بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین ناوشکن رادارگریز نیروی دریایی ارتش آمریکا ازکار افتاد

"یواس‌اس زاموالت"، بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین ناوشکن رادار گریز نیروی دریایی ارتش امریکا به دلیل نقص فنی جدی ازکار افتاده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی ؛ بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین ناوشکن رادار گریز نیروی دریایی ارتش امریکا ازکار افتاده است.

زاموالت که برای ساخت و راه‌اندازی آن دست‌کم 4.4 میلیارد دلار هزینه شده است، روز دوشنبه در حین عبور از کانال پاناما به دلایل نامعلومی از کار افتاد و برای ارزیابی میزان خسارت در همان‌جا متوقف شد.

رایان پری، فرماندۀ نیروی دریایی آمریکا روز چهارشنبه (3 آذر) در گفت‌وگو با سی ان ان گفت: « در حال تعیین جدول زمانی برای تعمیر (زاموالت) هستیم.»

وی یادآور شد این ناو که فرماندهی آن را مستقیماً دریابان نورا تایسون، فرمانده ناوگان سوم امریکا برعهده داشت تا زمان مشخص شدن علت نقص فنی در مقر سابق نیروی دریایی در بندر رودمان در پاناما مستقر خواهد بود.

یواس‌اس زاموالت در مسیر رفتن به مقر اصلی خود بندر سن دیگو در کالیفرنیا بود که دچار نقص فنی شد. این ناو قرار بود برای اجرای مأموریت در اقیانوس آرام به ناوگان سوم ارتش امریکا ملحق شود.

یواس‌اس زاموالت در اواخر اردیبهشت 95 به ناوگان نیروی دریایی امریکا پیوست.

پنتاگون از این ناو به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین ناوهایی که تاکنون ساخته است نام‌برده بود.

یکی از ویژگی‌های این کشتی شکل زاویه‌دارِ بدنه آن عنوان‌شده که تشخیص آن در رادار در مقایسه با ناوشکن‌های عادی، 50 برابر سخت‌تر شود.

طرح اولیۀ ساخت این ناوشکن به 15 سال پیش بازمی‌گردد، اگرچه در طول زمان این طرح بسیار تغییر کرد و درنهایت تصمیم بر آن شد که تمرکز اصلی بر روی شکل ظاهری این ناوِ جنگی در جهت رادار گریزی آن باشد.

همچنین مقرر شد تسلیحاتی برای زاموالت در نظر گرفته شود که قادر به پرتاب راکت با دقت بالا به اهداف دوردست باشد.

افزایش هزینه‌های ساخت ناوشکنِ غول‌پیکر درنهایت موجب شد به‌جای ساخت 32 کشتی، گروه سازنده تنها به فکر ساخت سه ناو باشد. به گزارش دفتر محاسبات کل امریکا، انتظار می‌رود این طرح بالغ بر 22 میلیارد دلار هزینه در برداشته باشد.

روند کُند این پروژه و همچنین هزینه‌های فزاینده آن با انتقادات جدی دفتر محاسبات کل امریکا روبرو شده است.

پروژه‌های هنگفت دیگر نیروی دریایی ارتش امریکا ازجمله ناو هواپیمابر یواس‌اس جرالد فورد و شناور رزمی ساحلی نیز با انتقاداتی روبرو شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار