وزیر ارشاد در آیین گرامیداشت باقر ساروخانی:

تجلیل از ساروخانی تجلیل از فضیلت و اخلاق است/ رسم پاسداشت بیشتر متوجه جامعه است تا شخصیت

تجلیل از ساروخانی تجلیل از یک شخص نیست بلکه تجلیل از یک فضیلت و اخلاق است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در آیین گرامیداشت باقر ساروخانی که در سالن همایش های سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: امروز دور هم جمع شدیم تا بار دیگر سلام به فضیلت اخلاق و معرفت داشته باشیم و لبخند بزنیم به انسان هایی که برای تعالی این سرزمین تلاش و جوانی خود را فدا کرده اند.

وی افزود: امروز در این مراسم دور هم جمع شده ایم تا سلام داشته باشیم به ساروخانی عزیر و پاسداشت چهره برجسته ایشان که پر از خوبی ها و زیبایی هاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: من امروز برنامه های خود را تعطیل کرده ام و از دولت به طور مستقیم به این مراسم آمده ام چرا که وظیفه داشتم تا برای عرض ادب و اخلاص به ساروخانی و شما عزیزان در این محل حضور یابم.

وی تاکید کرد: ما امروز بیش از هر زمان دیگر به جامعه شناسانی نیاز داریم که سیر تحولات ایران را به خوبی تحلیل کنند و این تآخر به وجود آمده را جبران کنند.

عضو کابینه تدبیر و امید گفت: ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند شناخت تحولات دهه آتی هستیم و باید بدانیم در دنیای پر تلاطم امروز و عصر شبکه های اجتماعی در دریای بیکران اطلاعات، جامعه به کدام مقصد و مقصود حرکت می کند و این مهم جز با وجود افرادی چون پروفسور ساروخانی ممکن نیست.

رسم پاسداشت بیشتر متوجه جامعه است تا شخصیت


وی با طرح این سوال که چرا تجلیل از بزرگان صورت می گیرد؟ تاکید کرد: تجلیل از ساروخانی تجلیل از یک شخص نیست بلکه تجلیل از یک فضیلت و اخلاق است، بیش از این نیاز داریم تا بفهمیم که برای تداوم حیات ایران چه انسان هایی از خود گذشته بیش از نیم قرن به دانش این مملکت خدمت کرده اند.

صالحی امیری ادامه داد: رسم پاسداشت و تجلیل از بزرگان بیشتر متوجه جامعه است تا متوجه شخصیت. این گونه پاسداشت ها بیشتر متوجه ملت است.

وی گفت: افرادی مانند ساروخانی چراغ پر فروغ هدایت جامعه هستند که مسیر کشور را به سوی قله های پیشرفت هدایت می کنند، پیام امروز ما این است که در گذر زمان ممکن است بسیاری از افراد خوبی ها را فراموش می کنند اما همیشه آفتاب زیر ابر پنهان نمی ماند، از این رو امروز ابرها از چهره ساروخانی کنار می رود و خورشید وی بر جامعه می تابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: جامعه ما بیش از هر زمان دیگری به ساروخانی نیازمند است و پیام این بزرگداشت این است که برای تداوم حیات اجتماعی باید ساروخانی ها در جامعه بدرخشند زیرا سرمایه ما پول، نفت، صنعت و تکنولوژی نیست بلکه انسان هایی هستند که در مسیر هدایت جامعه هستند.

هر انسانی که با اخلاق است، شایسته تجلیل است

وی تاکید کرد: ساروخانی به دنبال نام و نان نبود بلکه به دنبال انسانیت، کرامت و فضیلت بوده است.

صالحی امیری گفت: ما در این دنیای پر تلاطم سره را از ناسره و طلا را از مس می شناسیم و قدر خورشید را در دل ابرهای تیره و تاریک می دانیم.

وی افزود: ما از انسانیت، اخلاق و فضیلت تجلیل می کنیم و هر انسانی که با اخلاق است به طور قطع شایسته تجلیل است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر من امروز ادعای تلاش دارم این ادعا فاقد ارزش است چون انسان باید تلاش کند اما، ساروخانی ادعای تداوم تلاش برای این سرزمین را دارد و حضور اساتید در مراسم گرامیداشت وی شهادت به خوبی ها و پاکی ها و شهادت به اینکه در چشم و دل مردم جای دارند است.

برای پاسداشت انسان های بزرگ از هیچ کوششی دریغ نخواهم کرد

وی در پایان ضمن قدردانی از حضور اساتید، دانشجویان، مدیران و ... در آیین گرامیداشت باقر ساروخانی، تاکید کرد: به عنوان یکی از متولیان فرهنگ کشور اعلام می کنم که برای پاسداشت انسان های بزرگ از هیچ کوششی دریغ نخواهم کرد.

ساروخانی: خودم را مدیون جامعه شناسی و شما می‌دانم
باقر ساروخانی استاد علوم اجتماعی و ارتباطات علمی گفت: سپاسگذارم که وسیله‌ای برای گزدهم آمدن فرهیختگان جامعه در این مراسم شدم. به حق بگویم که مدیون استادان، عزیزان و به خصوص تک تک دانشجویان هستم چراکه کتاب‌های من چاپ نمی‌شد اگر دانشجویان نبودند. من از دانشجویان که مانند مربیان من هستند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی ادامه داد: آنچه که از من تعریف می‌کنند لطف اساتید است و مراسم نیز مراسم خوبی است چون نشان دهنده جامعه هوشمند است و اگر این جامعه هوشمند بتواند افراد را از یکدیگر به خوبی جدا کند، جوانان ما بیشتر می‌آموزند و به فرزندانشان بیشتر یاد می‌دهند چونکه چنین جامعه‌ توانایی نیازمند بصیرت است. امیدوارم چنین مراسم‌هایی برگزار شود تا من در یک یک آنها شرکت کنم.

ساروخانی عنوان کرد:‌ این گونه مراسم‌ها به خودی خود و آرام آرام علم می‌آورد. علمی که همه را به سمت خود می‌کشاند پاداش دیگری نیز این مراسم برای من داشت و آن هم دیدن فرزندانی بود که رشد کردند و مانند درخت علم بارور شدند و برای جامعه به کار آمدند. یکی تلاش و دیگری توکل برای من در زندگی مطرح است.

وی با اشاره به زندگی کودکی خود عنوان کرد: خانواده من کوچک بود اما یک ویژگی خاص و حسن بزرگی برای من داشت و آن اینکه برای رسیدن به اراده و تلاش در زندگی بهترین آموزگار بود.

ساروخانی افزود: جوانان باید اراده و تلاش را سرلوحه کار خود قرار دهند تا برای آینده جامعه نویدبخش باشد. انس به خواندن کتاب از همان کودکی در من ایجاد شد و نمی‌دانم این را چه کسی در من به وجود آورد، اما این انس با کتاب راه‌های زندگی را به من نشان داد. من همیشه فکر می‌کردم مسافری در مسیر خدایی هستم و باید تلاشم را انجام دهم تا به درجه‌ای از موفقیت برسم.

وی بیان کرد:‌ در تمام مراحل زندگی یقین دارم که خدا من را راهنمایی می‌کرد و راه‌ها را جلوی پای من می‌گذاشت. من در حوزه‌ای قرار گرفتم که به نظرم یکی از زیباترین حوزه های جهان است و آن حوزه معلمی بود که زیبا ترین مسیر زندگی من شد.

ساروخانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد:‌ جهان دانش بسیار گسترده، پویا و متعالی است که پایان پذیر هم نخواهد بود. اگر بخواهم در این جهان شغلی را مجددا انتخاب کنم معلی را پیشه خواهم گرفت.

وی اظهار داشت: در خصوص جامعه شناسی نیز بگویم خوشحالم دانشی جوان را آموختم و به جامعه ارائه دادم؛ چون زمانی که جامعه حرکت می‌کند باید ما هم حرکت کنیم. این را علوم ارتباط، جامعه‌شناسی تشکیل داده‌اند و اگر جامعه بر این مبنا نتواند پیش برود معلم خوبی ندارد و برای ما دردسر و اختلافات بزرگ ایجاد خواهد کرد. درحالی که این جامعه باید به ارتقا ما کمک کند.

ساروخانی اظهار داشت: به نظر جامعه‌شناسی و علوم انسانی برای هر جامعه‌ای نماد تعاریف است و متاسفانه در بازار کار درگیر مشکلاتی هستیم که به نظر همه جاهایی که جامعه‌ با آن سرو کار دارد، باید یک مشاوره اجتماعی داشته باشد تا به مشکل برنخوریم. بنابراین صمیمانه امیدوارم جامعه‌ بیدار و هوشیاری که گام در هزاره سوم گذاشته است راه خود را به خوبی پیدا کرده و پیش برود و به علوم انسانی و اجتماعی توجه کند و این علوم را چراغ راه خود قرار دهد.

وی خاطر نشان کرد: در نهایت به یک یک شما افتخار می‌کنم و سپاس‌گذارم من خودم را مدیون جامعه شناسی و شما می‌دانم.

در خلال مراسم دکتر ضیا هاشمی معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، دکتر رضا داوری اردکان، حجت الاسلام دعایی، دکتر هادی خانیکی، دکتر سید حسین سراج‌زاده، دکتر اسعدی، دکتر حسین رضی، دکتر محمد سلطانی‌فر، دکتر کاظم بینان، در صحبت‌های خود از شأن و منزلت کاری و شخصیتی استاد باقر ساروخانی یاد کردند و او را نمونه شایسته و مثال‌زدنی در فرهنگ دانشگاهی و علوم اجتماعی و ارتباطات خواندند.

گفتنی است به مناسبت روز تولد باقر ساروخانی، کیک تولدش بریده شد و به مناسبت نکوداشت این استاد فرهیخته تقدیرنامه و هدایایی به او اهدا شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار