هنرگردی در روزهای سرد پاییزی

نقاشی، عکس، حجم و ... از نمونه‌های هنر در گالری‌ها و نگارخانه‌های گوشه و کنار شهر هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هنر با تمام متعلقاتش باز هم مهمان گالری ها و نگارخانه ها شده است و فرصتی را برای آرامشی از جنس هنر فراهم ساخته است.

یکی از این مجموعه ها گالری نگر است که از جمعه 21 تا 26 آبان میزبان آثار ملک میراب زاده می شود.

وی در خصوص این مجموعه اظهار کرده است: با بازی های فرم و سیر در فضاهای گاه سه بعدی و گاه دو بعدی، می‌توان اشیاء را در آنِ واحد از زوایای مختلف دید. اما با انتخابِ بخش‌هایی از آن زوایا و تلفیقِ فضاهای عکس درهم می‌توان نوعی تغییر در زاویه‌ی دید، در  دنیایِ پیرامون ایجاد کرد و هر شیئی را از قیافه‌ی  مرسوم خارج کرده و تنها با خطوط و سطوحی جدید ارائه نمود.

بسیار خرسندم که در فضای ایجاد شده، مجموعه‌ی عکس‌های پیش رو، که حاصل دو سال تجربه اندوزی‌ام است را، با مخاطبین گرامی به اشتراک می‌گذارم. لازم به ذکر است که در هیچ یک از عکس‌ها هیچ گونه ویرایشی جز اصلاحِ نور و رنگ و تصحیحِ کادر صورت نگرفته است.

در این مجموعه آثار، اساسِ شکل گیریِ ایده، از تاثیرات نور و سایه‌یی که ویدئو پروجکشن بر اشیاء و سطوحِ روبروی خود به‌جای می‌گذاشت، شروع شد.

رنگ، جنس و بافت دیوارها، حجم‌ها، آیینه‌ها، شیشه و ذره بین‌ها، ظروف شیشه‌یی حاویِ مایعات، خاک و گرد و غبار، دود، پارچه و ... سطوحی بودند که ویدئو پروجکشن بر روی آنها می‌غلطید و تصویر خلق می‌کرد.

در این راستا تلاش برای نزدیک شدن به فضای کوبیسم و انتزاعی در عکاسی، دریچه جدیدی را به رویم گشود.

خلقِ حس سه بعدی بر روی سطحِ دوبعدی و قاب بندی‌های خاص مرا هرچه بیشتر به ذهنیتم نزدیک کرد.

کوبیسم با به کارگیری اشکالِ هندسی، که طرح‌ها را مسطح و هموار می‌کند و با استفاده از سطوح، فضای خردشده و یا اشکالی که روی شکل‌های مجاورشان می‌غلتند یا از آنها عبور می‌کنند، حسِ مبهمی از فضا را میآفریند، فضایی کاملا ساخته شده و متفاوت با هر آنچه تصورِ دیدن میشود.

آبستره یا انتزاعی که هیچ صورت یا شکلِ طبیعی قابلِ تشخیصی در جهان ندارد، از هر گونه تقلیدِ طبیعت یا شبیه‌سازی به مفهومِ مرسوم آن در هنر روی می‌گرداند و فقط از رنگ و فرم‌های تمثیلی و غیر طبیعی برای بیان مفاهیم خود بهره می‌گیرد.

 عکسهای استفاده شده در این مجموعه، عکسهایی از تصاویرِ بایگانی خودم، عکس‌برداریهای جدید و خاص برای این منظور و از همه مهم تر عکسهایی از عکاسان دیگر که به فضای کاری من شبیه بودند را شامل می-شد.

عکس یا هر اثرِ هنری اصل، در پست مدرن اهمیت ندارد. "بازتولید"، تصویر را در برابرِ دید میلیون‌ها نفر قرار می‌دهد، در غیر این‌صورت، آن اثر را هرگز نخواهیم دید، زیرا ما نمی‌توانیم در هر جایی که اصل اثر وجود دارد، حضور پیدا کنیم.

عکاسِ پست مدرن می‌تواند به سادگی با تصاحبِ اسناد بصری از منابع گوناگون، آنها را به نحوی که صلاح می‌داند، دوباره قاب‌بندی و از آنها عکاسی کند.

بر مبنای این اندیشه، استفاده از عکس‌هایی غیر از عکسهای خودم را در خلق آثارم جایز پنداشتم.

من با الهام از ایده های رایج و غالب در مفاهیمِ کوبیسم، انتزاعی  و مفهوم "بازتولید" اثرِ هنری،  تلاش کردم تا با بهره گیری از ابزار و عناصر متفاوت، بیشترین نزدیکی را به مفاهیمِ فوق پیدا کنم.
در پایان از تمامی همراهانم از روز اول تا پایان کار تشکر می‌کنم.

شاید هر کدام اگر در دایره همکاری نبودند، این آثار امروز بر روی دیوار گالری نقش نبسته بود.

نگارخانه شمس
نگارخانه شمس با هشتمین کلکسیون پاییزه اش از جمعه به استقبال هنردوستان می رود.

در این نمایشگاه گروهی آثاری در قالب های گوناگون و از هنرمندانی چون: شهریار آریافر، شهریار اسدی، امیرحسین امیرجلالی، امیر انصاریان، یاسمن بازارگان، بصیرا بلبلی، بهرام دبیری، مریم رحمانی، مریم سالور، محمدعلی سجادی، عربعلی شروه، حامد صدر ارحامی، علیرضا ظریف، سیامک عزمی، ناصر عزیزی، جلال الدین مشمولی، زینب موحد،  سحر موسوی، مهدی نبوی، بهنام ولدوند و عادل یونسی به نمایش گذاشته شده است.

برای بازدید از این مجموعه تا 21 آذر فرصت دارید.

نگارخانه کاوه
نمایشگاهی از زیورآلات دستساز از 21 آبان در گالری کاوه برگزار می شود.

در این مجموعه آثاری از مسعود جبارنیا وجود دارد که متعلق به آتلیه روژان هستند.

این نمایشگاه تا 26 آبان برپا و پذیرای هنردوستان است.

کتاب دوست
همزمان با بیست وچهارمین دوره هفته کتاب و کتاب خوانی " نمایشگاه تجسمی " کتاب دوست " با آثار پوستر محمد اردلانی22 تا 27 آبان در فرهنگ سرای ارسباران گشایش می یابد.

نمایشگاه تجسمی "کتاب دوست " با موضوع کتاب و کتاب خوانی با  15 قاب از پوستر های محمد اردلانی طراح و گرافیست در حاشیه نمایشگاه تخصصی کتاب برای بازدید عموم به نمایش درمی آید.

پوستر های ارایه شده در نمایشگاه " کتاب دوست"با موضوع کتاب در دو بخش سفارشی و گرافیک- آرت ورک به منظور گسترش فرهنگ خرید و مطالعه کتاب طراحی شده است . بهره گیری از تکنیک های مختلف عکاسی، تصویرسازی، تایپوگرافی در طراحی پوسترها نیز از شاخصه های آثار این نمایشگاه است.

محمد اردلانی عضویت در انجمن صنفی طراحان گرافیک، سرپرستی ده‌ها ورک شاپ گرافیک در مراکز دانشگاهی، فرهنگی و هنری کشور و همچنین کسب مقام برتر نخستین جشنواره تجسمی تهران، ششمین جشنواره بین‌المللی تایپوگرافی اسماء‌الحسنی، نامزدی دریافت نشان جوان تجسمی کشور، داوری در جشنواره‌ها و مسابقات بین‌المللی، دارای اثر در مجموعه‌هایی چون موزه لاهتی فنلاند، گالری هنر هلسینکی، موزه هنرهای معاصر اصفهان و ... حضور و تقدیر در ده‌ها رویداد در کشورهای ایران، اسپانیا، چین، ایتالیا، فرانسه، اتریش، کره جنوبی، مکزیک، هلند، فنلاند را در کارنامه هنری خود دارد .

اسطوره های امروزی
گالری 26 نمایشگاهی در قالب نقاشی را از 26 آبان برگزار می کند.

در این مجموعه آثاری از ولی محمدی با عنوان "اسطوره های امروزی" به نمایش گذاشته می شود که برای بازدید از آن ها می توانید تا 3 آذر به این گالری مراجعه کنید.

محمدی در خصوص این مجموعه نوشته است: هنر فراتر از باورهای فردی و اجتماعی است. نقاشی ناگفته های نقاش است، خوشی ها و ناخوشی های زندگی بصورت رنگ و فرم تجلی پیدا میکند. برای من که سالهاست نقاشی میکنم، فیگور و پرتره ی آدمها در رابطه باخودم و زندگی ام، همیشه الهام بخش قسمت زیادی از نقاش هایم هستند. رابطه ای که بصورت شکل و رنگ در چهارچوب بوم یا طرحی بر روی کاغذ خودش را آشکار میدهد. آدمهای زندگی ام اسطوره های زندگی من هستند. اسطوره عشق ،تنهایی، صبر، انزوا، خشم و... اسطوره هایی که در یک آن با آب-مرکبی روی کاغذ بدون هیچ توضیحی آشکار و باهم رابطه ی تصویری برقرار میکنند و شکل تازه ای از زندگی را برای من نمایش میدهند. اسطوره های زندگی امروزی من، اسطوره های امروزی ...

چهره های آشنا

احمد شولی و افشین بیاتانی از جمعه 26 آبان با آثارشان به گالری آتشزاد می آیند.

شولی در خصوص آثارش در این مجموعه نوشته است: به نظر می رسد مدتی است که هنر نقاشی ، از محتوای خاص خود در حال فاصله گرفتن و دور شدن است ؛ در همپوشی هایش با موسیقی ، ادبیات ، سینما و تئاتر و.....می بینیم که به دلیل عدم اشراف به مبانی این هنرها ، هنرمند نقاش در تلاش است صرفا تلفیقی از چند هنر را در عرصه ی هنرهای تجسمی ارائه دهد ! حال آنکه آگاهی نسبی به حوزه های دیگری از هنر ها ی مورد اشاره ، در حکم یک ضرورت است ، تا با بهره گیری از آن ، بتوان به آفرینش یک اثر مفهومی قابل استناد اهتمام ورزید.

و مهم تر ، آنچه در این میان مورد بی توجهی و غفلت قرار گرفته و می گیرد ، اساس نقاشی است ،که همانا طراحی ، تکنیک و رنگ و فرم است ،که موجب  می شود این هنر به کلی دگرگون شده و مبانی خود را از دست بدهد و متاسفانه ، پدیده هایی چون پرفورمانس ، ویدئو آرت و امثال آن نیز این حرکت را شتاب داده است.

با توجه به آنچه آمد، در آثار ارایه شده در این نمایشگاه، تلاش کرده ام تا حدودی نگاهم را به سمت و سوی طراحی و رنگ معطوف کنم ، وتعداد 14 پرتره را در معرض دید و قضاوت بینندگان قرار دهم.

همچنین بیاتانی نیز با قلم خودش در این راستا عنوان کرده است: آنچه پیش روی خود مشاهده می کنید باز آفرینی چهره های نام آشنایی است که ما هر روز به نوعی ، حداقل در رسانه ها یکی از آنان را می بینیم و یا نامشان را می شنویم یا مطلب و خبری از آنان می خوانیم یا هنگام رفتن سر کار یا عبور از خیابان در بیلبورد یا پوسترهای تبلیغاتی با آنها برخورد داریم ، این خاصیت ستاره بودن است  آنها را نمی شود لمس کرد ولی گاهی بیشتر از افراد خانواده خود  خبر و تصویر از آنها می بینیم و می شنویم  این حس دوگانه عجیبی است  دوری و نزدیکی بیش از اندازه به آنها ....

حال که من شانس این را داشته ام که به علل کاری به بعضی از این چهره های دوست داشتنی نزدیک شوم  و به شکل ملموس تری با ایشان در ارتباط باشم ، تصمیم گرفتم تعدادی از این چهره های شاخص را به نقش در آورم  و با تکنیکی ، برشهایی از تلاش آنان در عرصه های هنر و فرهنگ را با طرح تلفیق نمایم ، تا شاید به شکلی نو نوازشگر چشمان مخاطب باشد ، هر چند اگر بخواهم تمام این صورتهای آشنای نازنین را بر دیوار به نمایش در آورم نیاز به نگار خانه ای به وسعت شهر خواهم داشت  لیکن در این برهه زمانی این تلاش کوچک را از من پذیرا باشید.

گفتنی است این مجموعه تا 30 آبان برقرار است.

نگارخانه آوا
نمایشگاهی از های ناصر عزیزی از جمعه 21 آبان در گالری آوا برگزار می شود.

در این مجموعه آثاری در قالب نقاشی از این هنرمند تا 26 آبان به نمایش گذاشته می شود.

پاییز است
"پاییز است" عنوان نمایشگاهی است از 21 آبان تا 15 آذر در گالری پروژه های آران به نمایش گذاشته می شود.

در این مجموعه مجسمه هایی از بهداد لاهوتی وجود دارد که در خصوص آن نوشته شده است: بهداد لاهوتی در چهارمین نمایشگاه انفرادی خود در گالری آران، معنا و نظم مجسمه سازی را به چالش می کشد. هنرمند مصر است که این آثار تعیین کننده و یا سمبولیک نیستند همزمان بازنمایانه و یا آموزنده نیز نیستند. این قطعات که به نظر می رسد از نوار نقاله کارخانه ی خارج شده اند، کارکرد خود را از دست داده اند و تنها زیبائی طبیعیشان برجسته تر شده

طی قرون متمادی انسانها با هراسی که از طبیعت داشته اند به کنترل و تنظیم آن پرداخته اند و همزمان آنچه که نیاز داشته اند را از بطن طبیعت برداشته اند. هنرمند با انتخاب اشکال ارگانیک و با بزرگ کردن و رنگ آمیزی تند که بخشی از رنگهای زندگی مدرن هستند، "قلمرو طبیعی" خود را به وجود آورده؛ تولید شده از توده مواد همگن مصنوعی برای مصرف در جوامع تکنولوژیک امروز

لایه و طرح و شکل از همنشینی صدها قطعه بوجود می آید. همزمان درنگ و سکوت نیز قابل ادارک است. فضائی که مجسمه از آن خود می کند بخشی قابل درنگ در این نمایشگاه است. چیدمان های مفصل محصول آخر هستند و شاید نه، انتخاب آخر بر عهده بیننده است. با بهره گیری از چیدمان قطعات هنرمند تصور و برداشت خود از مدیوم مجسمه را، تببین می کند و در این بازی مدیوم می تواند تا ابد کشانده شود. با دوری جستن از ارجاع و نمادگرایی، این آثار نقیض "بازنمائی" هستند و وانمود نمی کنند که چیزی غیر از آن که هستند باشند. هیچ چیز در خود بیش از آنی نیست که هست. با اقتباس از طبیعت، بهداد لاهوتی "حاضر آماده های" خویش را می سازد و با چینش های غیر معمول ولی حساب شده شک و تردیدها ی خود در این زمانه تردیدها به نمایش می گذارد

آن سوی برگ ها

نمایشگاه عکس"آن سوی برگ ها" با نگاه فرمالیستی به طبیعت  21 آبان تا 2 آذر در فرهنگ سرای ارسباران گشایش می یابد.

این نمایشگاه با تجربه ای متفاوت در ثبت تصاویر طبیعت وفضایی رویاگونه توسط شهرزاد محبوبیان دانش آموخته رشته ارتباط تصویری با 20 فریم  50*70  برای بازدید عموم ازساعت 13 تا 19 در این فرهنگ سرا دایراست.

برقراری ارتباطی رویاگونه بین فرم و واقعیت ، پیوستگی بین طبیعت و انسان امروزی، نگاه فرمالیستی به طبیعت، نگاه خلاقانه به همراه تجربه هنر نقاشی از شاخصه های آثار ارایه شده دراین نمایشگاه است.

گالری نک
"راز جنگل" عنوان نمایشگاهی است که در گالری نک از 21 آبان تا 4 آذر برگزار می شود.

نوید رسولی هنرمند این مجموعه است که در خصوص آثارش نوشته : راز جنگل، قصه‌ی جهان موهومِ ساخته و پرداخته‌ی هنرمند را با بازیگوشی حکایت می‌کند. در راز جنگل روایت و تصویر همزمان با هم خلق می‌شوند، به هم تنه می‌زنند و یکدیگر را پیش می‌رانند. اهالی این جنگل از مهم‌ترین تا پیش پا افتاده‌ترین‌شان، می‌زایند و زاده می‌شوند، رشد می‌کنند، می‌میرند و می‌میرانند. خوب و بد، خیر و شر، جنگ و صلح، زشت و زیبا، خاص و معمولی همه و همه در این بازی معنا و نشانه‌ی خود را دارند. راز جنگل مملو از وانموده‌هایی‌ست که میانجی مفاهیم و روابط و رفتارها می‌شوند. داستانهای خیال‌انگیز جنگل گاه کوتاه و منقطع، و گاه مداوم و دنباله‌دار است. و تنها قطعیت درآن این است که بازی همچنان ادامه می‌یابد.

گالری های والی، ویستا، احسان، دلگشا، آریانا، راه ابریشم، شماره شش، امکان و ... نیز همزمان با مجموعه های مذکور نمایشگاه هایی را برگزار می کنند.

گزارش از فاطمه شهدوست




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار