ناصری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

برف پاییزی نشانی از تغییر اقلیم است/ ضرورت کنترل شدت یافتن تغییرات آب و هوایی

مدیر طرح ملی تغییر آب و هوای سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برف پاییزی یکی از آثار تغییر اقلیم در کشور است که باعث شده فصل ها یک ماه زودتر آغاز شوند.

برف پاییزی نشانی از تغییر اقلیم است/ کنترل شدت یافتن تغییر اقلیم ضرورت داردمحسن ناصری مدیر طرح ملی تغییر آب و هوای سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بارش برف در فصل پاییز، اظهار داشت: بارش برف پاییزی این روزهای کشور، اثر تغییر اقلیم است که به موجب این پدیده فصل‌هایمان یک ماه زودتر از موعد طبیعی و عادی خود آغاز می‌شوند، یعنی با وجود اینکه به لحاظ تقویمی در آخرین ماه فصل پاییز(آذر) به سر می‌بریم، اما به واقع نخستین ماه فصل زمستان (دی) آغاز شده است.

وی ادامه داد: بنا بر دلایل منطقی، بارش برف در ابتدای آذر ماه عجیب نیست.

مدیر طرح ملی تغییر آب و هوای سازمان حفاظت محیط زیست درباره خوب یا بد بودن بارش برف در فصل پاییز و شروع زود هنگام فصل زمستان، تصریح کرد: خوب یا بد بودن شروع زودهنگام فصل زمستان امری نسبی بوده و مهم سازگاری ما با شرایط است و باید اثرگذاری تغییر اقلیم در تمامی بخش‌های زندگی خود را مدیریت کنیم.

ناصری ادامه داد: برای مثال در بخش کشاورزی، ضمن آکاهی بخشیدن به کشاورزان درباره تغییر اقلیم، زمان شروع و اتمام کشت محصولات را متناسب با فصل واقعی شروع کنیم نه آنچه در ادبیات تقویمی، تاریخی و فرهنگی ما معنا یافته است تا اینچنین با خسارت‌های کشاورزی و یخبندان محصولات مواجه نشویم.

وی تأکید کرد: برای کاهش آثار تغییر اقلیم باید متناسب با وقوع تغییرات اقلیمی برنامه‌ریزی و عمل کنیم.

مدیر طرح ملی تغییر آب و هوای سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در صورت مدیریت و برنامه‌ریزی، جابجایی فصل‌ها مشکلی ایجاد نخواهد کرد، افزود: تغییر اقلیم از جنبه‌هایی چون  تغییر در میزان بارش و کاهش آن، افزایش تبخیر با سرعت بالا، کاهش ذخائر آبی و در نهایت تأثیر منفی بر پایداری آبی و زیستی کشور، نگرانی‌های جدی به وجود آورده است.

ناصری تصریح کرد: هیچ دانش و تکنولوژی قادر به از بین بردن تغییر اقلیم نبوده و تنها کنترل شدت آن مقدور است.

وی درباره جلوگیری از شدت یافتن تغییر اقلیم، تصریح کرد: کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای یا به عبارتی کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی چون نفت و گاز یکی از مهم‌ترین راه‌های کنترل در جهت جلوگیری از شدت یافتن تغییر اقلیم است.

مدیر طرح ملی تغییر آب و هوای سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: از آنجایی که کشور ما یکی از اصلی‌ترین صادر کننده‌های نفت و گاز در جهان است، کاهش تولید و یا کاهش تقاضای سوخت‌های فسیلی نفت و گاز برای تأمین نیاز سایر کشورها به لحاظ اقتصادی بر بدنه نظام اقتصادی آسیب‌رسان خواهد بود.

ناصری افزود: بنابراین باید با برنامه‌ریزی و مدیریت از ضربه اقتصادی حذف سوخت فسیلی جلوگیری کنیم چرا که برای مصون ماندن از آثار تغییر اقلیم، راهی جز کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نخواهیم داشت.

وی درباره دیگر راه‌حل‌های کاهش شدت یافتن تغییر اقلیم، بیان داشت: دنبال کردن آگاهانه برنامه‌های سازگار با وقوع اتفاقات اقلیمی همچون شرایط کم آبی، تغییر فصول، تهدید تنوع زیستی و امنیت غذایی و کشاورزی که در آینده‌ای نه چندان دور گریبان گیرمان خواهند شد، از جمله راه‌حل‌های کاهش شدت تغییرات اقلیمی هستند.

مدیر طرح ملی تغییر آب و هوا با اشاره به قرارگیری ایران در کمربند خشک و نیمه‌خشک، تصریح کرد: در بین تمامی کشورها، ایران جزء آسیب‌پذیرترین مناطق تحت تأثیر تغییرات اقلیمی است.

ناصری در پایان گفت: بعد از اجرای راهکارهای میان مدت، افقی برای کاستن و برگشتن به شرایط قبل از تغییر اقلیم وجود خواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار