اصفهان؛

700 چاه غیر مجاز در اصفهان مسدود شد

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان از مسدود و پلمپ شدن 700 حلقه چاه غیر مجاز از ابتدای امسال تاکنون در راستای اجرای طرح حفاظت منابع آب در این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مسعود میر محمد صادقی  در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان اصفهان افزود: مسدود کردن سه هزار حلقه چاه غیر مجاز در دستور کار این اداره کل قرار گرفته بود که تاکنون موفق به مسدود کردن 700 حلقه از آنها شده ایم.
وی آمار چاه های غیر مجاز در استان اصفهان را 11 هزار حلقه اعلام کرد و افزود: هزینه تقریبی مسدود کردن هر حلقه چاه حدود 4 میلیون تومان است، بنابراین برای انجام موفق طرح مسدود کردن چاه ها 12 میلیارد تومان نیاز است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان افزود: یکهزار و 200 شمارشگر ( کنتور ) هوشمند نیز باید برای پایش برداشت ها بر روی چاه ها نصب شود که نصب شمارشگر بر روی تعداد 165 کنتور مورد تایید و به تصویب شورای هماهنگی و شورای عالی آب رسیده است.
وی بااشاره به همکاری دادگستری اصفهان برای پلمپ چاه های غیر مجاز خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع و لزوم تسریع آن، رسیدگی به پرونده حقوقی این چاهها خارج از نوبت انجام می شود.
میرمحمدصادقی درباره طرحهای ایجاد منابع آبی جدید نیز گفت: طرح سد و تونل سوم کوهرنگ که از جمله طرح های اقتصاد مقاومتی است هم اکنون 92درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی اضافه کرد: حفاری های مربوط به طرح یاد شده بطور کامل انجام و لوله گذاری 4 کیلومتر از آن نیز تکمیل شده است، اما برای این طرح هم اکنون هیچ اعتبار مالی ندارد.
تونل کوهرنگ، تونلی است که برای انتقال آب رود ماربر (آب کوهرنگ) به زاینده رود در نزدیک شهر چلگرد یا کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری ساخته شده است.
از نخستین تونل کوهرنگ در سال 1332 بهره برداری شد و در سال 1364 تونل دوم آن به بهره برداری رسید، عملیات اجرایی تونل'کوهرنگ سه' در سال ۱۳۷۷ با هدف تامین آب به میزان حدود ۲۵۵ میلیون مترمکعب در سال برای رفع بخشی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران آغاز شد.
سد کوهرنگ نیز با 130 متر ارتفاع از کف و طول تاج 250 متر از نوع سدهای بتنی دو قوسی است که حدود 385 میلیون مترمکعب گنجایش دارد و قادر است حدود 280 میلیون مترمکعب آب را تنظیم کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان درباره سامانه دوم آبرسانی اصفهان و تونل گلاب 2 نیز گفت: این طرح ها از اهمیت بالایی برخوردار است و زمینه تامین آب شرب بیش از 6 میلیون نفر از هموطنانمان را فراهم خواهد کرد اما در پیچ و خم امور اداری در سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان میزان اعتبار لازم برای اجرای سامانه دوم آبرسانی اصفهان را یکهزار و 450 میلیارد تومان ارزیابی کرد و گفت: برای اجرای مرحله نخست این طرح حدود 650 میلیارد تومان نیاز است.
طرح انتقال آب تونل گلاب 2 ، بخش ابتدایی طرح آبرسانی به 14 شهرستان استان اصفهان(73 شهر و 78 دهستان) و به طول 27 کیلومتر است ؛ در این طرح قرار است از طریق تونل که عملیات اجرایی آن ازسال 88 آغاز شده و پیشرفت فیزیکی اندکی داشته است ،آب مورد نیاز این استان به شکل مستقیم از محل دریاچه سد زاینده رود در منطقه چادگان منتقل شود.
خروجی این تونل در 45 کیلومتری غرب اصفهان در نزدیکی شهر تیران قرار دارد و ادامه مسیر انتقال آن به شهرهای این استان به وسیله خط لوله انجام می شود.
کارشناسان امور آب به این باور قطعی رسیده اند که سامانه فعلی آب شرب اصفهان در شرایط کنونی قادر به انتقال حداکثر 10 متر مکعب بر ثانیه آب است و این درحالیست که نیاز آب اصفهان 13 متر مکعب بر ثانیه است و میزان کمبود آب شرب درشرایط کنونی به میزان سه متر مکعب در ثانیه و در افق 1420 حدود 11 متر مکعب در ثانیه پیش بینی می شود در حالی که سامانه موجود(تصفیه خانه باباشیخ علی) قابلیت افزایش ظرفیت انتقال را ندارد.
همچنین حجت الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه درخواست کرد که آب کشت کشاورزانی که از چاههای غیر مجاز استفاده می کنند اما دارای حق آبه بوده اند، تامین شود.
جلسه اقتصاد مقاومتی استان اصفهان روز پنجشنبه با 15 مصوبه در استانداری اصفهان برگزار شد.
در این جلسه معاونان وزیر، مدیران عامل بانکهای کشور، استاندار، نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران اجرایی و فعالان اقتصادی استان شرکت داشتند و آخرین وضعیت طرح های اقتصاد مقاومتی استان اصفهان مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت.




انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.