سرخه;

۳ونیم میلیون هکتار از مراتع استان در اختیار عشایرسرخه

از ۵میلیون هکتار مراتع استان،بیش از ۶۴ درصد بالغ بر ۳ونیم میلیون هکتار در اختیار عشایر شهرستان سرخه قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سرخه ، فرماندار شهرستان سرخه در جلسه شورای عشایری شهرستان سرخه بااشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و تاکیدات معظم له در خصوص اقدام و عمل در راستای اقتصاد مقاومتی گفت:عشایر قشری تولید کننده و مولد بوده که باتولیدات خود نقش عمده و بسیار تاثیرگذاری در اقتصاد کشور ایفا کرده که نیازمند توجه و حمایت بیشتر خواهند بود.
علی محمد مویدی زاده بااشاره به فعالیت عشایر شهرستان گفت: عشایر شهرستان سرخه با سرانه دام عشایری ۲۸۳ راس با توجه به سرانه ۱۱۳ راسی دام عشایری کشور در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد.
وی با بیان این مطلب که عشایر با تولیدات خود چرخ محرکه اقتصاد کشور را به حرکت درمی آورند گفت:عشایر در مقوله های مختلفی از قبیل صنایع دستی،تولیدات دامی و فرآورده های لبنی فعالیت دارند.
مویدی زاده با اشاره به نقش تاثیرگذار عشایر در اقتصاد مقاومتی گفت:این قشر از جامعه بدون نیاز و وابستگی به خارج از کشور و با استفاده از تولیدات خود در افزایش تولیدات داخلی و ملی نقش به سزایی داشته که عدم تغییر سبک زندگی و عدم تاثیرپذیری از مدرنیسم عامل اصلی موفقیت عشایر تا به امروز بوده است.
فرماندار شهرستان سرخه با ابراز اینکه بیش از ۲.۶درصد عشایر استان در این شهرستان مستقر هستند گفت:باید در راستای سهولت در عرضه محصولات و فرآورده های تولید شده توسط عشایر گام برداشته که ایجاد یک شرکت تعاونی مستقل در شهرستان می تواند در جهت رونق اقتصاد شهرستان و حمایت از تولید کنندگان و عشایر وحذف واسطه گری تاثیر به سزایی داشته باشد.
حمید رضا حسینی مدیرکل امور عشایری استان سمنان باابراز اینکه 2.6درصد عشایر استان در شهرستان سرخه مستقر هستند گفت:3183 خانوار عشایری در استان به ثبت رسیده اند که با این توصیف چیزی حدود 15000 نفر از جمعیت استان را جمعیت عشایری تشکیل می دهد.
حسینی با بیان اینکه یکی از مشکلات عدیده و بسیار مهم عشایر استان نبود مرتع کافی می باشد خاطر نشان کرد: مدیریت مراتع توسط عشایر یکی از راهکارهای موثر نگهداری و حفظ مراتع بوده زیرا عشایر خود از حمایت کنندگان،نقویت کنندگان و حافظان مراتع به شمار می روند.
مدیرکل امور عشایری استان ادامه داد:2.6درصد عشایر استان و 10 درصد دام سبک عشایری استان در شهرستان سرخه مستقر بوده که با تولید 260 تن گوشت قرمز به ارزش 75میلیارد ریال و 280 تن شیر و فرآورده های لبنی حاصل از شیر،25 درصد از تولیدات گوشت دام عشایر استان را در اختیار خود دارند.
حسینی با ابراز اینکه 53 درصد دام سبک کشور بالغ بر یک میلیون و هفتصد هزار راس دام در اختیار عشایر استان قرار دارد  گفت:عشایر استان سمنان با تولید 6400 تن تولید شیر و فرآورده های لبنی به ارزش ریالی بالغ بر 350 میلیارد ریال تاثیر به سزایی در تولیدات داخلی و رونق اقتصاد استان و کشور خواهند داشت.
انتهای پیام / ه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار