یاسوج؛

اجرای 54 هزار هکتار طرح جنگل کاری در استان

سرپرست اداره جنگلداری و جنگل کاری منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: غنی سازی جنگل با گونه های بومی از اولویت‌های این بخش است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ کهگیلویه و بویراحمد دارای 780 هزار هکتار جنگل است که بلوط گونه غالب این سطح از جنگل‌ها محسوب می‌شود.

وقوع حوادث آتش سوزی، شیوع آفات، برداشت بی رویه چوب برای سوخت و مصرف زغال تهدیدهای جدی برای حفظ جنگل‌هاست به گونه‌ای که تراکم جنگل‌ها در چهار دهه گذشته در برخی مناطق کاهش چشمگیری یافته است.
 
مصطفی خلفی تصریح کرد: 20 هزار هکتار از گونه کنار، کهور، اکالیپتوس و بادام در سطح 34 هزار و 500 هکتار کشت شده است.

وی تصریح کرد: توسعه درختکار در مناطق گرمسیری با کاشت گونه‌های بومی کنار، اکالیپتوس و کهور از برنامه‌های اداره جنگلداری کهگیلویه و بویراحمد است.

وی بیان کرد که توسعه و احیا منابع طبیعی، جلوگیری از فرسایش خاک، تقویت پوشش گیاهی، مشارکت دادن مردم در مدیریت منابع طبیعی تجدید شونده، تقویت سفره‌های زیرزمینی آب، تعدیل و تلطیف آب‌وهوا و ایجاد فضای سبز و تفرجگاه از اهداف طرح‌های توسعه درختکاری است.

وی اظهار داشت: تغییر اقلیم، خشکسالی‌های پی‌درپی و بروز بیماری‌ها و حمله آفات ازجمله خشکیدگی بلوط و شیوع آفت برگخوار بلوط سبب کاهش و تنک شدن بخشی از جنگل‌های بلوط این استان شده است.

خلقی از حمله آفت برگخوار بلوط به حدود 2 تا سه هزار هکتار از جنگل‌های استان خبر داد و گفت: حدود 120 هزار اصله درخت از جنگل های بلوط دچار خشکیدگی شده‌اند.

وی تغییر اقلیم و دمای بالای هوا را علت بروز آفات و امراض جنگل‌ها اعلام کرد.

سرپرست اداره جنگلداری منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص اولویت های بخش جنگل و طرح‌های غنی سازی جنگلی گفت: غنی سازی جنگل در مناطق دارای طرح جنگل کاری و عرصه‌هایی که دارای سطح جنگل تنک هستند، انجام خواهد شد.

وی افزود: غنی سازی بیشتر در مناطق سردسیری با بذور بلوط، ارژن و بنه در شیب‌های جنوبی زیر سایه درختان قدیمی انجام می‌شود.

این مسئول بیان کرد: طرح‌های احیا و غنی سازی در مساحت حدود 13 هزار هکتار انجام شده است و برنامه صیانت از 180 هزار هکتار از مناطق جنگلی تهیه شده است.

خلفی با بیان اینکه خروج دام از جنگل و مرتع با ترویج و فرهنگ سازی در امر تغییر معیشت آنها با استقبال بهره برداران واقع شده است، تصریح کرد: در اکثر مناطق دارای طرح صیانت جنگلی با همکاری مردم، دام‌ها از جنگل خارج شده‌اند.

این مسئول تصریح کرد: کمربند سبز هم حدود 80 کیلومتر انجام شده است و انجام عملیات در بخش جنگل کاری و توسعه کمربند سبز نیازمند تخصیص اعتبار است.

خلفی عوامل تهدیدکننده منابع طبیعی را استفاده از سوخت، پراکنش روستاها در قلب مناطق جنگلی، عدم اجازه زاد آوری جنگل به علت بالا بودن آمار دام، توسعه شهرها و شهرک‌ها، طرح عمرانی، بوته کنی گیاهان خوراکی، آتش سوزی، خشکسالی، دام مازاد و تخریب جنگل و مرتع و تبدیل به اراضی کشاورزی ذکر کرد.

بیش از یک میلیون و 300 هزار هکتار از وسعت کهگیلویه و بویراحمد را جنگل و مرتع تشکیل داده است.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.