اصفهان؛

همایش ملی جمعیت و خانواده در اصفهان برگزار شد

نخستین همایش ملی 'جمعیت و خانواده' با شعار ' خانواده متعادل، ایران مقتدر ' روز شنبه در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،این همایش با توجه به جایگاه مهم خانواده و وضعیت پنجره جمعیتی ایران و پیرو تاکید رهبر معظم انقلاب درباره سیاست­های جمعیتی و با محورهای دین، معنویت، شادی، فرهنگ، رسانه، ساختار جمعیت، اقتصاد، سیاست­های جمعیتی، ازدواج و سلامت خانواده و جمعیت به مدت یک روز برگزار شد.
مسئول کمیته مطالعات و پایش سیاست های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این همایش گفت: در سال های گذشته با روند کاهشی نرخ باروری در کشور مواجه بودیم که اگر سیاست خاصی را تبیین نکنیم در سال های آینده، کاهش تولدها با شدت بیشتری اتفاق می افتد.
محمدجواد محمودی افزود: اگر نرخ باروری زیر حد جایگزینی (2.1) همچنان ادامه یابد در آینده با چالش های جمعیتی مواجه خواهیم شد.
وی نرخ باروری کشور را در زمان حاضر 1.8 اعلام و اظهار کرد: اگر نرخ باروری به زیر 1.3 درصد برسد، شرایط برای افزایش جمعیت بسیار دشوار می شود.
وی به سیاست های کنترل جمعیت در دهه 60 و 70 اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس این سیاست ها مقرر بود فرزندآوری برای هر زن تا سال 90 به چهار فرزند برسد اما به 2 فرزند رسید و در سال 93 به 1.85 فرزند.
محمودی با بیان اینکه از سال 80 تا 94 با افزایش تعداد تولدها در هر سال مواجه بودیم، گفت: این امر بدلیل رسیدن متولدین دهه 60 به سن ازدواج و فرزندآوری اتفاق افتاده است.
وی افزود: اما امسال برای نخستین بار پس از سال 80 با کاهش تولدها مواجه شدیم.
مسئول کمیته مطالعات و پایش سیاست های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی جو سازی ها در رسانه ها گفت: در برخی اخبار عنوان شده بود که جمعیت ایران تا سال 1405 به 150 میلیون تن می رسد و مسائلی مانند کمبود منابع آبی را به آن ارتباط داده بودند.
وی ادامه داد: اما با توجه به نرخ باروری و رشد جمعیت، پیش بینی می شود که جمعیت کشورمان تا 1405 به حدود 86 میلیون نفر برسد.
محمودی مجموعه اقدام های مورد نیاز برای افزایش جمعیت و تعالی خانواده را در شش محور فرهنگ سازی، اصلاح سبک زندگی، ارتقای کیفی جمعیت، تدوین سیاست ها و قوانین حمایتی، آمایش جمعیت و ایجاد نظام مدیریتی جامع جمعیتی عنوان کرد.
وی به تدوین طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره و اظهار کرد: اگر این طرح توسط مجلس تصویب شود، یک سند رسمی برای پیگیری و اجرای سیاست های جمعیتی خواهیم داشت.
محمودی همچنین به طرح پژوهشی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سیاست های جمعیتی کشورهای ژاپن، استرالیا، روسیه، آلمان و آمریکا اشاره و تصریح کرد: در هر یک از این کشورها به بررسی دلایل کاهش نرخ رشد جمعیت، سیاست ها، نتیجه اجرای سیاست ها و دلایل موفقیت یا شکست آنها پرداختیم.
وی با بیان اینکه در همه این کشورها حمایت های مالی برای فرزند، مادر و خانواده مانند مقرری فرزند در ژاپن، طرح ' سرمایه مادر' در روسیه، معافیت مالیاتی در آلمان و جایزه چهار هزار دلاری در استرالیا در نظر گرفته شده است، افزود: در کشورهایی مانند آلمان و امریکا به مهاجرپذیری نیز توجه شده است.
وی تاکید کرد: این بررسی ها نشان داد که برخی مسائل مانند افزایش روابط جنسی قبل از ازدواج در کاهش جمعیت بسیار موثر است زیرا از طرفی تمایل جوانان به ازدواج را کاهش می دهد و از طرفی پس از ازدواج، کانون خانواده به راحتی فرو می ریزد.
وی همچنین به تجربه ژاپن اشاره کرد و گفت: نابرابری جنسیتی در کارهای بدون مزد خانگی یکی از دلایل شکست سیاست های جمعیتی این کشور بود هرچند باید توجه کنیم که برابری جنسیتی در بیرون خانه نیز باعث کاهش فرزندآوری می شود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه لازم است سیاست هایی مانند مشوق های مالی و پولی و حمایت های مختلف در ایران اجرا شود، تصریح کرد: هنوز بخش خصوصی در کشور در این زمینه مقاومت می کند و سیاست های گذشته کنترل جمعیت بر افزایش جمعیت، سایه افکنده است.
محمودی برخی از این سیاست ها را کمک هزینه اجاره مسکن، پرداخت کمک هزینه ماهانه برای تربیت کودک، تخفیف مالیاتی، کاهش دوره انتظار برای ازدواج از طریق کاهش مدت خدمت سربازی و تحصیلات دانشگاهی، گسترش خوابگاه متاهلان، سرمایه گذاری در درمان نازایی و مرخصی با حقوق و مزایا برای زایمان عنوان کرد.
وی با بیان اینکه میزان باروری کل تا سال 1404 دست کم 2.5 فرزند برای هر زن در کشورمان پیش بینی شده است، گفت: جمعیت کشورمان تا سال 2100 میلادی ( 1480) حدود 150 میلیون تن پیش بینی شده است.
رئیس دانشگاه اصفهان نیز در این همایش با اشاره به آماری از شاخص های جمعیتی جهان و ایران گفت: نرخ باروری در بیشتر کشورهای دنیا در حال کاهش و سن امید به زندگی و جمعیت سالمند و پیر آنها در حال افزایش است.
هوشنگ طالبی افزود: سال 65 نرخ رشد جمعیت کشورمان 3.2 درصد بود اما در سال 90 به 1.29 درصد کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه پیش بینی می شود نرخ باروری با شیب ملایم تری در سال های آینده کاهش یابد ( در صورت وجود سیاست های فعلی جمعیتی)، اظهار کرد: این شرایط باعث می شود تا ساختار سنی جمعیت از جوانی به میانسالی انتقال و نرخ متوسط سنی جامعه افزایش یابد.
طالبی با تاکید بر اینکه ایران در آستانه سالخودگی جمعیت قرار دارد، گفت: اگر نرخ باروری تا سال 1420 به سطح جانشینی ( یک به یک) برسد، نرخ رشد جمعیت، صفر می شود.
رئیس دانشگاه اصفهان یکی از مسائل مهم در زمینه جمعیت را ' خانواده های تک فرزند' اعلام و تاکید کرد: تک فرزندی به انتخاب بیشتر زوج های ایرانی تبدیل شده است.
طالبی افزود: گرایش خانواده ها نسبت به فرزند آوری تغییر کرده و تمایل به داشتن خانواده های کوچکتر، بیشتر شده است که این امر منجر به کاهش میزان باروری و آثار منفی برای خانواده ها می شود.
وی نرخ باروری در استان اصفهان در سال 90 را نیز 1.51 اعلام و اظهار کرد: درصد جمعیت سالمند این استان 9.26 درصد و در رتبه هفتم قرار دارد.
وی تاکید کرد که لازم است سیاست های جمعیتی توسط دولت و مسئولان، بیشتر جدی گرفته شود.
دبیر علمی همایش نیز گفت: ما فرصت 10 ساله ای برای حل مسائل جمعیتی در کشورمان داریم که متولیان مسائل اجتماعی و فرهنگی باید از این فرصت به بهترین نحو برای فرهنگسازی استفاده کنند.
علی ربانی افزود: لازم است نخبگان کشورمان به یک اجماع علمی درباره مسائل جمعیتی برسند.
وی با بیان اینکه حدود 300 مقاله علمی به دبیرخانه همایش ارسال شده بود، گفت: حدود 50 مقاله از میان آنها پذیرش شده است که بصورت سخنرانی و پوستر ارائه می شود.
 11 مقاله بصورت سخنرانی در همایش ملی جمعیت و خانواده در دانشگاه اصفهان برگزار شد.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.