در گفتگوی ویژه خبری؛

کبگانیان: علم بدون مشتری و کاربرد در جامعه فایده‌ای ندارد/فراز و نشیب دولت‌ها در توقف طرح‌های کلان ملی تاثیرگذار بوده است

علم بدون مشتری و کاربرد در جامعه فایده‌ای ندارد/نقشه جامع علمی کشور، اهداف مشخصی داردبرنامه گفتگوی ویژه خبری امشب با موضوع « نقشه جامع علمی کشور در آستانه هفت سالگی» با حضور دبیر ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور از شبکه دو سیما پخش شد.

به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ « نقشه جامع علمی کشور در آستانه هفت سالگی» موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که منصور کبگانیان، دبیر ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور به تبیین آن پرداخت.

وی در ابتدا در تشریح ضرورت تدوین نقشه جامع علمی کشور بیان داشت: سه دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی را پشت سر گذاشتیم؛ در دهه اول انقلاب اکثر جوانان کشور درگیر حفظ و انسجام کشور بودند، در دهه دوم انقلاب نیز به خصوص بعد از پایان جنگ تحمیلی این سوال مطرح شد که چگونه چرخ اقتصاد و سازندگی کشور را راه بیندازیم و کشور را بسازیم.

کبگانیان افزود: در این مقطع و در پاسخ به این سوال دو دیدگاه مطرح بود که یک دیدگاه معتقد بود با پایان یافتن جنگ باید از فرصت ها استفاده کرد و با فروش مناسب نفت، گاز و معادن خود دروازه های کشور را به سوی کشورهای پیشرفته و صنعتی باز کنیم.

دبیر ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: در این صورت کالاهای غربی مانند آبشاری وارد کشورمان می شدند و در نهایت بی کاری جوانان رقم می خورد که البته پاسخ معتقدین به این راهبرد این بود که می بایست سازمان های تامین اجتماعی را تقویت کرد.

وی یادآور شد: دیدگاه دوم مطرح می کرد اگر چه راه سخت تری در صورت انتخاب این راهبرد در پیش خواهیم داشت اما می توان از تجربه و اندوخته ای که جوانان انقلابی در دهه اول انقلاب پیدا کردند اقتصاد خود را برمبنای دانش پی ریزی کنیم که البته در آن زمان هنوز اصطلاح اقتصاد دانش بنیان ابداع نشده بود.

کبگانیان اظهار داشت: در دهه سوم انقلاب نیز این سوال مطرح بود که اگر رهبری بخواهند بعد از سند چشم انداز توسعه،  یک دور نمای کلی برای کشور را مطالبه کنند که بر پایه دانش باشد، از این رو تدوین نقشه جامع علمی کشور در دستور کار قرار گرفت.

دبیر ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه اگر مبنای علمی درست نیاشد در تحول اقتصادی به نتیجه ای نخواهیم رسید گفت: البته این دیدگاه هنوز در بدنه اجرایی کشور نفوذ نکرده است.

کبگانیان خاطر نشان کرد: نقشه جامع علمی کشور تنها مربوط به بحث اضافه شدن تعداد مقالات و دانشجویان نیست بلکه مبتنی بر ارتباط علم و فناوری و نوآوری با بدنه جامعه و اقتصاد دانش بنیان است.

نزدیک به نیمی از احکام نقشه جامع علمی کشور در رابطه با اقتصاد دانش بنیان است

دبیر ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر اینکه نزدیک به نیمی از احکام این سند در رابطه با اقتصاد دانش بنیان است، گفت: جمع بندی ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی این بود که علم بدون مشتری و کاربرد در جامعه فایده ای ندارد.

وی افزود: این سند را رها نکردیم تا در کتابخانه ها خاک بخورد بلکه راهکارهای اجرایی شدن این سند دیده شده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست گذاری کلان در این حوزه را بر عهده دارد و راهنمایی هماهنگی و سیاستگذاری های اجرایی نیز بر عهده ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور است.

کبگانیان با بیان اینکه بخشی از پیشرفت این سند به بدنه اجرایی و دستگاه های علمی، صنعتی و اقتصادی کشور مربوط است، گفت: برخی دستگاه ها به خوبی نقش خود را عمل کردند که جای قدردانی دارد.

نقشه جامع علمی کشور، اهداف مشخصی دارد

دبیر ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور یا بیان اینکه در این سند، چالش ها و آسیب های کشور شناسایی شده اند ، بیان داشت: این سند اهداف مشخصی دارد و مسائل را به صورت کلیات مطرح نکرده است.

کبگانيان در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در حوزه علوم پایه هزینه ها کم است و بیشتر دانشمندان کار می کنند افزود:  اولویت ها در حوزه علوم پایه 7 مورد، در حوزه علوم انسانی 14 مورد، حوزه سلامت و هنر 4 الی 10 مورد است.

وی با بیان اینکه برای شرکت های دانش بنیان نحوه بازار سازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است گفت: باید از تولیدات دانش بنیان حمایت کرد.

دبیر ستاد راهبردی اجرایی نقشه جامع علمی کشور با اشاره به اینکه فارغ التحصیل کشورمان توانایی و قدرت ساخت پیچیده ترین دستگاه ها را دارد ادامه داد: حدود یکی دو دهه پیش داروها عمدتا شیمیایی بود و مردم از این مسئله خسته شده بودند و استفاده از داروهای گیاهی به صورت غیر استاندارد بود اما اکنون خوشبختانه گیاهان دارویی تحت استاندارد وزارت بهداشت و درمان است و گیشه مهمی از داروخانه ها شامل این گیاهان شده است.

وی با اشاره به رونق رشته گیاهان دارویی و طب سنتی در دانشگاه ها اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش سیاست گذار را دارد لذا، مصوبات این شورا دست وزیر مربوطه را باز گذاشته است.

دبیر ستاد راهبردی اجرایی نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر حمایت از دانشجویان دکترا گفت: حمایت از فعالیت تمام وقت دانشجویان دکترا مد نظرمان است.

وی خاطرنشان کرد: طرح های کلان ملی ابر پروژه هایی هستند که هر کدام 10 الی 20 محقق و ده ها دانشجوی دکترا و متخصص دارد.

فراز و نشیب دولت ها در توقف طرح ها تاثیر گذار بوده است

کبگانيان با اشاره به بودجه 80 میلیاردی در سال های 88 تا 90 گفت: چند سالی است که متاسفانه با توقف اکثر طرح ها مواجه شده ایم و در این مسئله فراز و نشیب دولت ها نقش داشته اند.

دبیر ستاد راهبردی اجرایی نقشه جامع علمی کشور با اشاره به حذف ردیف طرح های کلان ادامه داد: ممکن است بخشی از طرح ها کند و بخشی دیگر تند انجام شده باشد.شاید توان و قدرت حوزه آموزش عالی توان حمایت بودجه ای و منابع کامل بر طرح های کلان را نداشته باشد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون طرح های کلان ملی افزود: معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در این حوزه ورود یافته است.

طرح های کلان ملی در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری هدایت می شود

دبیر ستاد راهبردی اجرایی نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه، طرح های کلان از حوزه دیگری در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری هدایت می شود بیان کرد: توان معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری بیشتر از وزارتخانه است.

نقشه جامع علمی کشور دست دولت ها را باز نگه می دارد

وی اظهار داشت : سند نقشه جامع علمی کشور از لحاظ قانونی دست دولت ها را باز نگه می دارد  که با قوای مقننه و قضائیه همکاری خوبی داشته باشند. 

وی با بیان اینکه صلاح می دانیم سیاستگذار، حامی و هماهنگ کننده باشیم گفت: در جلسات ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور تقسیم کار صورت گرفته است تا امور به خوبی انجام شود.

دبیر ستاد راهبردی اجرایی نقشه جامع علمی کشور با اشاره به هزینه سنگین حوزه فناوری و اقتصاد دانش بنیان افزود: پیشنهاد شد تا این حوزه ها به معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری سپرده شود.

وی با اشاره به اینکه هر یک هفته درمیان در ستاد جلسه برگزار می شود تا مشکلات برطرف شود ادامه داد: باید بر اقتصاد دانش بنیان اعتقاد داشته باشیم و در این راه گام برداریم تا سرعت کار بیشتر شود.

کبگانيان تصریح کرد: بخشی از انرژيمان صرف برطرف کردن موانع به دلیل اقتصاد نفتی شده است لذا باید با صبر و حوصله کار را به جلو پیش برد.

دبیر ستاد راهبردی اجرایی نقشه جامع علمی کشور با اشاره به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان افزود: به تدریج سرعت کار بیشتر خواهد شد البته در این مسئله سلایق دولت ها موثر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه، در حوزه علم نباید توان درونی را فراموش کرد ادامه داد: باید به نقشه جامع علمی کشور توجه ویژه ای شود تا با مدیریت راهبردی به نتیجه مطلوب دست یابیم.

کبگانيان با اشاره به اینکه، تاکنون ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور 90 جلسه را برگزار کرده است اضافه کرد: این جلسات به صورت منظم و دقیق انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه، سازمان بازرسی کشور مصوبات مجلس را نظارت می کند گفت: باید مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تسری پیدا کند لذا، تعامل با مجلس راهکار قانونی برای تضمین نقشه جامع علمی کشور است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار