اصفهان؛

جهان خواهان بر هم زدن برجام نیست

سفیر اسبق ایران در سازمان ملل متحد گفت: تصور نمی کنم که جهان بخواهد برجام را برهم بزند؛ اینها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا قدرت مقابله با ایران را بسنجند و اگر محکم برخورد کنیم اتفاقی رخ نمی دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،صادق خرازی دیشب در همایشی با عنوان «تحلیل چشم انداز اقتصادی و سیاسی ایران و جهان ،پس از انتخابات آمریکا» درمحل اتاق بازرگانی اصفهان افزود: انتخاب ترامپ آینده روشنی را برای آمریکا رقم نمی زند و برای نخستین بار دموکراتها و جمهوری خواهان در آمریکا نمی دانند مسیر و نقشه راه ایالات متحده بعد از ترامپ به چه سمتی سوق داده می شود.
وی ادامه داد :مجموع انتخاب های ترامپ نشان می دهد وضعیت خوبی رادر آینده برای آمریکا و مناسباتش با اروپا و روابط خاورمیانه و آمریکا نمی توان مشاهده کرد.
سفیر سابق ایران در فرانسه با اشاره به مواضع متناقض ترامپ و اطرافیانش اظهار کرد: به رغم آخرین مواضع ترامپ در خصوص هزینه نکردن برای دخالت در دیگر کشورها،اطرافیان ترامپ متفاوت فکر می کنند و از آینده پر از بیم و انتخاب شرکای جدید برای سرکوب تروریسم صحبت می کنند.
وی گفت:اما با همه این تفاسیر ترامپ و اطرافیانش از برجام به عنوان یک نقطه ضعف یاد می کنند و معتقدندآمریکا امتیازات زیادی را به ایران داده است ؛ اما اروپایی ها معتقدند که استمرار برجام سبب حیات و ثبات در خاورمیانه می شود و همچنین دبیر کل سازمان ملل و رئیس آژانس انرژی اتمی و دیگر مقامات مرتبط با برجام صحبت از همبستگی برای برجام دارند.
این فعال سیاسی ، تمدید تحریم ها توسط آمریکا را نقض برجام دانست و گفت: تمام رژیم های موجود در تحریم ها توسط آمریکا ، شامل حال ایران شده است و ظالمانه ترین آن تحریم داماتو (مهار دو گانه ایران که در سال 1995 توسط آمریکا تصویب شد) بود که در مصوبه اخیر کنگره آمریکا تمدید شد.
وی افزود:بر اساس برجام قرار بود کلیه تحریم ها و شاکله آن برچیده شود که داماتو نیز از مهمترین این تحریم ها محسوب می شد و با تمدید آن شاهد نقض آشکار برجام هستیم.
سفیراسبق ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه تمام نظام های حقوقی امروزه اتحادیه اروپا ،سازمان ملل متحد وحتی سازمان انرژِی اتمی مخالف تمدید تحریم های آمریکاست ، اظهار کرد: به طور قطع چالش های جدیدی را در رابطه با برجام میان اعضای این معاهده خواهیم داشت.
خرازی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا تحریم داماتو مربوط به برجام است یا نه ؟ افزود:از روز اول مذاکرات قرار بود کلیه رژِیم های تحریم از بین برود و یا آن دسته از رژیم هایی که آمریکا روی آن پافشاری می کند تعلیق شود و داماتو نیز یکی از این تحریم هاست که با تمدید آن نقض آشکار برجام رخ داده است.
وی همچنین درپاسخ به سئوالی در باره امکان تشکیل مثلت ترامپ، روسیه و ایران اظهار کرد: ترامپ با توجه به آشنایی دیرینه و شخصی خود با پوتین دچار یک توهم است و این توهم نمی تواند ترامپ را در دکترینی که بخواهد ایران ، روسیه و ایالات متحده را درمثلثی کنار هم قرار دهد چشم اندازی نمی بینم بلکه این مسلتزم کنار گذاشتن بسیاری از شعارها و سیاست های آمریکایی هاست.
وی افزود: یک پیمان نانوشته در مقابل مناسبات آمریکا با کشورهای اروپایی در دنیا وجود دارد که آن مناسبات بین روسیه ،ایران ،هند و چین است و اکنون باید شورای عالی امنیت ملی ایران به دنبال دکترین جدید در حوزه اقتصاد و مسائل راهبردی خود باشد.
خرازی افزود: در دکترین جدید باید موضوعات امنیت ملی خود و توسعه روابط خود را با کشورهایی مانند فرانسه و اروپا که می توانند با ما کار کنند اتخاذ کنیم تا بتوان بیشترین ظرفیت را برای مقابله با تهدید های آمریکا ایجاد کرد.
خرازی در پاسخ به این سئوال که برجام در صورت اجرای کامل تا چه میزان بر روی شرایط افتصادی و سیاسی ایران تاثیر می گذارد؟، گفت:برجام چند وجهه دارد؛ یک نگاه معتقد است برجام توانسته گام هایی را بردارد؛ اگر برجام آمده همه مشکلات را حل کند اشتباه است و اگر استقلال اقتصادی ایران را به دنبال خواهد داشت نیز ساده اندیشی است؛ ما در زمانی مذاکره را آغاز کردیم که کشور کاملا قفل بود و نفت خود را می فروختیم و آنها جنس بنجل خود را با ارزش تعریف شده خود به ما می دادند و زمانی برجام را شروع کردیم که ماشین تحریم ها روشن شده بود.
این فعال سیاسی افزود: با برجام امتیازات زیادی گرفتیم که نخستین آن این بود که قدرت های جهانی داشتن فناوری هسته ای را حق مسلم ما دانستند و کسانی که این مساله را قبول ندارند همانی هستند که قطعنامه را کاغذ پاره می دانستند؛ ما با برجام از بسیاری از تحریم های جدید جلوگیری کردیم و در دوره قبل حتی اجازه یک زنجیره سانتریفیوژ نداشتیم؛ اینکه می گویند 20 هزار سانتریفیوژ می چرخید شاید درست باشد اما خروجی نداشت.
وی تصریح کرد: آب سنگین مان قرار شده مدرن شود؛ البته می توانستیم در زمینه سوییفت بانک ها محکمتر برخورد کنیم اما اکنون اعتقاد دارم می تواند تحولات خوبی در مذاکرات ما در اروپا شروع شود؛ مشکل اصلی ما این است که بدانیم استقلال هزینه دارد و باید برای استقلال و آزادی و امنیت هزینه کرد.
وی افزود: برجام مائده آسمانی نبود و فرصتی است که اگر دقت نکنیم تبدیل به تهدید می شود.
فعال سیاسی اطلاح طلب در خصوص راهکارهای بعد از نقض برجام گفت:سه راه در این زمینه وجود دارد اول ادامه مذاکرات و توقف تعهدات که ما می تواند راه خوبی باشد دوم توقف مذاکرات تا زمان تعیین تکلیف وضع موجود سوم خروج از معاهدات 5+1 است.
وی در پایان تصریح کرد : تصور نمی کنم که جهان بخواهند برجام را برهم بزند؛ اینها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و اگر محکم برخورد کنیم اتفاقی رخ نمی دهد.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار