اصفهان؛

700 هزار فرد نابینا و کم‌بینا در کشور است

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: 700 هزار فرد نابینا و کم‌بینا در کشور وجود دارد که 125 هزار نفر از آنها زیر پوشش بهزیستی کشور هستند و خدمات می‌گیرند.

حسین نحوی‌نژاد،ظهر امروز سه‌شنبه 23 آذرماه در حاشیه همایش ملی جامعه بینا، شهروند نابینا در تالار آزادی دانشگاه کاشان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت:این 125 هزار فرد نابینا و کم‌بینا 11 درصد افراد حوزه توانبخشی بهزیستی را به خود اختصاص می‌هند.

وی، با تاکید بر اینکه درصد زیادی از افراد نابینا و کم‌بینا دارای تحصیلات بالا و از فرهیختگان و ظرفیت‌های خوبی هستند افزود:ارتقای سطح زندگی با ارائه خدمات آموزشی، بهبود راه‌های دسترسی برای این قشر از افراد جامعه ضروری است.

به‌گفته‌وی،بحث دسترسی‌ها و مساله شغل از مشکلات اصلی گروه معلولین و آمار بیکاری در این گروه که سه تا پنج درصد بیکاری هر منطقه در امور معلولین می‌باشد نگران‌کننده است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور،با تاکید بر اینکه معلو لین شرایط بسیار سخت و محدود در اشتغال دارند گفت:برای رفع این مشکل امکان زمینه اشتغالزایی برای معلولین از طریق ایجاد صندوق فرصت‌های شغلی دیده‌شده است تا از محل تجمیع صرفه‌جویی ارزی و یارانه‌ها بتوان به این قشر خدماتی داد و درراستای دادن ضمانت‌های بانکی، پرداخت وام‌های کم‌بهره به کارفرمایانی که نابینایان را مشغول به کار می‌کنند، پرداخت حق بیمه کارفرما و جبران پرداخ عدم کارآیی موثرباشد.

نحوی‌نژاد،ارائه لایحه اصلاح قانون جامع حمایت از حقوق معلولین را به مجلس تاکیدکرد و گفت:درصورت تصویب این لایحه پرداخت مستمری معلولینی که شغل ندارند با افزایش هزار درصدی به میزان حداقل دستمزد شورای عالی کار یعنی از پرداخت میانگین ماهیانه 70 هزار تومان به 700 هزار تومان ارتقاخواهد یافت.

*80 درصد از کم بینایی‌ها قابل پیشگیری است

وی با اشاره به اینکه 80 درصد از کم بینایی‌ها قابل پیشگیری است افزود: 285 میلیون نفر در جهان دچار نابینا و کم‌بینایی هستند که 40 میلیون از این تعداد چون پیشگیری نکردند نابینای مطلق هستند

به‌گفته‌وی،بسیاری از علل وراثتی و مادرزادی، تصادفی که در آن کلاه و کمربند ایمنی استفاده نشد و و فشارخونی که باعث خونریزی و پاره‌شدن شبکیه در سنین بالای افراد می‌شود همه و همه مواردی است که می‌تواند در جلوگیری از نابینایی پیشگیری شود.

این مقام مسوول سازمان بهزیستی کشور با اظهار خشنودی از اجباری شدن مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج توسط نمایندگان مجلس گفت:متاسفانه بیکاری در نابینایان بیشتر از دیگر معلولین است و در این گروه سه تا پنج برابر درصد بیکاری معلولین در هر منطقه است.

*بیمه‌های ما بیمه‌های معلول محور نیستند/ اصلاح قانون حمایت از معلولان این نقیصه را برطرف می‌کند

نحوی‌نژاد،در ادامه با اشاره به دردستور کارقرارگرفتن لایحه اصلاح قانون جامع حمایت از حقوق معلولین در مجلس گفت: بیمه‌های ما بیمه‌های معلول محور نیستند یعنی در توانبخشی و خدمات توان‌پزشکی در شمول بیمه‌های سلامت نیستند و خانواده‌های آنها را مثل بیمار اوتیسمی، نابینایی که نیاز به جراحی دارد و فلج مغزی را دچار مشکل می‌کند.

وی،تصریح‌کرد: با تصویب لایحه اصلاح قانون جامع حمایت از حقوق معلولین در مجلس این خدمات توانبخشی و خدمات توان‌پزشکی در شمول بیمه‌های سلامت قرار می@گیرند.

شایان ذکر است:حسین نحوی‌نژاد، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، در پایان سخنرانی خود در این همایش لوح تقدیر رییس سازمان بهزیستی کشور را به عباس زراعت رییس دانشگاه کاشان به پاس خدمات وی در برگزاری دو سال پی در پی همایش ملی جامعه بینا، شهروند نابینا اهداکرد.

افتتاح کتابخانه گویا ویژه نابینایان با 7 هزار نسخه کتاب در دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان از دیگر برنامه‌های حضور نحو ی‌نژاد در کاشان بود.

همایش ملی جامعه بینا، شهروند نابینا به همت جامعه اسلای نابینایان و کم بینایان کاشان با همکاری دانشگاه کاشان امروز و فردا 23 و 24 آذر با ارائه پنل های تخصصی وسخنرانی مقالات برتر در دانشگاه کاشان در حال برگزاری است.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار