در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

حاجبی: به زودی؛ از هزار تخت روانپزشکی در کشور رونمایی خواهد شد/در بخش سواد سلامت روان ضعیف هستیم


مدیر کل سلامت اجتماعی با ابیان به اینکه، تعداد تخت های روانپزشکی در سال ۹۳-۹۴ هشت هزار بود افزود: به زودی از حدود هزار تخت روانپزشکی در کشور رونمایی خواهد شد.


حاجبی: به زودی؛ از حدود هزار تخت روانپزشکی در کشور رونمایی خواهد شدبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد حاجبی مدیر کل سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت، مهدی میر محمد صادقی مدیر کل دفتر مشاوره و امور روان‌شناختی بهزیستی و محمد جواد کبیر مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران امشب ۱۴ دی ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی ضرورت توجه به سلامت روان در برنامه ریزی‌ها پرداختند.

احمد حاجبی مدیر کل سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون کمبود تخت‌های روانپزشکی در کشور گفت: وزارت بهداشت خیزی برای احیای تخت‌های روان پزشکی برداشته است.

به زودی؛ از حدود هزار تخت روانپزشکی در کشور رونمایی خواهد شد

وی با اشاره به اینکه، تعداد تخت‌های روانپزشکی در سال ۹۳-۹۴ هشت هزار بود افزود: به زودی از حدود هزار تخت روانپزشکی در کشور رونمایی خواهد شد.
 
مدیر کل سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت تصریح کرد: آمار سال ۹۱ نشان می‌دهد که در کشور جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال ۲۳/۶ درصد مبتلا به شکلی از اختلالات روانپزشکی هستند.

وی همچنین یادآور شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که از این ۲۳. ۶ درصد که شامل ۱۲. ۵ میلیون نفر می‌شود حدود ۶۵ درصد در طول یک سال هیچ خدمتی دریافت نکرده‌اند و ۳۵ درصد دیگر که خدمات گرفته‌اند ۵۳ درصدشان از حداقل استاندارد‌های خدمتی برخوردار بوده‌اند.

حاجبی با اشاره به طرح تحول سلامت اظهار داشت: در این طرح به نظام سلامت روان ورود کرده‌ایم که پوشش قوی داشت.

وی افزود: در طی سه دهه گذشته ۷۰ درصد جمعیت در روستا و ۳۰ درصد در شهر‌ها زندگی می‌کردند اما این در حالی است که اکنون این درصد‌ها برعکس شده است.

حاجبی با اشاره به اینکه، نقطه شروع خدمت وزارت بهداشت از حاشیه شهر‌ها بوده است خاطرنشان کرد: این وزارتخانه در اولین قدم به ۱۱ میلیون نفر حاشیه نشین خدمات ارائه کرده است.

مهدی میر محمد صادقی مدیر کل دفتر مشاوره و امور روان‌شناختی بهزیستی در ادامه این گفتگو با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه مشاوره و سلامت روان گفت: تعرفه سازمان بهزیستی برای ارائه خدمات روانپزشکی بین ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان است، در سازمان بهزیستی هزار و ۸۰۰ مرکز مشاوره در بخش خصوصی و۳۰۰ مرکز مشاوره تخصصی فعال است.

صادقی با بیان اینکه، برای خدمات مشاوره روان‌شناسی به طور متوسط ۶۰ هزار تومان باید پرداخت کرد ادامه داد: بیمه خدمات روانپزشکی موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود.

شماره ۱۴۸۰ به صورت رایگان مشاوره تلفنی ارائه می‌دهد


مدیر کل دفتر مشاوره و امور روان‌شناختی بهزیستی با بیان اینکه، سازمان بهزیستی برای افرادی که توان پرداخت هزینه مشاوره را ندارند یاری برگ ارائه می‌دهد اضافه کرد: مردم می‌توانند از طریق تماس با شماره تلفن ۱۴۸۰ مشاوره تلفنی به صورت رایگان دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه، سال گذشته یک میلیون و دویست هزار نفر با این شماره تماس گرفتند گفت: به حدود ۸۰۰ هزار نفر مشاوره رایگان در تمام کشور داده شده است.

بسیاری از خدمات روان پزشکی تحت پوشش بسته بیمه پایه هستند

در ادامه این بحث، محمد جواد کبیر مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران نیز با بیان اینکه وقتی قرار است خدمتی تحت پوشش نظام بیمه‌ای قرار گیرد باید چرایی ارائه این خدمت مشخص شود، اظهار داشت: هم اکنون بسیاری از خدمات روان پزشکی تحت پوشش بسته بیمه پایه هستند اما اینکه ما در ارتباط با خدمات مشاوره و گروه‌هایی که به عنوان گروه‌های کار‌شناسی می‌توانند سهمی از خدمات پیشگیری و مراقبت را در ارتباط با حوزه سلامت روان تحت پوشش بیمه قرار دهیم، حتما باید شواهد و مستنداتی تهیه شود که در شورای عالی بیمه قابل دفاع باشد.

وی افزود: در بسته خدمات سلامت روان باید دقیقا مشخص کنیم که چه خدمتی را برای چه گروه هدفی و با چه شواهدی می‌خواهیم انجام دهیم؛ چراکه وقتی که قرار است بیمه وارد این بحث شود و برای ارائه خدمات در این حوزه تعرفه گذاری کند باید بداند که چه خدمتی را به چه گروه هدفی پرداخت می‌کند.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران تصریح کرد: بر این مبنا، وزارت بهداشت باید دقیقا بسته خدمات سلامت روان را به عنوان حوزه تولیتی خود کاملا مشخص کند تا بیمه نیز بتواند بر اساس آن ارائه خدمت کند اما در این رابطه هنوز مکاتبه رسمی از سوی وزارت بهداشت، دال بر اینکه بسته خدمات برای چه گروهی باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرد را دریافت نکرده‌ایم.

حاجبی مدیر کل سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت نیز در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: بیمه یک بنگاه اقتصادی است و وقتی قرار است هزینه‌ای را انجام دهد باید اثر بخشی هزینه نیز برای او مشخص باشد.

وی با بیان اینکه خدمات روان‌شناختی نیز اثر بخش هستند ادامه داد: قاعدتا وقتی قرار است تعرفه یک خدمت مشخص شود باید استاندارد آن خدمت هم مشخص شود.

۷ خدمت در حوزه سلامت روان، وارد کتاب ارزش‌های نسبی شده است

مدیر کل سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت با اعلام اینکه ۷ خدمت در حوزه سلامت روان وارد کتاب ارزش‌های نسبی شده است، گفت: قطعا استاندارد‌ها و هزینه‌های اثر بخشی این ۷ خدمت وجود داشته که سازمان بیمه آن‌ها را پذیرفته‌اند اما مشکل اینجاست که این خدمات فقط در بخش دولتی پذیرفته شده‌اند

در ادامه میر محمد صادقی مدیر کل دفتر مشاوره و امور روان‌شناختی بهزیستی نیز با اشاره به اینکه حوزه خدمات وان‌شناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی عمدتا در سازمان بهزیستی متمرکز هستند، گفت: مذاکراتی در رابطه هزینه‌های روان‌شناسی و مشاوره با بیمه‌ها داشتیم که آن‌ها عنوان کردند قادر به پرداخت این حق بیمه‌ها نیستند.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید برای این مسئله بودجه مد نظر قرار دهد، ادامه داد: زمانی که یک سرماخوردگی اتفاق می‌افتد می‌توانیم از خدمات بیمه استفاده کنیم و این در حالی ست که وقتی یک فرد طلاق می‌گیرد و یا از نزدیکان خود آسیب می‌بیند نمی‌توانیم به او خدمات ارائه کنیم.

بیش از ۸۰۰ روان‌شناس را وارد نظام سلامت کرده‌ایم

حاجبی مدیر کل سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت نیز در بخش دیگری از اظهاراتش با اعلام اینکه تا کنون بیش از ۸۰۰ روان‌شناس را وارد نظام سلامت کرده‌ایم، بیان داشت: این روان‌شناسان عمدتا از مناطق حاشیه نشین کار خود را شروع کردند و وظیفه آن‌ها نیز در وهله اول مسئله پیشگیری اولیه است.

وی با بیان اینکه ۷ خدمتی که در حوزه سلامت روان در کتاب ارزش‌های نسبی از آن‌ها نام برده شده استاندارد‌های لازم را برای حمایت از سوی سازمان‌های بیمه‌ای دارند، عنوان کرد: اگر این خدمات در بخش خصوصی انجام شود شامل خدمات دریافتی نخواهد شد.

در بخش سواد سلامت روان ضعیف هستیم

حاجبی با تاکید بر اینکه در بخش سلامت روان ضعیف عمل می‌کنیم تاکید کرد: صداوسیما، رسانه‌ها، وزارت بهداشت، وزارت آموزش‌وپرورش و همه دستگاه‌هایی که به نوعی با جمعیت عمومی در ارتباط هستند باید روی بحث توانمند سازی و افزایش آگاهی مردم در این حوزه کار کنند.

مدیر کل سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه تنها بحث مشاوره مطرح نیست گفت: بیمار روانی شدید در طول سال تنها ۵۶ روز می‌تواند از بیمه جهت بستری در بیمارستان‌های روانپزشکی، استفاده کند.

خدمات سلامت روان نیازمند حمایت بیمه است

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب مهدی تهرانی دوست عضو هیات علمی روان پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی کشور نیز با تاکید بر اینکه خدمات سلامت روان نیازمند بیمه است، اظهار داشت: هر خدمتی نمی‌تواند تحت پوشش بیمه قرار گیرد مگر آنکه از نظر علمی مورد تایید مراجع ذیربط قرار گرفته باشد، لذا باید یک راهنمای بالینی مشخصی در این رابطه وجود داشته باشد.

وی در ادامه نیز عنوان کرد: اورژانس‌های روان پزشکی و مراقبت‌های پس از ترخیص در این حوزه بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار