قم؛

کمترین امکانات اطفاء حریق بازار قم /ساخت 12 ایستگاه جدید آتش نشانی

بروزحادثه احتمالی آتش سوزی دربازار قم تلفات بسیاری به دنبال دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم :مدیرعامل سازمان آتش نشانی قم گفت: بازار کهنه و پاساژها در مرکز شهر قم کمترین امکانات اطفاء حریق را داشته و بسیار ناایمن است و در صورت بروز حادثه، تخریب و تلفات بسیاری برجای خواهد گذاشت.

عباس جعفری سه شنبه شب در جلسه بنیاد قم پژوهی در مجتمع فرهنگی و آموزشی طلوع مهر قم افزود: فرهنگ ایمنی در جامعه ما بسیار ضعیف است و شاید کمتر از پنج درصد مردم کپسول های آتش نشانی در منازل و خودروهای خود داشته باشند.

وی با بیان اینکه موضوع ایمنی درحوزه های گوناگون درقم مغفول مانده و باید با مشارکت همه مردم و مسئولان به این مساله بسیار توجه کنیم، اظهار داشت: سازمان آتش نشانی در سالهای گذشته بسیار مظلوم و به لحاظ تجهیزات، امکانات و نیروی متخصص در مضیقه شدیدی بود.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی قم خاطرنشان کرد: اما خوشبختانه در حال حاضر ساخت 12 ایستگاه جدید آتش نشانی به اتمام رسیده و تجهیزات آن نیز به زودی تهیه و مستقر خواهد شد.
وی با بیان اینکه شهر مقدس قم تنها کلانشهری است که به لحاظ تعداد ایستگاههای آتش نشانی به استانداردهای بین المللی رسیده است، از واگذاری زمین در بلوار پیامبراعظم(ص) به مساحت 8 هزار مترمربع برای راه اندازی ایستگاه مادر آتش نشانی خبر داد و گفت: در سه سال گذشته 400 لباس ضد حریق و 60 خودروی عملیاتی تهیه و امکانات و تجهیزات بروزرسانی شده است.
جعفری با اشاره به رشد سریع بلندمرتبه سازی درقم که در حال حاضر از شهری همچون اصفهان پیشی گرفته است، بر ضرورت افزایش بالابرها و پلکان های آتش نشانی تأکید کرد و گفت: تعداد تجهیزات و نیروهای متخصص در سازمان آتش نشانی قم باید هرچه بیشتر افزایش یابد.
 
وی با اشاره به اهمیت آموزش و پیشگیری از حوادث برای اقشار مختلف مردم، گفت: مردم باید برای مقابله با هر نوع حوادث به ویژه حریق کاملا آماده بوده و ساختمان ها به تجهیزات اعلام و اطفاء حریق مجهز باشند، زیرا بدون آموزش مردم هیچ کدام از تجهیزات کارآیی لازم را ندارند و در این جهت رسانه ها نیز نقش مهم و موثری برعهده دارند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی قم وجود بافت فرسوده گسترده در شهر قم را به عنوان یکی از معضلات مهم در حوادث آتش سوزی مورد توجه قرار داد و گفت: قم در مرکز کشور و در شاهراه مواصلاتی 17 استان قرار گرفته و حوادث رانندگی بسیاری که منجر به آتش سوزی می شود در این استان رخ می دهد.
وی با بیان اینکه سازمان آتش نشانی به جز اطفاء حریق حدود 100 نوع خدمات ایمنی به شهروندان ارائه کرده و در این جهت از نیروهای آموزش دیده و متخصص بهره می برد، خاطرنشان کرد: زمان متوسط آتش نشانی برای حضور در محل حادثه در شهر قم 4 دقیقه و 16 ثانیه است که نسبت به بسیاری از کلانشهرها بسیار جلوتر هستیم.
 
جعفری با بیان اینکه سازمان آتش نشانی قم با وجود منع قانونی به تمام سطح استان خدمات رسانی می کند، اظهار داشت: شهرک های صنعتی بر اساس قانون باید نسبت به ایمن سازی و راه اندازی ایستگاه آتش نشانی با تجهیزات لازم و نیروهای متخصص اقدام کند، اما شاهد هستیم که شهرک شکوهیه فقط دارای یک ایستگاه آتش نشانی ضعیف با چهار نفر نیرو در هر شیفت است و در حادثه آتش سوزی اخیر اگر به موقع در محل حضور نداشتیم، شاید نیمی از شهرک از میان رفته بود.
وی در پایان با بیان اینکه بلندترین آپارتمان در قم 22 طبقه و عمیق ترین ساختمان ،پارکینگ زائر با 5 طبقه منفی است، تصریح کرد: در پارکینگ زائر سیستم های اعلام حریق نصب شده است، اما همچنان باید برای ورود خودروهای امدادی تسهیلات لازم فراهم شود، زیرا در صورت بروز حادثه آتش سوزی، اتفاقات ناگواری رخ می دهد

انتهای پیام/ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار