به مناسبت سالروز شهادت سرلشکر شهید "ستاری"؛

معمار آینده‌نگر پدافند هوایی که بود + تصاویر

شهید "منصور ستاری" فرمانده نیروی هوایی ارتش بود که پس از انجام عملیات‌های مختلف در دوران "دفاع مقدس" 15 دی 1373 به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همه ساله در تاریخ 15 دی ماه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران سوگوار مردی می‌شود که در دوران خوف و خطر جنگی که به ایران تحمیل شده بود توانست با تجهیزات در اختیارش از آسمان و زمین این سرزمین پهناور دفاع کند.

شهید "منصور ستاری" فرمانده نیروی هوایی ارتش بود که پس از انجام عملیات‌های مختلف در دوران "دفاع مقدس" و پایان جنگ دست از تلاش در جهت پیشرفت دفاعی کشور برنداشت و سرانجام در روز 15 دی‌ماه سال 1373 در یک سانحه هوایی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

**  شهید "ستاری" مردی سخت کوش از دوران کودکی تا جوانی

 سرلشكر شهيد ، "منصور ستاری" در سال 1327 در روستاي ولی آباد ورامين ديده به جهان گشود. پدرش ، مرحوم حاج حسن ستاری؛ شاعری فاضل بود كه ديوانی از او به نام ماتمكده عشاق به يادگار مانده است.

"ستاری" دوران ابتدايي را در مدرسه "ولي آباد ورامين" و دوران متوسطه را در قريه "پوينك باقر آباد" به پايان رسانيد و در طول دوران تحصيل همواره يكی از شاگردان ممتاز كلاس به شمار می رفت. او پس از اخذ ديپلم متوسطه، در سال 1346 وارد دانشكده افسري شد و پس از پايان دوره دانشكده به دره ستوان دومی نايل آمد و در سال 1350 جهت طی دوره علمی كنترل رادار به كشور آمريكا اعزام شد و پس از گذراندن دوره يكساله، در سال 1351 به ايران بازگشت و به عنوان افسر كنترل شكاری نيروی هوایی مشغول به كار شد.

مسیری که از ورامین آغاز و به آسمان ختم شد

**  نابغه نیروی هوایی که مشت آهنین پدافند هوایی شد

شهيد "ستاری" در سال 1354 در كنكور سراسری شركت كرد و در رشته برق و الكترونيك پذيرفته شد و حتی تعدادي از واحدهای دانشگاهی را گذرانده بود كه با پيروزی انقلاب اسلامی و شروع "جنگ تحميلی" تحصيل را كنار گذاشت و همدوش ديگر آحاد مردم به پاسداری از دستاوردهای انقلاب پرداخت. 

وی افسری مؤمن، متعهد، شجاع، آگاه، تيزهوش و كاردان بود و طرح‌ها و ابتكارهای زيادی در تجهيز سيستم‌های راداری، پدافندی به اجرا گذاشت كه در طول "جنگ تحميلی" توان نيروی هوايی را در سرنگونی هواپيماهای متجاوز دشمن دو چندان نمود.

مسیری که از ورامین آغاز و به آسمان ختم شد

تيمسار "ستاري" به علت فعاليتهاي بيش از حدي كه در اجراي طرح‌هاي جنگي از خود نشان داد، درسال 1362 به سمت معاون عمليات فرماندهي پدافند نيروي هوايي منصوب شد. طرح‌ها و برنامه‌هايي كه شهيد "ستاري" ارائه مي‌داد بسيار منطقي، عملي، كاربردي و مؤثر بود از اين رو در سال 1364 به عنوان معاونت طرح و برنامه نيروي هوايي برگزيده شد و به علت لياقت و كارداني و شايستگي كه از خود نشان داد، در بهمن ماه سال 1365 با درجه سرهنگي به سمت فرماندهي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران منصوب شد و تا هنگام شهادت عهده‌دار اين مسئوليت بود.

این شهید بزرگوار تمامی اقدامات و برنامه‌های خود در نیروی هوایی را بر 4 رکن اصلی استوار کرده بود تمام پیروزی‌ها و دستاوردهایی که در نیروی هوایی به دست آورد براساس همین رکن‌ها بود که این ارکان عبارت بودند از:

۱ـ طرح و برنامه صحيح از ابتداي فرماندهي همراه با آينده نگري هرچه ژرف‌تر

۲ـ سازماندهي نيروي انساني متعهد و كارا و مستعد و مبتكر و بيش از همه خوداتكا و خودباور در پروژه هاي توسعه پيشرفت

۳ـ تأمين وسايل و تجهيزات با بهره گيري حداكثر از منافع موجود داخلی و با تكيه بر اهداف خودكفايی كشور

۴ـ اعمال مديريت پويا و متكی بر روابط انسانی و ايجاد محيطی هرچه مناسب‌تر براي تشريك مساعي همگاني

شهید "ستاری" پس از برعهده‌گیری فرماندهی نیروی هوایی ارتش نیز دست از کوشش نکشید و اقدمات زیادی چون تأسيس دانشكده پرواز (خلباني)، تأسيس دانشگاه هوافضا، تأسيس دانشكده پرستاري و راه اندازي مركز تحقيقات و آموزش پزشكي (پاتولوژي) نيروي هوايي، توجه به آموزش كارا (حين خدمت) و آموزش پرسنل رده مياني، ايجاد هنرستان كارودانش، فني‌وحرفه‌اي درمركز آموزش‌هاي هوايی و ايجاد شبكه ديده باني به منظور تقويت سيستم پدافندي كشور به سرانجام رساند اما این پایان کار این شهید بزگوار نبود و در زمینه تقویت پدافند هوایی گام‌های فراوانی را برداشت.

مسیری که از ورامین آغاز و به آسمان ختم شد

**  شهید "ستاری" معمار آینده‌نگر پدافند هوایی

شهيد "ستاري" كه به واقع معماري آينده نگر براي سيستم پدافند هوايي كشور بود با راه اندازي تأسيسات و امكانات جديد تعمير و نگهداري و نيز اجراي پروژه هايي نظير پروژه " اوج" و نيز راه اندازي مركز پژوهش، تحقيقات و آموزش "پتا " توان نگهداري نيرو را تقويت و به چندين برابر قدرت قبلي ارتقا داد. اين مهم براي كشوري كه پايه هاي صنعتي‌اش تقريباً ضعيف بود كاري شگرف به حساب می‌آمد همچنین در این میان ايجاد مؤسسات فني و صنعتي پيشرفته براي آموزش پروازي مرحله مقدماتي دانشجويان خلباني با كمك مهندسين و متخصصين نهاجا با ساخت هواپيماي پرستو که اين هواپيما از نظر امكانات عملياتي تقريباً شبيه هواپيماي بونانزاي ساخت آمريكا است. 

يكي از مهمترين فعاليت‌هاي سرلشکر شهيد "منصور ستاري" طي سالهاي ۶۶ الي پايان "جنگ تحميلي" اسكورت ناوگان تجاري كشتي هاي نفتكش ايران در خليج فارس و درياي عمان تا خروج آنها بود که انجام  این عمليات باتوجه به حجم ماموریت‌های جنگي و مضافاً حجم عمليات عادي و روزانه نهاجا كاري بس عظيم بود همچنین نگهداري مجتمع پتروشيمي "بندرامام"، حفاظت از ميدان گازي " كنگان" و مواردي نظير آن‌ها يادآور اقدامات و جانفشانيی‌های عقابان تيزپرواز و پرسنل پدافندي نيروي هوايي تحت فرماندهي و مديريت اين بزرگوار هميشه به يادماندني است. 

مسیری که از ورامین آغاز و به آسمان ختم شد

طراحي و ساخت خودرو "شمس"، ايجاد خطوط هوايي "سها " (سازمان هواپيمايي ارتش جمهوري اسلامي ايران)، شركت در پروژه هاي دولتي در راستاي امور مهندسي و تأسيساتي، افزايش كارايي و استخراج از معادن تحت پوشش از قبيل نمك "سمنان" كه نيازمنديهاي صنايع نفتي و پتروشيمي كشور را مرتفع و پشتيباني مي نمايد، ازدياد بازده صنايع فلزي و دريافت سفارش به منظور رفع نيازمندي‌هاي دولتي، نظامي و خصوصي از جمله دستاوردهای این بزرگ مرد نیروی هوایی بود.

شهيد "ستاري" منطقي‌ترين راه را براي كاهش اثرات محدوديت اعتباری و روبرويی با شرايط پس از جنگ انتخاب نمود که آن خودكفايي هرچه بيشتر نيروي هوايي بود. بدينوسيله علاوه بر آنكه از خروج اعتبارات نيروي هوايي جلوگيري مي كرد توان توليدي و خدماتي را افزايش داده و درآمدهاي حاصل از اين قبيل فعاليت ها را همواره تحت كنترل و نظارت دقيق قرارداد كه به عنوان پشتوانه اي براي اجراي برنامه هاي سازندگي موردبهره برداري قرارگرفت. 

این شهید بزرگوار با كمك فرماندهان و پرسنل عزيز نيروي هوايي پروژه‌هاي بلندمدت را طراحي نمود كه با گذشت سال‌ها از شهادتش همچنان يكي پس از ديگري جامه عمل مي‌پوشد که يكي از اين پروژه‌ها هواپيماي جنگي " آذرخش" بود كه با حضور رهبر انقلاب در سال ۱۳۷۶ به پرواز درآمد. 

**  آخرین پرواز سرلشکر "ستاری"

سرلشكر خلبان شهيد منصور ستاري، در 15 ديماه سال 1373، به همراه چند تن از مسئولان نيروي هوايي، در مسير برگشت از كيش به تهران، در راه، تصميم به شركت در مراسم فارغ التحصيلي گروهي از دانشجويان دوره خلباني در پايگاه هوايي شهيد بابايي اصفهان گرفتند. آنها پس از اقامت دو ساعته در اصفهان، در راه بازگشت، دچار سانحه هوايي شده و هواپيمايشان سقوط كرد. در اين حادثه، شش تن از اميران نيروي هوايي ارتش، به همراه شهيد ستاري و شش تن از خدمه پروازي به درجه رفيع شهادت رسيدند.

به هر تقدير سرلشگر شهيد "منصور ستاري" با حمايت پرسنل از جان گذشته نيروي هوايي آنچه درتوان داشت در طبق اخلاص نهاده و به پيشگاه ملت ايران تقديم نمود و امروز به خيل شهيداني پيوسته است كه همواره در فراق آنها مي‌سوخت اما برکات وجود این شهید بزگوار همچنان پابرجاست و همه روزه شاهد این هستیم که یک ستاری دیگر در نیروی هوایی وارد عرصه دفاع از آسمان میهن اسلامی می‌شود.

گزارش از امین ملکیان

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۳۴ ۱۹ دی ۱۳۹۵
روحش شاد
آخرین اخبار