اولین هفته بهمن ماه را با هنر بگذرانید

هنر بازهم در قالب ها و اشکال گوناگون در گالری ها و نگارخانه ها پذیرای هنردوستان شده است.

به گزارش خبرنگارحوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گالری‌ها و نگارخانه‌ها طبق رسم همیشگی خود با مجموعه‌های جدیدی از آثار هنرمندان فضایی را برای نزدیکی علاقه مندان با هنر فراهم کرده‌اند.  در این هفته هم ما در این گزارش به صورت اجمالی برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم: 

در حاشیه اتفاق افتاد

این عنوان نمایشگاهی است که از جمعه یکم تا هفتم بهمن در گالری سبحان برگزار می‌شود.

در این مجموعه آثاری از حامد راستی در قالب عکس به نمایش گذاشته می‌شود که در خصوص آن نوشته شده: عکاسان مستند اجتماعی به جای عکاسی از زندگی و خیال پردازی‌های شخصی به عکاسی از ساختار اجتماعی و روابط و مناسبات انسانی می‌پردازند و عکس‌هایی می‌آفرینند که در قابی ساده مفاهیم ذهنی خود را به رخ بیننده می‌کشند.

این مجموعه عکس، روایت قصه‌ی عمیق بودن و نبودنی است که در گوشه‌ای از شهر اتفاق می‌افتد که لازم است همه‌ی ما گاه گاهی به آن سر بزنیم، شاید تصویری از خودمان را لابه لای همین کوچه‌ها یافتیم.

قصه‌ی این عکس‌ها، تنها یک قصه نیست، روایت انسان‌هایی است که با همه‌ی سختی‌های موجود، زندگی در وجودشان جریان دارد.

هنوز بویی از کهنگی، چه در سازه‌های چوبی، چه در لباس‌های دودی،  و در چه دست‌های پینه بسته‌ی یک کفاشی به مشام می‌رسد.

اینجا گوشه‌ای از شهر است، هنوز کوچه‌هایش باریک ، دیوار نوشته‌هایش در پستویی تاریک ، سر و صداهای بچه‌هایش از شور لبریز.

این عکس‌ها ثبت لحظه‌ای ایست که دیگر نیست، زندگی جریان دارد.
 
 
گالری شکوه 

عنایت الله نظری نوری هنرمند بنام و پیشکسوتی است که از جمعه 1 بهمن برگزار می شود.

در این مجموعه آثاری در قالب نقاشی خط با عنوان " ایران من سلام" در گالری شکوه به نمایش در می آید که برای بازدید از آن تا 6 بهمن فرصت دارید.

گالری ساربان

گالری ساربان از یکم تا یازدهم بهمن ماه میزبان نمایشگاهی از جدیدترین آثار رضا افسری می شود.

در این نمایشگاه که با عنوان «زمان بازیافته» برگزار می شود آثاری در قالب نقاشی از این هنرمند وجود دارد که رضوان صادق‌زاده درباره‌ی آثار وی نوشته است: «سنگ، ساقه‌ی گیاه، برگ، طرح گرته‌ای یک گل و دست‌نوشته‌هایی گنگ، در کنار اشکالی هندسی چون مربع، لوزی و نقاط پراکنده، کلیدواژه‌های تصویری رضا افسری در این مجموعه هستند. این واژگان ارجاعی، ضمن اینکه از نظر استقلال فضایی زندگی خاص خود را دارند، از منظر ساختاری دارای عملکردی پویا و در رابطه با یکدیگرند. چنین است که هندسه‌ی پنهان، اجزاء پراکنده‌ی یک کل را به واحدی منسجم و سرزنده تبدیل می‌کند».

 
گالری سیحون

نمایشگاهی از آثار مریم کوهستانی از جمعه در گالری سیحون برگزار می شود.
 
در این نمایشگاه آثاری از این هنرمند در قالب نقاشی وجود دارد که با عنوان "تن بحرانی" به نمایش در می آیند و برای بازدید از آن ها تا 13 بهمن فرصت دارید.
 
اسپیریت

یلدا فخیمی با آثارش در قالب نقاشی از 1 تا 7 بهمن به گالری فردا می آید. 

وی در خصوص این نمایشگاه که با عنوان «اسپیریت» برگزار می شود، نوشته است: شالوده هر انچه که دراین جهان است چه این دنیا وچه دنیاهای دیگر 

هرآنچه که در کائنات و دنیای پیرامون ماست از جمله موجودات کهن ،زندگی جاودان ،تکامل دنیوی و مادی ،ناشناخته ها و قدرت های ماورائی در نا خوداگاه هر انسانی ریشه دوانده زیرا تمامی افسانه ها، داستانها، قصه های جن وپری، دیو، شیاطین، ارواح، فرشتگان و بسیاری از موجودات از قرنها پیش شاید حتی به قدمت افرینش انسان از این مقوله نشات میگیرد.

از دید یک انسان سه بعدی هر انچه که با حواس شش گانه قابل لمس و دیدن نباشد، نباید وجود داشته  باشد پس قاعدتا تمامی موجودات نامرئی بر اساس این منطق وجود ندارند اما عالمی که به اسانی نمی توان آن را دید عالم معنویست و تمامی این آفریده ها و رخدادهای ماورائی نه تنها در این عالم و سیاره زمین بلکه در کل کائنات و کرات دیگر میتوانند وجود داشته باشند و ما از طریق تفکر و تخیلمان میتوانیم این عالم را به نقش در آوریم و این تفکر زاییده تجربیات ما نیست و در حقیقت تفکر اصلی جهانی است.

ما از طریق تفکر خود را به مفهوم تجربی اسپیریت وصل می‌کنیم و به سبب آن به آگاهی می رسیم و این آگاهی پنجره ای را به روی ما می‌گشاید که دید ما انسانها را نسبت به اسپیریت دگرگون می‌کند زیرا اسپیریت شالوده ایست از تمامی موجودات، مادی، نامرئی، ارگانیکی و آلی که می‌توانند خود را در امور زمینی وارد کنند.
 
 
گالری دلگشا

گالری دلگشا نیز از 1 بهمن میزبان آثار مهدی شیری می‌شود. در خصوص این مجموعه که با عنوان «زندگی» برگزار می‌شود، نوشته شده: این مجمـوعــه حاصـلِ نگاه‌کــردن به زندگیِ پیــرامون؛ خیـره‌شـدن به سوژه‌ها و ابژه‌ها، توجه به سکوتِ طبیعت بی‌جان؛ پرتره‌ها، جریان سیال طبیعت و مرورِ خاطرات، ارتباطشان با من و روایتِ آن‌ها بدون دخل و تصرف بود. تلاشی در  جهتِ نشان‌دادنِ آن‌چه از نظر می‌گذرد منجــر به انتـخابِ مدیومِ نقاشی برایِ به‌تصویر‌کشیــدنِ رنگ‌ها و فرم‌ها و از طرفی دیگر به کار گرفتن انیمیشن برایِ به نمایش گذاشتنِ حرکتِ شگفت‌انگیزِ زندگی شد.

پیش از این بارها سراغ انیمیشــن رفتـه بودم اما نمی‌توانسـتـــم از مرحلـــه‌ی استــوری‌بـرد فراتــر بروم. استوری‌بـرد نمایی از آن‌چه قرار است گفته شود را در ذهن می‌سازد و این کار باعثِ محدود‌شدنِ ذهنم می‌شد، چنان‌که می‌توانستم از تیتراژِ شروع تا پایان را ببینـم. این‌بار از سمتِ نقاشــی به آن نگاه کردم. این کار مستلــزمِ حذفِ استوری‌برد و بداهه‌سازی بود. پس، صفحات بی‌شمار کاغذ را به مثابه‌ی بومِ نقاشی در حالِ تحول دیدم. این‌که قرار است چه بگویم برایم مشخص بود اما چگونه گفتنش بعد از بارها روایت‌کردن مشخص می‌شد. با این روش گویی خود مخاطب هستم و از نتیجه‌ی اثر غافلگیر می‌شدم. این رفتار را پیش از این هنگام نقاشی تجربه کرده بودم.

این نمایشگاه تا 12 بهمن برقرار و پذیرای هنردوستان است.
 
گالری ویستا

نمایشگاهی از نقاشی‌های طیبه دژدوست در گالری ویستا برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه آثاری در قالب نقاشی از این هنرمند وجود دارد که تا 12 بهمن قابل بازدید هستند.
 
لاجورد

نازی رضازاده با آثار خود در قالب نگارگری و با عنوان «لاجورد» از جمعه 1 بهمن به گالری کبیری می‌آید. 

وی در خصوص این مجموعه که تا 6 بهمن برقرار است، نوشته: هنر نسبتی بنیادی با ذات انسان دارد،پل زدن به این نسبت بنیادی آن هم در فضایی از نهفتگی‌ها و پوشیدگی‌ها آکنده از دشواری‌هاست.

ایهام و ایجاز و پیچیدگی اطلاعات منابع در باب این هنر سختیها را دو صد چندان می‌کند و با روشن سازی این ابهام‌ها و ایجازها بود که پژوهش حاضر فراز آمد و کما بیش در باب نگارگری ایرانی آثاری در داخل و خارج منتشر شد و آنچه در خور بود خرج شد تا جهت نمای نگارگری ایران باشد.

نگارگری هم از انواع دیگر نقاشی بود که در غرب و شرق به نوع ویژه ای از نقاشی اطلاق می‌شد.

اصولا نگارگری با آبرنگ اجرا می‌شد و هنری بود که با کتاب سر و کار داشت. در این مفهوم نگاره به معنای تصویر پردازی منقوش در نسخه‌های خطی بود.

هنر نگارگری در بیشتر فرهنگهای جهانی به ویژه ایران وجود داشت و با هنر کتابت یا خطاطی همراه بود و میتوان اذعان داشت که هنر های تصویر، تذهیب، تحریر(کتابت)، تجلید و گاه شعر است به دست هم میداد و هنر کتاب آرایی را پدید می آورد.

نگارگری را میتوان متمایز از نقاشی بر شمرد که در آن چهره گشایی/ منظره پردازی/ پیکر نگاری در نهایت دقت و ظرافت صورت میگرفت با مضامین مذهبی/ تاریخی/ علمی/ حماسی/ طبی و نجوم و تعزلی و غیره که با آبرنگ همراه با طلا افشانی بر روی کاغذ انجام می شد.
 
دوباره یکبار دیگر

گالری اُ نمایشگاهی در قالب عکس را از 1 بهمن برگزار می‌کند.

در این نمایشگاه آثاری از محمدرضا میرزایی وجود  دارد که تا 12 بهمن قابل بازدید هستند.

گالری هنر یک فرهنگسرای ارسباران

نمایشگاه عکس «از کابل تاجاکارتا» با حضور سفیر اندونزی و رایزن فرهنگی افغانستان جمعه یکم بهمن درفرهنگسرای ارسباران گشایش می‌یابد.

این نمایشگاه با عکس‌هایی از شهرتاریخی کابل با قدمت دو هزارساله با آثار فاطیما حسینی و عکس‌هایی از جاکارتا شهر قلعه‌ای و پایتخت کشور اندونزی با فریم‌هایی از اردیپا ویرن جوریت یکم تا دهم بهمن ساعت 16 تا 20 برای بازدید عموم در فرهنگسرای ارسباران به نمایش در می‌آید.

فاطیما حسینی و اردیپا ویرن جوریت هردو در جایی دور از كشورشان زندگی كردند. آثار ارایه شده در این نمایشگاه برداشت و نشانه‌های مشترک بین این دو پایتخت از نگاه این دو عکاس در گذر خیابانی از پایتخت کشورشان است.

فاطیما حسینی دانشجوی هنر در رشته عكاسی  و اردیپا ویرن جوریت دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران است. تهران جایی است كه بیش از هرشهر دیگری در آن زندگی كردند و فارسی زبان مشترک تبادل این دو هنرمند به شمار می رود.

علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند به فرهنگ سرای ارسباران به نشانی خ شریعتی بالاتراز پل سیدخندان خ جلفا مراجعه کنند.
 
علاوه بر این مجموعه ها گالری هایی چون بنفشه با نمایشگاه گروهی نگاره ها، گالری والی با مجموعه ایران از نگاه من در قالب نقاشی و مجموعه های دیگری چون نگارخانه آتشزاد، لاله، 26، آ و ... نیز با نمایشگاه های تازه ای به استقبال هنردوستان می روند.


گزارش از فاطمه شهدوست






انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار