اردبیل؛

صدایی ماندگار که برای همیشه خاموش شد

دیگر ندای علیا ولی الله با صوت دلنشین موذن زاده بر فراز بام‌ها به گوش نخواهد رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،از اردبیل، سلیم مؤذن‌زادهٔ اردبیلی از مداحان اهل بیت در سال ۱۳۱۵ خورشیدی در شهر اردبیل چشم بر جهان گشود.

پدرش شیخ عبدالکریم مؤذن‌زادهٔ اردبیلی نخستین مؤذن رادیوی ایران است و برادرش رحیم مؤذن‌زادهٔ اردبیلی نیز از مؤذنان اسلامی است.

صدایی ماندگار که برای همیشه خاموش شد

صدای گیرا در خانوادهٔ موذن‌زادهٔ اردبیلی موروثی بوده و همه فرزندان و نوادگان این موهبت الهی را ازمرحوم شیخ فرج بزرگ خاندان موذن‌زادهٔ اردبیلی به یادگار بردند.


شیخ فرج، پدربزرگ سلیم موذن زاده اردبیلی، قدیمی ترین موذن کشوراست که به گفتهٔ سال خوردگان، صدای اذان وی را ساکنان روستاهای واقع درحاشیه سه فرسنگی شهراردبیل سحرگاهان از بام مسجد زینال در مرکز شهر می شنیده‌اند.


شیخ عبدالکریم، فرزند شیخ فرج هم نخستین موذن در ایران است که نوای اذان دلنشین او شهرت جهانی دارد.


وی در سال ۱۲۷۳ خورشیدی در محلهٔ " تازه شهر" اردبیل متولد گردید و تا سال ۱۳۲۱ خورشیدی نوای توحیدی اش از منارهٔ مسجد میرزا علی اکبر این شهر به گوش می‌رسید.نعیم، سلیم، رحیم، محمود و داود پنج فرزند او نیز از مداحان اهل بیت و موذن‌های مشهور جهان اسلام هستند.


صدایی ماندگار که برای همیشه خاموش شد


اما استاد سلیم موذن‌زاده صدای خوب در مداحی را از رشته‌های هنری ظریف توصیف می‌کرد که ملاحت، زیر و بم آهنگ، ادای کلام و تحریرهای مناسب لازمه این هنراست.


وی که خود علاوه برحفظ روش‌های قدیمی، سبک‌های جدیدی با اصالت فرهنگی را در نوحه خوانی و مداحی ابداع نموده، گفته است: صدای من در برابر صدای پدرم مانند قطره‌ای است درمقابل دریا.


موذن زاده در حضور آیت‌الله طباطبایی مفسر تفسیر المیزان نیز مداحی داشته‌اند که ایشان از موذن زاده تقاضای مداحی عربی میکرده است.


صدایی ماندگار که برای همیشه خاموش شد

وی که بیش‌تر نوحه‌هایی را به زبان ترکی آذربایجانی سروده، به زبان‌های فارسی و عربی نیز تسلط داشت.

این استاد بزرگ نه تنها گیراترین صدا و لحن موروثی خاندان موذن زاده اردبیلی را در حنجره طلایی خود دارا بود،  بلکه با صدای شش دانگ و لحن ملکوتی ، نام خود را در میان صداهای نایاب و طراز اول و حتی انگشت شمار جهان ماندگار کرده است. 

سلیم همواره خود را برای ضبط تاریخی اذان به شیوه مسلمانان ملل مختلف جهان از جمله کشورهای آسیای میانه ، جنوب شرق آسیا، عرب ، آفریقا ، اروپا ، آمریکا و کشورهای غیر مستقل مسلمان در خاک روسیه ، استانبولی و افغانی آماده می کند که یکی از آهنگ های اصیل آذربایجانی در قفقاز جنوبی در راس این تمرین های آمادگی برای هدیه به مسلمانان جمهوری آذربایجان ، تاتارستان ، داغستان و گرجستان قرار داشت . 

سلیم مؤذن‌زاده در مراسم ختم حیدر علی‌اف رئیس‌جمهور پیشین جمهوری آذربایجان برای اجرای نوحه دعوت شده بود.

صدایی ماندگار که برای همیشه خاموش شد

در حال حاضر بیش از دو هزار عنوان نوار کاست مربوط به برنامه‌های او به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی موجود است. 

سلیم موذن‌زاده از مداحان و ذاکران مشهور اهل‌بیت در عالم تشیع بود که در سن 80 سالگی و بر اثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت تا شهر دارالارشاد اردبیل داغدار این مداح عالیقدر عالم تشیع باشد.



سلیم موذن‌زاده از خاطرات خود با اساتید موسیقی ایرانی گفته است: من در محضر استاد جلیل شهناز بوده‌ام و از محضر تاج اصفهانی استفاده کرده‌ام. از مرحوم اقبال آذر هم استفاده‌ها کرده و حظ‌ها برده‌ام و در سفری که به باکو داشتم، با اساتید موسیقی آذربایجان که واقعا استاد صدا و آواز هستند، دیدار داشتم. هابیل علی‌اف و آقاخان عبداله‌اف از صدای من تعریف می‌کردند و من هم همه اینها را مدیون توجه حضرت سیدالشهدا هستم.

صدایی ماندگار که برای همیشه خاموش شد

وی  خداحافظ ای آنام باجی آغلاما یانا یانه... را دوست داشتني‌ترين اثري دانسته كه برای اباعبدلله الحسين مداحی کرده است.

استاد سليم موذن زاده اردبيلي دوم آذرماه سال 1395 در سن هشتاد سالگي در زادگاهش شهر اردبيل درگذشت.

کرده امشب دردل من مجلس ماتم به‌پا اشک
روضه‌خوان آه و دریغاگو غم وصاحب‌عزا اشک

برسر نعش برادر،وصف خواهر کن، بگرییم
ای مؤذّن‌زاده زینب-زینبی سر کن، بگرییم ...

گزارش از ندا فاضلی

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سید احمد موسوی
۰۱:۰۴ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
انا لله و انا الیه راجعون. یاد و نام این پیر غلام حسینی همیشه در خاطره ها زنده خواهد ماند و آوای دلنشین او هیچ گاه فراموش نخواهد شد. انشالله با مولایش امام حسین (ع) محشور شود.
Iran (Islamic Republic of)
عسگری
۰۰:۱۰ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
بگذار تا بگریم چون ابر در بهاران، کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران

مرحوم حاج سلیم مؤذن زاده نه تنها فخر ما آذری زبانها و ایرانیان که فخر جهان اسلام بودند. خوشا به سعادت این مسلمان بهشت نشین.
Iran (Islamic Republic of)
جماعت
۰۹:۵۹ ۰۲ آذر ۱۳۹۵
انا لله وانا علیه راجعون خداوند روحشان را شاد کند وبا شهدای کربلا محشورشان نماید .واقعا پیر غلام امام حسین (ع) بود. مرحوم می خواند ، ((زینب زینب زینب ای روح با ایمان جانم سنه قربان)) غم قهرمانی ، زهرا نشانی،
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۴۹ ۰۲ آذر ۱۳۹۵
خدا رحمتشون کنه
Germany
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۲ آذر ۱۳۹۵
‫إنا لله وإنا إليه راجعون‬‎
Iran (Islamic Republic of)
m
۰۹:۴۶ ۰۲ آذر ۱۳۹۵
خدا بیامرزتش
Iran (Islamic Republic of)
علي
۰۹:۴۴ ۰۲ آذر ۱۳۹۵
روحش شاد و يادش هميشه گرامي خواهد بود.