جهانگرد مطرح کرد؛

توسعه خدمات داده‌ای به نقاط روستایی در دستور کار است

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطللاعات گفت: به منظور رفع مشکلات و کاهش هزینه‌های خدماتی، تأمین بسترهای الکترونیکی و خدمات داده‌ای به نقاط روستایی در دستور کار قرار گرفت.

توسعه خدمات داده‌ای به نقاط روستایی در دستور کار استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه  دولت الکترونیک در حوزه انرژی با حضور مسئولان وزارت نیرو در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هم اکنون اکثر خدمات در زمینه گاز از جمله فروش، تعمیرات و پشتیبانی تعرفه‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، اظهار داشت: در جلسه امروز مباحث، داده‌ها و دیتا نیز به طور مکان‌محور دسته بندی شد که برای استفاده برنامه مدیریت و تاًمین بسترهای الکترونیکی ارشد کشور و رسیدگی‌های بعدی مورد مشورت قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: در حوزه توسعه برق نیز در حال حاضر همه روستاهای بالای 200 خانوار از نعمت برق برخوردار بوده و در زمینه آب و فاضلاب این خدمات در بخش کمتری وجود دارد.

جهانگرد ادامه داد: به منظور کاهش هزینه‌ها و زمان دریافت خدمات و همچنین رفع مشکلات شبکه‌ای یا ارتباطات در نظر داریم تا با تأمین بسترهای الکترونیکی و دیتایی برای مناطق روستایی خدمات ارائه شده را توسعه دهیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: تأمین منابع مالی برای انجام این فعالیت‌ها در جلسه امروز مطرح و توافقاتی انجام شد که در صورت حمایت دولت و پیگیری‌های ما حل و فصل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 22 هزار کیلومتر برق فشار قوی و 130 هزار کیلومتر شبکه‌های کنترلی پایین دستی در کشور وجود دارد، تأکید کرد: بر روی این خطوط امکان انتقال دیتا با تکنولوژی‌های جدید وجود دارد و در خطوط انتقال قوی از تکنولوژی OPGW استفاده می‌شود که همراه با شبکه کابل فشار قوی امکان نصب بر روی آن وجود دارد که از گذشته این همکاری با وزارت نیرو انجام می‌شد، به طوری که با راه‌اندازی بسته‌های خاص در مسیر ایران به شمال که دارای مناطق کوهستانی است، امکان نصب کابل زمینی قطعی نبود و به همین دلیل از ترافیک مخابراتی دیتا استفاده می‌شد.

جهانگرد بیان کرد: خوشبختانه از این شبکه نزدیک به 18 هزار کیلومتر استفاده شده و در  راستای توسعه این تکنولوژی تفاهم نامه‌ای به صورت مشترک با بنگاه‌های مخابراتی و سایر شبکه‌ها ایجاد شده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در نظر داریم در جهت هوشمندسازی کنترها از تکنولوژیAUT استفاده کنیم که تاکنون بیش از 450 هزار کنتر هوشمند در کشور نصب شده که این امر باعث کمک به کاربران در استفاده سریع تر و بهتر از تکنولوژی و همچنین مدیریت مصرف انرژی می‌شود که امیدواریم طی تفاهم نامه‌ای مشترک که با وزارت نیرو انجام شد، این پروژه را در کشور پیش ببریم.

وی در ادامه عنوان کرد: سعی داریم تا با سرمایه گذاری بخش خصوصی، این تکنولوژی را در کشور توسعه دهیم و از شبکه پشتیبانی موجود در کشور برای این کنترها، در سایر حوزه‌ها مانند آب و گاز نیز استفاده کنیم که به زودی برنامه‌های این پروژه اجرایی می‌شود.

جهانگرد درباره خدمات پست بانک در مناطق روستایی  خاطر نشان کرد: یک سری تعرفه‌های مصوب قانونی بابت ارائه خدمات زیربنایی مانند آب و برق وجود دارد که برای دریافت این هزینه‌ها امکانی فراهم شده است که مردم بتوانند به صورت الکترونیکی و یا مراجعه به بانک نسبت به پرداخت این هزینه‌ها اقدام کنند و در این راستا گفتگوها و پیگیری‌هایی انجام شده که تعرفه‌ها در چهارچوب قانون با نظام بانکی صورت گیرد.

معاون وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: خدمات دفاتر الکترونیک به صورت بسته فنی در هفته دولت اعلام شد اما تحقق آن به طور گسترده و کامل به زمان نیاز دارد و در این ایام پیش رو که تقارن با دهه فجر دارد، تمام بنگاه‌ها و دستگاه‌های کشور در حال طی کردن مراحل تکاملی خوبی هستند و در حال حاضر به حدی رسیده‌ایم که می‌توانیم ابزارهای جدیدی را در اختیار مردم قرار دهیم تا مراجعات آن‌ها در نظام بروکراسی کاهش یابد و در نتیجه باعث صرفه جویی در زمان و هزینه شود و کیفیت خدمات افزایش یابد.

وی افزود: طبق روش‌های تجربه شده و موفق ارائه خدمات وزارت نیرو در بخش آب و فاضلاب، در تلاش هستیم تا این تجربیات را نیز در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیاده سازی کنیم و برای سایر حوزه‌ها در دولت الکترونیک نیز گام‌های موثری برداریم.

جهانگرد اضافه کرد: تعدادی از پروژه‌های زیربنایی باید اصلاح شود، به عنوان نمونه استاندارد کد اطلاعات در کشور باید هماهنگ شود، زیرا در گذشته دستگاه‌ها هر کدام به طور مستقل کد داشتند و اگر روزی قصد استفاده از آن‌ها را با هم داشتیم، با مشکل مواجه می‌شدیم، اما به تدریج شرایط بهتری ایجاد شد و امیدواریم تا پایان امسال گزارش‌های خوبی را به مردم ارائه کنیم و این سیاست‌ها را در صحنه اجرایی کشور ملاحظه کنند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان گفت: ما موظف هستیم که تا پایان دولت یازدهم این اقدامات را به پایان رسانده و به دستاوردهای بیشتری دست یابیم و به طور قطع گام‌های بعدی که در برنامه‌های آتی کشور پیش بینی شده به صورت جدی‌تر دنبال می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.