اردبیل؛

62 هزار کودک اردبیلی تحت غربالگری شنوایی

62 هزار کودک کو شنوا و ناشنوا در استان اردبیل تحت پوشش درمانی غربالگری شنوایی قرار گرفته اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ از سال گذشته تاکنون 90 درصد کودکان کم شنوا در استان اردبیل تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفته اند که این درصد 62 هزار کودک کم شنوای اردبیلی از 72 هزار کودک را شامل می شود که تحت پوشش بهزیستی استان اردبیل هستند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: طبق یک ارزیابی و آمارگیری در سال 94 نرخ معلولیت در استان اردبیل 4.3 درصد بوده که مجموع 11 هزار نفر و از این تعداد 3 هزار و 210 نفر زیر 14 سال هستند و این آمار نسبت به دوره های قبلی کاهش جزئی را نشان می دهد.

بهزاد ستاری با اشاره به اینکه نسبت معلولیت به افرادی تعلق می گیرد که معلولیت در آنها بارز بوده و نقص عضو داشته باشند، افزود: در سال 86 یک پژوهشگر از کشور خارجی نرخ معلولیت در کشور را 9.3 درصد عنوان کرد اما این رقم بالا به این دلیل بود که این پژوهشگر دامنه وسیعی از تعریف معلولیت در نظر داشت و در واقع نباید در بررسی نرخ معلولیت هر نوع نقص جزئی و ناچیز را نیز جزو معلولیت دانسته و آن دسته افراد را در زمره معلولان قرار دهیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر طبق یک آمارگیری دقیق 19 هزار و 500 معلول تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند که 100 درصد این تعداد تحت پوشش بیمه درمان بوده و می توانند در مواقع لازم برای پرداخت هزینه های درمان از صندوق هزینه درمان تسهیلاتی را با سود 4 درصدی دریافت کنند.

مناسب سازی 53 درصد اماکن عمومی شهری اردبیل

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل بیان کرد: از اواخر دهه 70 ضوابط اجرایی مناسب سازی فضاهای شهری و اماکن عمومی در وزارت کشور تدوین شده است که خوشبختانه بعد اجرای این طرح در نقاط مختلف کشور اقدامات خوبی برای مناسب سازی فضای شهری و نیز اما کن عمومی بجهت استفاده افراد معلول از این اماکن انجام شده که استان اردبیل نیز همگام با این استانها بوده است.

ستاری با اشاره به اینکه هم اکنون 53 درصد از اماکن عمومی استان اردبیل به دلیل استفاده بهتر معلولان از این اماکن مناسب سازی و در اختیار این قشر قرار گرفته است، افزود: در چند سال اخیر اقدامات بسیار سازنده ای در این راستا از سوی بهزیستی استان انجام شد که تشکیل کمیته مناسب سازی فضای شهری با ریاست شخص استاندار یکی از عمده این خدمات به قشر معلول است.

وی رتبه ادارات استان اردبیل بجهت مناسب سازی در بین ادارات کشوری جایگاه سوم عنوان کرد و گفت: در حال حاضر با اندک اقدامات انجام شده در این راستا ادارات، نهادها و سازمانهای عمومی استان اردبیل توانسته در بین ادارات کشوری رتبه سوم را به خود اختصاص دهد.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل فرهنگ سازی و آگاه سازی را از ارکان مهم در مناسب سازی و نیز نوع معاشرت موفق افراد معلول با مردم عادی دانست و اظهار داشت: در این راستا باید تلاش داشته باشیم تا با فرهنگ سازی و آگاه سازی مناسب در بین آحاد مردم جوی بدون تنش را برای اقشار دارای معلولیت رقم بزنیم که نیاز است تا در این راستا علاوه بر تعامل سایر نهادها مردم نیز به جد وارد شوند.

واگذاری 379 واحد مسکونی به افراد معلول در اردبیل

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل از احداث، تکمیل و واگذاری 379 واحد مسکونی به خانواده های معلولان خبر داد و افزود: در بخش روستایی 30 واحد در دست احداث بوده که از این تعداد 3 واحد با پیشرفت فیزیکی بالای 95 درصد در حال تکمیل پروسه عملیات بوده که این واحدها در قالب مجتمع مهر در شهرستانهای اردبیل، پارس آباد، بیله سوار و مشگین شهر در دست اجرا و در آستانه تحویل به خانواده هاست.

ستاری با اذعان به این امر که در چند ماه گذشته پیرو مصوبه ای مبنی بر احداث مسکن برای خانواده های چند معلولی 76 واحد احداث و 16 واحد آن به خانواده ها تحویل داده شد که از این واحد ها 30 واحد نیز در حال احداث یا خرید می باشند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در احداث این واحدها مشکل چندانی مطرح نبوده اما یک مشکل جزئی در پروژه میراشرف وجود دارد که این پروژه 230 واحدی با پیشرفت 97 درصد به دلیل انصراف پیمانکار از ادامه عملیات اجرایی آن در انتظار عقد قرارداد با یک پیمانکار جدید برای ادامه روند عملیات اجراست که در حال حاضر بهزیستی به صورت مستقیم از طریق دادگستری استان پیگیر این قضیه است.

رقیه دانشور، والدین یکی از معلولان 8 ساله که تحت پوشش بهزیستی است در شرح وضعیت معلولیت آیلار، دختر خود به ما می گوید: آیلار از 2 ماهگی هیچ واکنشی به صداهای پیرامون خود نشان نداد که این امر در بین خانواده نگرانیهایی را ایجاد کرد و در نهایت ما بعد از آزمایشات و سنجشهای زیادی متوجه معلولیت آیلار از ناحیه گوش شدیم.

وی ادامه می دهد: با اینکه معلولیت آیلار شدید نبود اما در طول دوره درمان با وجود کمکهای زیادی از سوی مددیاران بهزیستی و اختصاص بخشی از هزینه های درمان از صندوق حمایت از معلولان اما بازهم سختی هایی در این مسیر وجود داشت.

این مادر حرف های خود را ادامه داد و در ظاهر هیچ نگرانی از آینده دختر ناشنوای خود نداشت اما به وضوح می شد بعنوان یک مادر رگه هایی از نگرانی و حسرت شنیدن پژواکهای محیط اطراف توسط دخترش را در چهره و نگاه مادرانه اش دید.

وی همینطور ادامه می دهد: اگر مشارکت بین خانواده و بهزیستی نباشد بی شک هیچ یک از معلولان در طول دوره درمان به موفقیت مطلوبی دست نخواهند یافت که در این زمینه سهم مشارکت خانواده ها بیش از 70 درصد است تنها 30 درصد مشکلات و مسئولیتها بر دوش بهزیستی می باشد که تلاش مسئولان در این زمینه قابل تقدیر است.

مشارکت 62 هزار نفری مردم اردبیل در برنامه های آگاه سازی و مشاوره ژنتیک

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: در سال گذشته 60 هزار نفر از مردم استان اردبیل قبل از ازدواج در برنامه های مشاوره ژنتیک و آگاه سازی بهزیستی مشارکت مطلوبی داشتند.

ستاری تصریح کرد: 2 هزار نفر از زوج های جوان قبل از ازدواج تحت مشاوره ژنتیک قرار گرفتند که این امر برای جوانهایی که سطح آگاهی بالایی نسبت به برخی ازدواجهای استثنا از قبیل ازدواج فامیلی دارند بیش از پیش توصیه می شود که این امر نیز نیاز به فرهنگ سازی عمیق در بین آحاد مردم دارد.

وی ادامه داد: گسترش و افزایش برنامه های آگاه سازی در قبال کاهش معلولیت به ویژه در ازدواجهای فامیلی یکی از ضرورت های کنونی است که باید علاوه بر مسئولان خانواده نیز دقت و توجه بیشتری داشته باشند چرا که می توان با انجام اقداماتی به موقع از بروز بسیاری از مشکلات و عواقب گاهی جبران ناپذیر جلوگیری به عمل آورد.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در خصوص معلولان ذهنی و شیوه درمان این قشر بیان کرد: گفتار درمانی، شنیداری درمانی و کار درمانی از عمده اقدامات و برنامه های در دست اجرای بهزیستی برای قشر ویژه معلولیت های ذهنی است که در حال حاضر توسط انجمن های ویژه زیرنظر اداره کل اداره و انجام می شوند.

ستاری ایجاد کارگاه های تولیدی و حمایتی از این قشر را یکی دیگر از اقدامات انجام گرفته در این راستا دانست و افزود: ما با انجام اقداماتی از این قبیل سعی داریم تا معلولان را به سمت عادی سازی سوق دهیم که بی شک این اقدامات زمانی کارساز خواهد بود که خود فرد معلول به همراه خانواده همکاری لازم را داشته باشد که خوشبختانه تاکنون نیز این تعاملات در سطح بسیار بالایی انجام شده و نتایج مثبت آن نیز به وضوح هم از سوی خانواده ها و هم از سوی بهزیستی قابل مشاهده بود.

مادر یکی از معلولان با ابراز نگرانی از معلولیت فرزند خود به ما می گوید: امیر مهدی با وجود معلولیتی از ناحیه گوش و انجام غربالگری و تحت نظر و درمان قرار گرفتن اما هنوز هم کاملا خوب نشده است باوجود اینکه در سن 6 سالگی ما متوجه نقص شنوایی در وی شدیم و اقدامات درمانی را سریع آغاز کردیم اما تا به امروز نتایج دلخواهی به دست نیامده است.

وی ادامه می دهد: امیرمهدی در کنار کم شنوایی یک اختلال همراه نیز دارد که همین باعث نگرانی من از آینده او شده است چرا که امیرمهدی شاید بتواند با کم شنوایی خود کنار بیاید اما به تبع نمی تواند با اوتیسم خود کنار بیاید که امیدواریم با وجود حمایت های مسئولان نه تنها از امیرمهدی این حمایتها همواره و کیفی باشد.

ایجاد 400 فرصت شغلی برای معلولان در سالجاری

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل اظهار کرد: در 7 ماهه نخست سال 400 فرصت شغلی جدید برای معلولان عزیز استان ایجاد شد که که در برش استانی سهم استان اردبیل 632 نفر بوده که این تعداد شامل زنان سرپرست خانوار، معتادان، معلولان و دیگر افراد بی بضاعت و دارای شرایط خاص می شود و تنها به معلولان تعلق ندارد.

ستاری افزود: باتوجه به اینکه بحث اشتغال و ایجاد فرصتهای شغلی یکی از اصلی ترین دغدغه های قشر معلول در جامعه و به تبع در استان اردبیل است ما سعی داریم تا با ایجاد فرصتهای شغلی مناسب و پایدار از نیروهای مستعد تحت نظر بهزیستی در این فرصتها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اشتغال معلولان در واحدهای تولیدی واجد شرایط و کارخانه های سطح استان اصلی ترین دغدغه در حال حاضر بهزیستی است که ما سعی داشتیم همواره با جذب افرادی که استعدادیابی شده اند دغدغه اشتغال را در بین این افراد به حداقل میزان تنزل دهیم که خوشبختانه می توان گفت تا به امروز کم و بیش در این راستا موفق بوده ایم.

تخصیص 450 میلیون تومان برای تهیه وسایل کمک توانبخشی در 6 ماهه نخست سال

یعقوبی، معاون توانبخشی بهزیستی استان اردبیل گفت: 450 میلیون تومان در 6 ماهه نخست سال برای تجهیز، تکمیل و تهیه وسایل کمک توانبخشی از جمله ویلچر، سمعک و سایر اقلام مورد نیاز معلولان برای خرید این وسایل هزینه شده است.

وی کیفیت وسایل تهیه شده را بسیار خوب عنوان کرد و افزود: بهزیستی در تهیه اقلام مورد نیاز افراد معلول هیچگاه کیفیت را قربانی کمیت نکرده است و ما همیشه سعی داشتیم تا در تهیه وسایل کمک توانبخشی که یکی از بخشهای مهم و مورد نیاز برای درمان بهتر معلولان است استانداردها را نظر داشته و از وسایلی در درمان معلولان خود استفاده کنیم که مورد تایید وزارت باشد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اردبیل با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته جهت تامین وسایل توانبخشی به افراد معلول توسط بهزیستی در سال گذشته را مطلوب عنوان کرد و افزود: در سال 94 اعتبارات اختصاص یافته خوب بوده و با تخصیص 1 میلیارد تومان اعتبار از صندوق درمان بهزیستی توانستیم 620 قلم وسایل کمک توانبخشی تامین و در اختیار معلولان واجد شرایط قرار دهیم.

یعقوبی کودکان ناشنوای متولد شده در سال 94 را 26 هزار کودک عنوان کرد و گفت: از این تعداد کودک ناشنوا و دارای نقص شنوایی 23 هزار کودک تحت پوشش و درمان قرار دارند.

وی اظهار کرد: در بخش غربالگری شنوایی بهزیستی استان توانسته با رویکرد به اولویت بندی کودکان در سنین پایین تر اقدام به این عمل کند که خوشبختانه در سال گذشته در همین راستا از 72 هزار کودک ناشنوای نیازمند به کاشت حلزون 62 هزار کودک تحت این اقدام درمانی قرار گرفتند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اردبیل با اذعان به این امر که هم اکنون حدود 90 درصد کودکان نیازمند به کاشت حلزون در استان اردبیل تحت درمان و مراقبت قرار دارند، تصریح کرد: نقش خانواده ها در مشارکت با بهزیستی بسیار خطیر بوده که خوشبختانه تاکنون این مشارکت به نحواحسن انجام شده و اگر مشارکت خانواده ها در این اقدام صورت نگیرد بی شک نتیجه مطلوبی را نیز شاهد نخواهیم بود.

ثبوری، مددیار بهزیستی استان اردبیل نیز بیان کرد: بهزیستی استان اردبیل همواره سعی داشته و دارد تا خدمات خود را در راستای کیفی سازی و پیشبرد اهداف درون سازمانی پیش ببرد که در همین راستا ما نیز به عنوان اعضای انجمن بهزیستی و مددیاران در نظر داریم تا معلولان را به سمت عادی سازی سوق دهیم چرا که این امر روند درمان این افراد را سرعت می بخشد.

وی تصریح کرد: غربالگری شنوایی یک تست درمانی برای افراد کم شنوا و ناشنواست که پروسه خیلی پیچیده ای دارد و نیاز است تا خانواده قبل از تحت درمان قرار دادن فرزندان خود آگاهی نسبی و لازم را در این خصوص به دست آورند و سعی داشته باشند تا کودکان خود را زیر 1 یا 2 سال تحت پوشش این روش و شیوه درمان قرار دهند تا نتایج مطلوب آن را نیز شاهد باشند.

این مددیار بهزیستی استان اردبیل گفت: کودکان معلول که تحت درمان قرار می گیرند در طول دوره های مختلف درمان از جمله گفتار درمانی، تربیت شنیداری و کار درمانی بعد از سن 6 سال کم کم وارد جامعه شده و سعی خواهند کرد تا خود را با شرایط موجود در محیط پیرامون خود وفق دهند که این وظیفه بر عهده ما و تک تک والدین و خانواده هاست که از هم اکنون و سنین پایین تر کودکان را برای مواجه با چنین شرایطی مهیا سازیم.

وی فعالیت های انجام گرفته از سوی کودکان معلول در انجمن را بسیار خوب و خلاقانه دانست و افزود: این کودکان یک به یک استعدادهای درخشان زیادی در درون خود نهفته دارند که نیاز به شکوفایی است و ما این مسئولیت را بر دوش داریم تا با راهنمایی های به موقع خود در گام برداشت این کودکان به سمت آینده نقشی موثر و مفید را ایفا کنیم.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.