ایران در این نگاه برابر هستند. نکته دیگر این است که نباید آرمان گرا بود یا این که خود را دچار یاس و نومیدی ساخت بلکه باید واقع گرایی را سر لوحه کار خود قرار داد. ما نمی توانیم همه مطالبات شما را حل کنیم، اما بخشی از آن را رفع خواهیم کرد و این یک ضرورت است.

وزیر ارشاد گفت: من 70 درصد از وقتم را برای 10 درصد مسائل می گذارم و یکی از این مسئله های مهم بیمه هنرمندان است.

وی گفت: من وعده چیزی را نمی دهم مگر آن که قطعی شده باشد و درباره بیمه هم هر اتفاقی که بیفتد را اطلاع خواهم داد. ما در دستور کار خود در حال بررسی مسئله بیمه هستیم و نام حدود 18 هزار نفر در صندوق هنرمندان است که حدود 6 هزار نفرشان بیمه دارند و بقیه هم در نوبت بیمه هستند، یکی از اهداف اصلی ما در سال 96 ایجاد ظرفیتی است که کسانی که در لیست هستند، بیمه بگیرند.

صالحی امیری بیان کرد: ما باید از خرد جمعی استفاده کرده و از خود محوری دوری کنیم. تقاضای من از همه این است که نقطه نظراتشان را به ما برسانند و پرهیز از خود محوری یکی از سیاست های مهم بنده در ارشاد است. ما برای همه چیز الگو مصرف داریم، به جز کتاب و کتاب خوانی. کتاب تیلیغی ندارد و باید میان تولید و مصرف ان رابطه منطقی وحود راشته باشد.

وزیر ارشاد گفت: اگر نتوانیم تحریک تقاضا در جامعه داشته باشیم با انبوهی از آسیب ها مواجه خواهیم شد و نجات بخش این آسیب های فرهنگی افزایش سرانه مطالعه کتاب است و دولت باید این اصل را در راس کار خود قرار دهد.

صالحی امیری گفت: خود صنعت نشر و اتحادیه ها باید به ما بگویند که کدام دغدغه برایشان در اولویت قرار دارد، تا ما به دنبال آن برویم، اما باید به وزارت خانه هم فرصت داد تا این مسائل را حل و فصل نماید.

وی ادامه داد: ما در حوزه سینما دیدیم که فیلم های ایرانی می توانند بر پرده های جهانی دیده شوند و من فکر می کنم که این قابلیت در عرصه نشر هم بیشتر وجود دارد.

صالحی امیری در ادامه در خصوص قاچاق کتاب اظهار داشت: ما همه سعی خود را برای پیش گیری از قاچاق خواهیم کرد و واسپاری هم از سیاست های اصلی ارشاد است و در خصوص مالیات هم من جلسه ای داشتم و وزیر اقتصاد گفت ما به آنچه مصوب قانونی است پاییندیم و آن را اعمال خواهیم کرد.

وزیر ارشاد در پایان گفت: در خصوص وضعیت کتابخانه ها هم هفته گذشته گفتم که در توزیع کتاب به کتاب خانه ها باید نیاز سنجی محیطی وجود داشته باشد و سلیقه باید از دستور کار حذف شود. من تلاش می کنم که زبان شما در دولت باشم، اما قول نمی دهم که در کوتاه مدت همه مطالبات را مهیا کنم.

سپس با یادی از درگذشتگان اصحاب نشر، سید عباس صالحی، معاون فرهنگی ارشاد ضمن خیر مقدم به همه اصحاب فرهنگ مکتوب کشور و دکتر صالحی امیری گفت: مراوداتی که صالحی امیری با افراد فرهنگی و این حوزه داشتند، حضورش میتواند به ارتقا سطح کیفی نشر کمک کند.

وی ادامه داد: پیش از این دیوار کم اعتمادی بین اهالی نشر با وزارت ارشاد بود اما با شرایطی که پدید آمده است به سمت احترام و ارتباط متقابل خواهیم رفت، دغدغه های این حوزه متنوع است، اما من به عنوان خادم اهل فرهنگ به جناب وزیر می گویم که دغدغه ما در اقتصاد نشر است.

صالحی عنوان کرد: بر صنعت نشر شوک های متعدد در فاصله های کوتاه پدید آمد، یارانه کاغذ قطع شد و شوک ارضی بحران جدیدی را بر اهالی نشر وارد ساخت، اگر ما در شرایط اخیر دچار رکود بوده ایم، این رکود در حوزه نشر بیشتر وجود دارد. بنابراین اقتصاد نشر نیازی به شوکهایی دارد که اگر اتفاق نیفتند، نشر شرایط خوبی نخواهد داشت. حضور شما باید سرعت بخش یکسری از اتفاقات باشد.

وی بیان کرد: هزینه های سربالایی صنعت نشر باید کاهش پیدا کند و حوزه مدیریت منابع موجود مالی و حوزه تسهیلات بانکی از جمله مسائلی است که باید بررسی شود. وزارت ارشاد کار هایی انجام داده است که در این جلسه از بیانشان خودداری می کنم.

صالحی اظهار داشت: ارشاد و نشر یک پیکر است و دغدغه هر دو امنیت نشر است. در حوزه مجوز ها اقداماتی انجام گرفته است و مسیر و فرایند مجوز ها باید مشخص تر باشد و ما به قله مطلوب مجوز ها هنوز نرسیدیم هم در زمینه اعطای مجوز و هم در بخش کاهش حداکثری اعمال سلیقه ها و رفع برخی از مشکلات قانونی، بحث قاچاق هم در امنیت نشر وجود دارد که امنیت را مختل می کند و کمیته مشترک وزارت ارشاد و اتحادیه اقداماتی را شاهد خواهیم بود.

وی گفت: در حوزه بوروکراسی نشر هم مسائلی وجود دارد. در مجموع در حوزه رفع بوروکراسی نشر اتفاقاتی افتاده است که اقدامات در دست انجام را با کمک وزارت خانه داشته باشیم. دغدغه ی دیگر کتاب خوانی است که تقاضا و فرهنگ کتاب خوانی ارتقا پیدا کند. البته دغدغه آخر هم دیپلماسی فرهنگ نشر است که فرهنگ مکتوب ما در عرصه جهانی دیده شود و در حغرافیای ایران محدود نماند.

معاون فرهنگی ارشاد اظهار داشت: در این دغدغه های متفاوتی که در عرصه نشر وجود دارد، چیز هایی که برشمردم می تواند مهم ترین دغدغه های فرهنگ مکتوب نشر باشد و به نظرم حضور صالحی امیری در وزارت ارشاد کمک بزرگی برای حوزه نشر است.

علی اصغر حداد هم در این نشست گفت: امیدوارم روزی برسد که به ناشر اعتماد کنند، خیلی نگذشته است از روزی که به ناشر به چشم مجرم نگاه میشد و امیدوارم که مشکلات عرصه نشر حل شود. دعا کنیم یک روز اصحاب نشر خودشان پول درآورند و خودشان هم خرج کنند.

همچنین فریدون عمو زاده خلیلی گفت: من از جانب پدید آورندگان، ناشران و ویراستاران نکاتی را میگویم، البته پیش از آن از برگزار کنندگان مراسم تشکر می کنم و مسائل را در چهار محور خلاصه کردم که دو محور آن مسائل نویسندگان است و دو محور دیگر مسائلی است که به صورت غیر مستقیم و زیر ساختی بر کار اهالی اهل قلم تاثیر می گذارد.

وی ادامه داد: نویسنده در یک فضای امن آرام خلق می کند  و این آرامش و امنیت برای نویسندگان دو وجه دارد و آن ممیزی و امنیت شغلی است،  در دوره اخیر بحث ممیزی برای نویسندگان بهبود یافت، اما این بحث هنوز وجود دارد و مهم ترین نویسنده عصر ما یعنی محمود دولت ابادی هم برای چاپ با ممیزی رو به رو می شود.

عمو راده خلیلی عنوان کرد: ما باید کمک کنیم که این دغدغه برداشته شود و امیدواریم که در دوره صالحی امیری برای ایجاد آرامش و ایجاد شکوفایی خلق ادبی کوشیده شود. نویسندگی شغل محسوب نمی شود و حقوقی که برای یک نویسنده باید باشد، وجود ندارد، بحث بیمه معضلی است که گریبانگیر کسانی است که در حوزه فرهنگ عرق ریخته اند.

وی ادامه داد: نکته دیگر بحث کپی رایت است که برای امنیت حرفه ای اهل قلم، باید برایش کوشیده شود تا هم جایگاه نشر حفظ شود و هم حافظ حقوق هنرمندان باشد. این معضل آرامش اهل قلم را به چالش می کشد.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از مسائل شکل دادن به امور صنفی است که باید بدان توجه شود و این که کمکی شود که ساخت این تشکل ها تسهیل شود و البته چه قدر خوب است که این جوایز و جشنواره ها و اتفاقاتی که دولت متصدی آن است را تشکل ها بر عهده بگیرند، این گونه شآن جایزه هم بیشتر می شود.

عمو زاده گفت: ما برای ترویج کتاب خوانی و برای آن که بتوانیم کتاب خوانی را اجتماعی کنیم نیازمند به کتابخانه های مجهز هستیم و باید دید که کتاب چگونه به آن ها راه میدا می کند، کتابخانه های موجود کتاب هایی از یک طیف خاص را دارند و نگاه فراگیر در آن وجود ندارد و به همین دلیل کتاب خوانی ترویج پیدا نمی کند.

وی تصریح کرد: مدارس، مهم ترین مکان برای ترویج کتاب خوانی است و برای افزایش مهارت دانش آموزان باید کتاب خوانی را بدان ها آموخت، ولی هیچ نویسنده ای نمی تواند وارد مدارس شود و این تقاضای ملت ما است که در صورت امکان با وزارت آموزش و پرورش تعاملی باز شود و در های مدارس به روی اهل فرهنگ باز شود که این هم به نفع دانش آموزان و هم به نفع مدارس است.

محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این هم‌اندیشی به مواردی از بیمه تا قاچاق کتاب اشاره کردو گفت: اولین جلسه اصحاب نشر با مسئولان وزارت ارشاد در سال 89 تشکیل شد که همزمان با روی کار آمدن دوره دوازدهم هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بود؛ در آن مقطع ضرورت گفتگو بین اصحاب حوزه نشر و وزارت ارشاد به منظور طرح مطالبات و بررسی چالش ها و یافتن راه حل مبنای جلسه بود.

وی بیان داشت: چهارمین نشست با حضور سیدعباس صالحی، برگزار شد و بعد از آن با توجه به عنایت وی به مسائل صنف و همارهی با مطالبات قانونی صنف، نتیجه گیری شد که وزارت ارشاد و اتحادیه در کنار یکدیگر به چاره چویی برای حل مشکلات که راه حل آنها در سایر دستگاه ها وجود دارد و همکاری آنها را می طلبید، بپردازند.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان با اشاره به پنجمین نشست اهالی نشر و مسئولان وزارت ارشاد تصریح کرد: پنجمین نشست مسائل و مشکلات با شهردار تهران و در نشست ششم هم با وزیر کار و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی برگزار شد.

آموزگار با بیان اینکه امسال علاوه بر انتخاب سیدرضا صالحی امیری به عنوان وزیر ارشاد، از سردار ساجدی نیا، فرمانده نیروی انتظامی هم برای حضور در این نشست دعوت کردیم که متاسفانه به دلیل سفر، وی در این جلسه حضور ندارند، اظهار داشت: بنای ما در این جلسه طرح مسائل و مشکلات کلی حوزه نشر است و طرح مباحث تخصصی و بخشی را به جلسات دیگر موکول خواهیم کرد.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان ادامه داد: موضوع انتشار غیرمجاز کتاب در همه اشکال آن اعم از چاپی، صوتی و الکترونیک از جمله مسائلی است که همه بخش های نشر از عمومی و کودک گرفته تا آموزشی و دانشگاهی را در معرض آسیب های جدی قرار داده است؛ چرا که سودجویان با چاپ غیرقانونی کتاب های پرفروش ناشران و فروش آثار در عین ضربه زدن به ناشران و پدیدآورندگان، قوانین موضوعه کشور را نیز هدف قرار داده اند.

* جای خالی نمایندگان قوه قضائیه و نیروی انتظامی در کارگروه ارشاد

وی گفت: متاسفانه علی رغم سپری شدن 47 سال از قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان، تضییع حقوق مولفان و ناشران افزایش یافته و ضرورت برخورد با این پدیده بیش از پیش احساس می شود؛ از این رو در وهله اول یک اقدام فوری، ضروری است که متخلفان عمیقا درک کنند که نظام و دولت نسبت به این پدیده زشت که ریشه نشر را نشانه گرفته، بی تفاوت نیستند.

آموزگار در همین زمینه افزود: خوشبختانه همکاری معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و اتحادیه ناشران در این زمینه به تدوین تفاهم نامه ای منجر شد که زمینه ساز تشکیل کارگروهی شده است، البته جای خالی نمایندگان قوه قضائیه و نیروی انتظامی در این کارگروه احساس می شود که طی ملاقاتی که با سردار ساجدی نیا صورت گیرد، برخورد قاطع و مشفقانه نیروی انتظامی با این مسئله را احساس کردیم؛ البته چنین اقداماتی کوتاه مدت هستند و باید با برنامه های مناسب به فرهنگ سازی در این زمینه بپردازیم.

* مشکلات ناشران و کتابفروشان در خصوص مالیات و تامین اجتماعی از دغدغه های اصلی فعالان صنعت نشر است

آموزگار: در بحث معافیت های مالیاتی آرامش بیشتری در حوزه نشر ایجاد شده است
دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان بیان داشت: مشکلات ناشران و کتابفروشان در خصوص مالیات و تامین اجتماعی از دغدغه های اصلی فعالان صنعت نشر است؛ خوشبختانه در دوره جدید با حمایت های وزارت ارشاد از اقدامات این اتحادیه، ایین نامه اجرایی موضوع تبصره ماده 139،  3 بار مورد بازبینی و اصلاح هیئت وزیران قرار گرفته است، همچنین سازمان تامین اجتماعی بعد از 13 سال پذیرفت که کتابفروشی فعالیت فرهنگی و مشمول معافیت مالیاتی است.

وی در همین زمینه تصریح کرد: امروزه در بحث معافیت های مالیاتی آرامش بیشتری در فضای کسب و کار وجود دارد، ولی همچنان موانعی به ویژه در بدنه سازمان مالیاتی برای اعمال معافیت های مالیاتی که منشا آن قانون است، وجود دارد. از سوی دیگر در پی ملاقات هایی که با وزیر کار و رئیس سازمان تامین اجتماعی داشتیم، موضوع معافیت حق بیمه سهم کارفرما، مزایای انگیزشی و تفسیرهای سلیقه ای سازمان از قوانین مورد بحث قرار گرفت؛ با این حال امروزه عدم توجه بدنه سازمان تامین اجتماعی به قوانین؛ علی رغم موافقت مدیران این سازمان از دغدغه فعالان صنعت نشر است.

* صنعت نشر از مشکل جدی نقدینگی رنج می برد

آموزگار با بیان اینکه مدتی است که مدیریت مصرف یارانه ها و حرکت آن به سمت زیرساخت ها آغاز شده است، گفت: هنوز راه زیادی در این زمینه داریم؛ چرا که تداوم حمایت از کتابفروشی های سراسر کشور و تاسیس کتابفروشی به ویژه در مناطق کم برخوردار علاوه بر ایجاد شغل، از فاصله معنادار مرکز و پیرامون نیز می کاهد و زمینه های دسترسی به کتاب را به ویژه برای مردم در مناطق دور افتاده فراهم کرده و سیستم توزیع کارآمدتری را نیز ایجاد می کند.

وی ادامه داد: صنعت نشر از مشکل جدی نقدینگی رنج می برد و چک های 9 ماهه تا یک ساله تصویر غم انگیزی از اقتصاد نشر را نشان می دهد؛ همچنین استفاده از تسهیلات بانکی امروزه برای فعالان این حوزه به یک رویا تبدیل شده و اخیرا برای برخورداری کارگاه های کوچک تسهیلات مناسبی توسط وزارت معدن، در نظر گرفته شده که حوزه چاپ را نیز شامل می شود؛ از این رو انتظار داریم که نسبت به ارائه تسهیلات به حوزه نشر به عنوان واحدهای تولیدی  اقداماتی صورت گیرد.

* امنیت شغلی و حرفه ای از نیازهای هر حرفه‌ای است

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تصریح کرد: امنیت شغلی و حرفه ای از نیازهای هر حرفه ای به شمار می رود و اقدامات قانونی و حقوقی برای تامین امنیت یاد شده و مطالبه حقوق امر ضروری است؛ البته طبیعی است که اقدامات در این زمینه هزینه هایی را نیز در پی خواهد داشت که شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران این هزینه را پرداخت کرد؛ تا جایی که این شرکت روزی 600 عضو داشت ولی امروز نه تنها نمی تواند نیازهای آنها را تامین کند بلکه اعضای هیئت مدیره اش در راهروهای مجتمع های قضائی در رفت و آمد هستند.

آموزگار گفت: در حال حاضر مستند اداره کتاب برای صدور مجوزها، ضوابط نشر مصوب فروردین 89 است که از جمله اقدامات مثبت دولت یازدهم تشکیل هیئت های نظارت بر کتاب بزرگسال و کودک بده که این مهم استخوان بندی مصوبه مزبور است، این مصوبه همچنان نیازمند بازنگری و اصلاح به ویژه در ماده 15 است.

وی با بیان اینکه واسپاری امور نمایشگاه ها از جمله اقدامات مثبت دولت یازدهم است، بیان داشت: تداوم برون سپاری و توسعه آن در کنار تقویت نهادهای صنفی از جمله درخواست های اهالی نشر است.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان خاطر نشان کرد: ایجاد تقاضای کتاب در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی و با تاکید بر قشر کودک کلید اصلی حل مشکلات این حوزه است؛ چرا که توجه به کودکان و این مسئله که کتابخوانی با تکلیف کردن ممکن نمی شود، از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

پس از آموزگار، سعید جلالی گفت: در این جلسه بوی وحدت و یک دلی می آید. البته کار وزارت ارشاد مثل نوار قلب است، بعضی از وزیران کار را بهتر کرده و بعضی ها به قصد بهتر کردن می آیند و بد تر می شود، اما به هر حال وزارت ارشاد به حیات خود ادامه می دهد.

وی ادامه داد: از 84 درصد مردم فقط 20 درصد از نشر چاپ را بر عهده دارند و 80 درصد چاپ مختص به تهران است که 20 درصد از جمعیت را شامل می شود.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار