ساری؛

معرفی کوچکترین پژوهشگر ٬ کوچکترین زیست فناور کشور

ساغر مصفا پارسال در جشنواره تبیان عنوان کوچکترین پژوهشگر کشور را کسب کرد دیروز به عنوان کوچکترین زیست فناور کشور نیز معرفی شد.

مرضیه رفاه کار مادر و مربی ساغر مصفا کوچکترین پژوهشگر و زیست فناور کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ٬ با بیان اینکه ساغر را از 3 سالگی در مؤسسه مطالعات و خلاقیت شهرستان ساری ثبت نام کردیم گفت: پس از گذران دوره های مختلف در این مؤسسه مشخص شد ساغر در رشته آناتومی اندام های بدن جانداران علاقمندی خاصی دارد٬ هرچند رفتارهایش در منزل هم تا حدودی نشان از این علاقمندی داشت.

وی افزود: ساغر روز گذشته در سومین جشنواره زیست فناوری کشور که از سوم آذر ماه آغاز شد و روز گذشته در مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان کشور و در سالن حجاب به پایان رسید موفق به کسب عنوان کوچکترین زیست فناور کشور شد.

رفاه کار گفت: ساغر با تحقیقات روی سلول های مختلف بدن به این نتیجه رسید که سلول های بدن با همه تفاوت های ظاهری و نوع فعالیت ها با هم همکاری می کنند تا ما انسان ها بتوانیم زنده بمانیم .

مادر این کوچکترین پژوهشگر و زیست فناور کشور٬ با بیان اینکه دخترش ساغر در این جشنواره تحقیقات خود بر روی محصولات تراریخته (تغییر ژنتیک) و اثر آن بر روی بدن انسان را ارائه داد گفت٬ او توانست علاوه بر عنوان کوچکترین پژوهشگر کشور کوچکترین زیست فناور کشور را نیز در این جشنواره به خود اختصاص دهد .

وی گفت : ساغر از کودکی به جای در خواست عروسک٬ از من می خواست قلب جانوران را برایش خریداری و او با برش دادن و پرسش در باره قسمت های مختلف از من و پدرش با فعالیت این اندام حیاتی بدن آشنا می شد و یاد می گرفت .

ساغر مصفا٬ با ساخت ماکت قلب و گوشی پزشکی به صورت غیر حضوری در سن 4 تا 5 سالگی در جشنواره ی علمی که در کشور فنلاند برگزار شد توانست رتبه کسب و لوح تقدیر جشنواره را دریافت کند‌ .

این دانش آموز ساروی در زمینه دستگاه گوارش و ادراری نیز ماکت ساخته و تابلوی سلامت و ساخت وسایل جدید کار بردی از ضایعات منزل از دیگر فعالیت های ساغر مصفا است.

او کودکان نیازمند را هم فراموش نکرده و از آنجایی که خود٬ دانش آموز ممتاز است به دانش آموزانی که ضعیف هستند کمک می کند و با ساخت عروسک و تهیه مواد غذایی و فروش آن در جشنواره ها و نمایشگاه ها به دانش آموزان نیازمند کمک می کند.

ساغر مصفا از خیران انجمن خیریه مائده آسمانی مازندران و از دوستداران محیط زیست است و تا کنون در چندین جشنواره و نمایشگاه کشوری ٬ استانی و شهرستانی حضور فعال داشت.

ساغر مصفا فرزند دوم خانواده 4 نفره مصطفی مصفا است که در حال حاضر در پایه دوم ابتدایی در حال تحصیل است.

تنها خواسته ساغر از معلمش این است که ساعت ها یا روز هایی که برای شرکت در جشنواره ها و نمایشگاه ها سر کلاس درس حاضر نیست درس های عقب افتاده را یکبار برای او توضیح دهند .

این دانش آموز توانست در بخش محیط زیست 2 کتاب داستان به نام لی لی کفش دوزک و شته ها 1 و 2 را منتشر کند تا نشان دهد کفش دوزک ها با تغذیه از شته ها موجب کاهش مصرف سموم کشاورزی و شیوع بیماری سرطان در استان و حتی کشور می شوند.

از ساغر مصفا به دلیل داشتن اطلاعات و بیان زیبا ٬ تسلط و اعتماد به نفس بالا در آئین های افتتاحیه جشنواره ها به عنوان یکی از سخنرانان دعوت می شود.

این دانش آموزان علاوه بر حمایت خانواده نیاز مند حمایت مسئولان هستند تا بتوانند استعداد های خود را شکوفا کنند و عضو مفید و تاثیر گذارتر در جامعه شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار