خش خش هنر لابه لای هیاهوی پاییز

گالری‍ها و نگارخانه در این هفته نیز با نمایشگاه جدیدی فرصتی را برای جدا شدن از زندگی روزمره فراهم کرده اند.

به گزارش خبرنگارحوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هنر این روزها طبق روال همیشگیش راهی گالری ها و نگارخانه ها می شود و فرصتی رنگارنگ را با آثار متنوع برای علاقه مندان ایجاد می کند.

یکی از این مجموعه ها گالری هور است که آثاری از نصرت الله مسلمیان را به نمایش می گذارد.

این مجموعه از 5 تا 23 آذر با آثاری در قالب چاپ دستی پذیرای علاقه مندان و هنردوستان است.
 
مسلمیان در خصوص این مجموعه نوشته است: دست یابی به فرمی شخصی همراه با نوعی کنش فکری نسبت به فرایند نقاشی همیشـه از دل مشغـولی های اصـلی زندگــی مـن بوده است. این فــرم اگرچه می بایست از نظر بصـری غنی باشد اما پیش از آنـکه به زیبایی تـن بدهـد باید میدان را برای تأمل باز بگذارد. 

من همیشه مایل بوده ام که به فضـایی برسم که بتواند دیـالکتیـک حـیات را نشان دهد. زیبایی و تراژدی همزمان.  
 
گالری شهریور

نمایشگاهی از آثار ژازه تباتبائی از جمعه 5  آذر در گالری شهریور برگزار می شود.

در این مجموعه آثاری در قالب نقاشی از هنرمند مذکور وجود دارد و علاقه مندان می توانند برای بازدید از آن ها تا 3 دیماه به این گالری مراجعه کنند.
 
بود و نابود

گالری سیحون نمایشگاهی را در قالب مجسمه از 5 آذر برگزار می کند.

زیبا پشنگ هنرمندی است که با آثارش در این مجموعه با عنوان" بود و نابود" حضور دارد.

گفتنی است تا 24 آذر برای بازدید از مجسمه های این هنرمند فرصت دارید.
 
گالری آتبین
نمایشگاه گروهی در قالب چاپ دستی از هنرمندان به نام این عرصه از جمعه در گالری آتبین به نمایش درمیاید.

در این مجموعه هنرمندانی چون رضا بانگیز، همایون سلیمی، الهه مقدمی، مریم طباطبائی و حدود 30 هنرمند دیگر با آثارشان حضور دارند.

این نمایشگاه که باعنوان "حموم" به برپا می شود تا 16 آذر برقرار است.
 
رستخیز عام

 نمایشگاه پوستر و گرافیک شهری "رستخیز عام "با 22 اثر از اربعین در گالری فرهنگسرای ارسباران برگزار شده است.

در این نمایشگاه آثار علی مدادی، علیرضا رضایی مهر، انعام محمدی وثوق، فاطمه طباطبایی، مهسا کیانی، اسماعیل خدابنده، نرگس قیومیان، نیلوفر فراست پور، ریحانه علایی، رضا راعی عمرانی، سمانه تلخابی، سارا رشیدیان، ثریا شریعت، زهرا مودت و زاهره دنیادیده به روی دیوار خواهد رفت. این آثار طی کارگاهی 3 روزه در خانه موزه شهید مطهری زیر نظر محمد اردلانی با موضوع زیارت اربعین طراحی شده اند.

برای طراحی این آثار از تلفیق تکنیک های مختلف عکاسی، تصویرسازی، تایپوگرافی و دیگر تکنیک های هنر گرافیک بهره برده شده و این پوستر ها در گالری ۳ فرهنگ سرای ارسباران و همچنین در غالب گرافیک شهری در خیابان جلفا در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

علاقمندان برای حضور در آیین گشایش این نمایشگاه می توانند شنبه 29 آبان ماه ساعت ۱۷ در محل گالری ۳ فرهنگ سرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سید خندان، خیابان جلفا، فرهنگ سرای ارسباران، طبقه دوم مراجعه فرمایند
 
خط نگاره  
علیرضا جوادی و عباس سیف آبادی با خط نگاره هایشان از 5 تا 16 آذر به گالری آتشزاد می آیند.
 
هر یک از این همرندان در خصوص ایننمایشگاه نوشته اند: هنر رهایی است ؛ توسل جستن به نوعی روشنایی تا از بطن آن بتوان به سهمی از خودآگاهی رسید . در این تاریکی باید به عینیتی دست یافت که سرشار از محتوایی معرفت گونه است .‌ در انتخاب این مسیر باید به نوعی یگانگی دست پیدا کرد تا با نیروی قلب ، بتوان تفاوت بین علم و معرفت را به نمایش گذاشت ؛ یقینی که معرفت به بودن عشق را در ما متصور می کند . کشف هنر لزوما با مقوله عقل سازگار نیست ، هنر باید در انسان بجوشد و این جوشش متکی به نوعی تجربه و مبتنی بر معرفتی آگاهانه است.

هنر به مثابه حقیقت از منش بیانگری مفهوم سازی و نشانه های زبانی سود می جوید ؛ و به دلیل بازگشتش به تجربه ای انسانی ، ما را به نوعی مکاشفه در هنر می رساند. 

ما ‌برای درک زیباشناسی، امروز باید با این تجربه های زیبایی شناسانه مانوس باشیم و جنبش های زیبایی را در زندگی خود به کار بریم و از آخرین رویدادهای هنری دور نمانیم ، تا این گونه با چشم اندازی وسیع بتوانیم ذهن را شایسته هنرمندانه زیستن کنیم. هنر به حضوری خشک و ملالت بار تن نمی دهد و همیشه چالشی اساسی و جدید به انسان نشان می دهد. من نیز بر آن شدم تا ذهن خود را سوار بر این ادراک زیبایی شناسانه کنم و بتوانم خالقانعکاس بخشی از احساس های خویشباشم  که از خلوتی بی مهابا سخن می گوید ؛ خلوتی که‌زندگی را سیال و عشق را گوشزد می کند.
________________________________________
عباس سیف آبادی  ، 1365 تهران
 
بنده مکن رونده را ، گریه مکن تو خنده را...
 
هنر خوشنویسی در ابتدا با فرم های مجرد شکل می گیرد ، که این فرم ها هرکدام شخصیت های ظاهری و باطنی خود را دارند . از هم نشینی همین فرم های مجرد است که ترکیب های متنوع از خطوط مختلف شکل می گیرد.

بعد از تجربه در خط و خوشنویسی و آموختن و تمرین حروف الفبا ، سطرها و ترکیب های ساده و پیچیده و رسیدن به ترکیب های خلاقانه و تجربه هایی در هنر نقاشی خط ،دنیای دیگری از این بیکران خود را مقابل من نمایان کرد؛ دنیایی که حروف و کلمات جدا از محتوا و مفهومی که حامل آن هستند، فرمی دارند که این شکل و فرم در ابتدا شخصیت آن ها را مشخص می کند .

در این دنیای جدید، الف، فقط نقش الف را بازی نمی کند، بلکه یک کاراکتر است که می تواند در صحنه های مختلف، ایفاگر نقش های متفاوت باشد . در همین مرحله به درک آن رسیدم که انرژی های درونی حروف ، می توانند نمود بصری پیدا کنند و بدون اینکه پای خوانش در میان باشد ،مفهومی را انتقال دهند . این مفاهیم نشان دهنده ی تمام احوالات روزمره ی یک زندگی هستند ، همچون عشق ، عرفان ، فلسفه ، مسائل اعتقادی ، ساده ترین و پست ترین اتفاقات و حتی تجربه ی احساسات اروتیکی حروف و کلمات...

رسیدن به این دیدگاه از پس مخالفت های ذهنی من به تک بعدی نگری به خط و خوشنویسی شکل گرفت ؛ چرا که معتقد هستم نباید فقط و فقط دیدگاه های عرفانی و اعتقادی را به این هنر نسبت دهیم و تمام احوالات یک کاراکتر را نادیده بگیریم، بدون آن که بدانیم این فرم ها نیاز های دیگری هم دارند که باید به آن ها توجه شود .

در تجربه های چند سال اخیر خودم ، علاقه مند بودم رسیدن به این زاویه از زندگی فرم های خطی را برای مخاطبان به نمایش بگذارم . به امید آن که در این نمایشگاه و تجربه های آتی بتوانم این دیدگاه را به سرانجام برسانم...
 
نقش غلط
گالری آ نمایشگاهی با عنوان "نقش غلط" را از جمعه برگزار می کند.

در این مجموعه آثاری از هنرمند به نام این عرصه  ابراهیم حقیقی وجود دارد که تا 26 آذر پذیرای هنردوستان است.

همچنین بهرام کلهرنیا در خصوص آن نوشته است: چگونه می‌توانی به راه دیدن، ترانه ساز کنی؟ در جهانی که رو به سوی تاریکی و تلخی دارد؟

ترانه‌های هزار پچواک: جایی استادی رنسانسی، جایی نقش پرنده، که به نجوایِ مرغ سرِ شاخسار بر ظرف نِشسته تا آبِ درونش پاک شود، روان شود، نور شود! تا چشم عاشق ببیندش، تا شمشیر خونریز ببیند و پرنده راه ببندد و شمشیر برود و خون نریزد.

تا خم تیز سفاک شمشیر، ماه شود؛ -دلباخته و آبی و شرم‌خو- بنشیند بر گوشه‌ی «بوم» تا دلِ باخته بیاید و در چشمه‌ی رنگِ «نون» و «ی» غوطه‌ور شود، تا پاک شود، از گردِ بیابانِ درهم‌پیچیده‌ی خاک و رنگ.

بگذار شاعر شعر بسوزاند و در مِجمر، هجرانی دل سوخته بگرداند و میان یاران بخش کند!

شعری در ستایش انسان، در ستایش آرزو، شعری به صد زبان، به صد رنگ و شکل؛ شعری برای دیدن.

این را دیدی؟ این را هم و اینجا را هم؟ بیشتر ببین! باز هم و باز هم!

این روح سرگردانِ نقاشِ عاشق است، که سرزمین گم کرده و شور و سودای سرگردانی در آب و خاک و آسمان می‌گرداند.

این قلمِ راه‌گم‌کرده‌ی خط‌ نویس تاریخ است که راه‌های بیابانِ جان را به قلمی رمزی بر تهیگاه سرزمین، خال کوبیده است.

موسیقیِ هم آوایِ نوازشگرِ نقش و رنگ و نشان اینجاست.

متنی به تحریر عتیق حضرت حافظ و تقریر نوی ابراهیم حقیقی؛ برای چشم؛ که با چشمانت ببین. اینجا دلِ باخته بر مِجمر بوم، آهنگ شور برانگیخته، تا ببینی و بدانی!

گالری آیریک

نمایشگاه گروهی با عنوان یادواره نخستین سالگرد نمایشگاه جمعی از مفاخر هنرهای تجسمی درگالری آیریک از 5 تا 18 آذر برگزار می شود.

در این مجموعه هنرمندان به نامی چون فریده لاشایی، حسن محجوبی، ایران درودی، ناصر اویسی و حدود 20 هنرمند به نام دیگر وجود دارد.
 
نگارخانه ماه

گالری ماه از 5 تا 23 آذر با آثاری از سه هنرمند به استقبال هنردوستان می رود.

هاوار امینی ،شاهو بابایی و حسن چراغعلی از هنرمندان این مجنوعه هستند. که نقاشی های خود را در این گالری به نمایش گذاشته اند.

گالری لاله، ایوان و فرهنگسراهای دیگر نیز با آثار نویی از هنرمندان به استقبال علاقه مندان می روند.


گزارش از فاطمه شهدوست




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار