زنانی كه رهایی را تصویر كردند

بانوان ایرانی همیشه و در تمام عرصه‌ها نشان داده‌اند كه حرف‌های تازه و شگرفی برای بیان دارند و در زمینه هنر نیز، تاثیرات انكارناپذیری داشته‌اند.

زنانی كه رهایی را تصویر كردند
به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، نمایشگاه تصویرسازی «وارونه» تازه‌ترین آثار 14 بانوی هنرمند را كه شامل 53 اثر می‌شود، در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری، برپا كرده است. به گفت‌وگو با برخی از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه نشستیم كه در زیر می‌خوانید.
 
سحر خالقی سرپرست گروه هنری «وارونه» با بیان اینكه موضوع رهایی برای برپایی نمایشگاه تصویرسازی به گونه‌ای انتخاب شده كه افراد بتوانند با دیدگاه های متفاوت آثارشان را ارائه كنند، اظهار كرد: به عنوان یك هنرمند عرصه تجسمی، به حس پرواز و رهایی علاقه‌مندم و در آثارم نیز با این موضوع به شكل حسی مواجه شدم.
 
وی ادامه داد: در آثاری كه در این نمایشگاه ارائه دادم تلاش كردم حالت های حسی از رهایی را به تصویر بكشم.
 
خالقی همچنین گفت: با توجه به اینكه در جامعه هنری امروز كشورمان افراد از یكدیگر پشتیبانی و حمایت نمی كنند، تصمیم گرفتیم حركت خود را به صورت گروهی آغاز كنیم و به همین دلیل هم گروه هنری «وارونه» را تشكیل دادیم. كار گروهی می تواند كمك كند كه هنرمندان با سرعت بیشتر و كیفیت بالاتری به اهداف خود برسند و مسیر هموارتر شود.
 
زهرا مرادی از دیگر اعضای گروه «وارونه» نیز با تاكید بر اینكه دیدگاه ها در باره موضوع رهایی متفاوت بود، عنوان كرد: آثاری كه برایمان ارسال نشان دهنده دیدگاه های متفاوت درباره موضوع رهایی بود و ما هم دست هنرمندان برای ارائه اثر را باز گذاشتیم. البته تكنیك ها و متریال كار شبیه به هم است، اما ایده ها متفاوت هستند.
 
این هنرمند تصریح كرد: در چند سال گذشته، نمایشگاه هایی كه برگزار كردیم وابسته به ارگان ها و مراكز مختلف بود، اما این بار تلاش كردیم تا با تشكیل گروهی از هنرمندان فعال تصویرگر، نمایشگاهی مستقل را پی ریزی كنیم و امیدوارم این حركت ادامه داشته باشد و هنرمندان بیشتری به جمع ما اضافه شوند.
 
نسیم صلاحی هنرمند تصویرگری كه با چند اثر در نمایشگاه «وارونه» حضور دارد نیز گفت: آثارم در این نمایشگاه، در واقع لحظه و پروراندن موضوع رهایی در فكر را نشان می‌دهد و رهایی در این آثار به معنای تغییر وضعیت از شرایط كنونی و رسیدن به اتفاقی جدید است. همچنین در این آثار سعی داشته‌ام از برخی عناصر به صورت نماد تغییر و امید استفاده كنم. به طور مثال، در یكی از تابلوها شاخه‌ها كه نماد رشد هستند از سر فرد بیرون آمده و در انتها یك برگ سبز روییده كه نشان از امید (حتی در بدترین وضعیت) دارد.
 
وی در باره رنگ موجود در فضای آثارش گفت: رنگ ها هم دارای پیام هستند. وقتی قرمزها به سبز یا قهوه‌ای‌ها به آبی تغییر پیدا می‌كند, تاكید بر اتفاقی است كه در ذهن و فكر سوژه رخ می‌دهد كه این امر با تقسیم كادر به مستطیل های افقی تاكید شده است. در كل باید گفت این آثار نشان از فكری در ذهن سوژه دارد كه به حقیقت نپیوسته و فرد آرزوی رهایی از شرایط كنونی خود را دارد.
 
خدیجه ابراهیمی از دیگر هنرمندان تصویرگری كه در این نمایشگاه به ارائه اثر پرداخته، اظهار كرد: موضوع رهایی را در دوران قاجار روایت كردم و به نوعی به زندانی بودن زنان قاجار در حرمسراها و رها شدن آن‌ها توسط پرندگان اشاره داشتم. برای فضاسازی در آثارم نیز از لباس های آن دوران استفاده كردم.
 
این هنرمند تصویرگر خاطرنشان كرد: می‌خواهیم در نمایشگاه‌ها و حركت‌های گروه «وارونه» حرف‌های تازه‌ای برای بیان داشته باشیم و آثار جدید و خلاقه ارائه كنیم و امیدواریم در این راه بتوانیم استمرار داشته باشیم.
 
الهه میرابریشمی كه با آثار تصویرسازی خود در این نمایشگاه حضور دارد، عنوان كرد: در این نمایشگاه 14 خانم به ارائه اثر پرداخته‌ایم و در آثارمان تلاش كردیم تا به نوعی از حقوق زنان سخن بگوییم و البته پشت موضوع رهایی كه به تصویركشیده می‌شود، ریشه های روان‌شناختی نیز وجود دارد. در این نمایشگاه تلاش كردیم تا دیدگاه های جامعه را تغییر دهیم و از موضوع رهایی به منطق‌های دیگری در زندگی برسیم.
 
وی درباره اثر خود در نمایشگاه «وارونه» نیز گفت: اثر من تصویر صفحه تخت و تیره ای است كه انسان دربندی از آن بیرون می‌آید و پرنده آزادی او را برای رهایی كمك می‌كند.
 
میرابریشمی درباره برپایی نمایشگاه در حوزه هنری نیز اظهار كرد: برپایی نمایشگاه در این نهاد باعث شد تا اساتید پیش‌كسوت تجسمی و نقاشی از آثارمان بازید كنند و این فرصت را داشته باشیم كه نظرات اساتید را بشنویم و تصور می كنم در شروع كار خود، بیش از آنكه به بازدید عموم نیاز داشته باشیم، به بازدید همین اساتید نیازمندیم و نقد و نظراتشان می تواند در ادامه راهمان موثر باشد.
 
گروه هنری «وارونه» تازه‌ترین آثار تصویرسازی خود را كه شامل 53 اثر می‌شود، در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ، برپا كرده است. این نمایشگاه با موضوع آزاد و موضوع ویژه «رهایی» از 6 تا 16 آذرماه همه روزه به غیر از پنج‌شنبه، جمعه و تعطیلات رسمی، از ساعت 10 تا 16 برپا است.
 
نمایشگاه گروهی «وارونه» شامل آثاری از هنرمندان جوان كشور همچون ریحانه آل شیخ، خدیجه ابراهیمی، هما اسحاقی، سحر خالقی، مژگان سعیدیان، تلناز صحیحی، نسیم صلاحی، سمانه صلواتی، مونا علایی، سحر كریمیان شیرازی، زهرا مرادی، الهه میرابریشمی، عسل میرزاجانی و سعیده نصرتی فرد می‌شود.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار