باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

گام های آخر احداث بزرگترین تصفیه خانه جنوب آذربایجان غربی

بزرگترین تصفیه خانه جنوب آذربایجان غربی ، سال آینده در شهرستان مهاباد به بهره برداری میرسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛تصفيه فاضلاب جدا كردن بخش جامد از مايع و پالايش مواد جامد و مايع حاصل از اين جداسازي جهت كاهش هرچه بيشتر آلاينده هاي آلي مي باشد.

اين كار امكان دفع نهايي اجزاي تثبيت شده فاضلاب را بدون ايجاد اثر سوء در محيط فراهم ميآورد. جمع آوري و دفع بهداشتي فاضلاب با احداث شبكه ها و تصفيه خانه هاي فاضلاب در جهت توسعه پايدار از طريق حفاظت محيط زيست و بویژه  صيانت از منابع آبي و كاهش آلودگيهاي زيست محيطي از جمله رسالتهاي اصلي شركت آب و فاضلاب استان آذربايجان غربي است.

با توجه به اینکه در چند سال گذشته تصفیه خانه های آب شرب از اهمیت زیادی برخوردار شده اند و امروز در برخی مکان ها امکان ادامه کشاورزی و بقای رودها وابسته به این مکان ها است. شرکت آب و فاضلاب توجه ویژه ای به انها دارد اما در میان شهرهای بزرگ استان مردم مهاباد از نبود تصفیه خانه مناسب رنج می برند.

نبود تصفیه خانه برای تامین اب

یکی از شهروندان مهابادی درباره وضعیت منابع آبی و نبود تصفیه خانه مناسب در این شهرستان اظهار کرد:با توجه به اینکه فاضلاب چند نقطه از شهر وارد رودخانه مهاباد می شود، برای  این رودخانه و اهالی مضرات فراوانی را در پی دارد بطوری که بنابر گفته برخی مسئولین دلیل  ساماندهی نشدن رودخانه نیز همین امر است.
«فخر الدین قادری» ادامه داد: ما از مسئولین خواهشمندیم طی یک بازدید محلی با حضور مدیر کل آب و فاضلاب استان هر چه سریعتر نسبت به جداسازی فاضلاب از مسیر رودخانه اقدامات لازم صورت گیرد.
وی با بیان اینکه وضعبت منابع آبی در این شهرستان مطلوب نبود و ما در بخش های زیادی از کمبود آب رنج می بریم ادامه داد: چندین سال بود که وعده راه اندازی تصفیه خانه آب شرب به ما  داده شده که متاسفانه پیگیری های انجام شده پاسخگو نبوده و ننتوانسته ایماین مشکل را حل کنیم
رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان مهاباد  در این باره، گفت : این تصفیه خانه در حال ساخت، سال آینده در شهرستان مهاباد به بهره برداری میرسد.
علیخواه افزود : با بهره برداری از تصفیه خانه آب در شهرستان مهاباد ، ضمن رفع برخی مشکلات فعلی ، نیاز شهرستان هم تا سالها تأمین خواهد شد.
وی با بیان اینکه تصفیه خانه جدید مهاباد 5 هکتار مساحت دارد، اظهار کرد: این تصفیه خانه  با ظرفیت تصفیه 750 لیتر در ثانیه، قادر خواهد بود سالانه بیش از 23 میلیون متر مکعب آب را تصفیه کند.
به گفته این مقام مسئول پیش بینی شده است ساخت این تصفیه خانه در مجموع 430 میلیارد ریال هزینه دربر داشته باشد.
علیخواه  ادامه داد: برای ساخت این تصفیه خانه تاکنون 180 میلیارد ریال صرف شده و پیشرفت فیزیکی آن به لحاظ عمرانی یا سیویل ، 80 درصد و به لحاظ نصب تجهیزات حدود 25 درصد بوده است.
وی با ابراز اینکه ساخت این تصفیه خانه از سال 93 کلید خورده است، اظهار کرد: قرار است این مکان بزرگترین تصفیه خانه جنوب آذربایجان غربی شود.
تامین آب مهاباد تا 25 سال آبنده
رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان مهاباد با بیان اینکه این طرح در بهمن سال 96 به بهره برداری میرسد، توضیح داد: پیش بیینی شده است این تصفیه خانه تا سال 1418 جوابگوی تصفیه آب مهاباد خواهد بود و توانایی تصفیه آب شرب سالم برای 250 هزار نفر را دارد.
به گفته علیخواه  این تصفیه خانه از سیستم شناورسازی و سیستم کلرزنی گازی برای گندزدایی و زلالسازی آب استفاده خواهد کرد و همچنین قرار است با تصفیه 64800 مترمکعب آب در شبانه روز نیاز شهرستان مهاباد برای 25 سال آینده را تامین کند..
وی تصریح کرد: عملیات اجرایی بهبود فرآیند تصفیه خانه فاضلاب آغاز شده و در صورت تصیص اعتبارات به زودی تکمیل می شود و در نتیجه برخورداری 96 درصد از جمعیت شهری از شبکه فاضلاب شهری در سطح برخورداری به 100 درصد خواهد رسید.

گزارش از ندا موسی زاده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.