سخنگوی سابق اتحاديه بیمارستان‌های خصوصی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

نظام سلامت در افغانستان از سوءمدیریت رنج می‌برد

استاد دانشگاه علوم‌پزشکی کابل گفت: به سوء مدیریت، عدم شفافیت قانونی و بعضا فساد اداری در سیستم بهداشت و درمان افغانستان منتقدیم.

نظام سلامت در افغانستان از سوءمدیریت رنج می‌برد
«محمد ناصر محقق» پزشک و سخنگوی پیشین اتحاديه بیمارستان‌های خصوصی افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح شرایط سلامت در افغانستان با اشاره به اینکه فعالیت‌های پزشکی، بهداشت و سلامت در افغانستان شامل سه بخش دولتی، خدمات جهانی و بخش‌خصوصی است، اظهارداشت: هر کدام از این بخش‌ها به فراخور محدودیت‌هایی که با آن مواجهند، کمبودهایی را نیز دارند؛ اما نبایست این حقیقت را هم فراموش کرد که یکی از بخش‌هایی که در این 10 سال گذشته خدمات شایان و قابل دفاعی ارائه داده همین بخش خدمات درمانی و سلامت است.
 
استاد دانشگاه علوم‌پزشکی کابل اضافه کرد: بخش خصوصی یکی از موفق‌ترین بخش‌هایی است که کارنامه قابل قبول‌تری در ارائه خدمات سلامت دارد، به گونه‌ای که طبق آمارها در سال 1390 اتحادیه بیمارستان‌های خصوصی افغانستان بیش از 200 عضو و بالغ بر نیم میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری کرده بود.

وی درباره توزیع خدمات پزشکی در ولایات مختلف افغانستان نیز گفت: بخش خصوصی به دلایلی چون مباحث فرهنگی، اجتماعی و خصوصاً فضای امنیتی بيشتر در ولايات مرکزی و کابل که از امنیت نسبی برخوردار است متمرکز شده‌اند، اما بخش دولتی و سازمان ملل بیشتر در ولایات ناامن به مردم این ولایات خدمات‌دهی می‌کنند.

این پزشک افغانستانی بیان داشت: انتقادهایی نیز به سیستم بهداشت و درمان افغانستان وارد است که هر دو بخش دولتی و خصوصی را شامل می‌شود و آن سوء مدیریت، عدم شفافیت قانونی و بعضا فساد اداری است که متاسفانه با توجه به اینکه این مراکز با جان مردم در ارتباط هستند این موضوع تأمل بیشتری را طلب می‌کند.

این پزشک و فعال در بخش خصوصی یکی دیگر از چالش‌های نظام سلامت در افغانستان را نبود تجهیزات متناسب با علم روز عنوان کرد و افزود: کمبود بودجه و نبود زیرساخت لازم پزشکان را در این بخش بامشکل مواجه کرده که بخش خصوصی طی سال‌های اخیر در صدد رفع این مشکلات برآمده است. به طوری که در حال حاضر خدماتی چون عکس‌های MRI را تنها در بخش خصوصی می‌توانيد دریافت کنید.

محقق خاطر نشان کرد: هم اکنون شاهد یک روند آزمون و خطا در ارائه خدمات درمانی و بهداشتی از سوی نظام سلامت در افغانستان هستیم و من به عنوان شخصی که بیش از 10 سال در اين زمينه فعالیت کرده، به آینده این فضا در افغانستان اميدوارم و به شما و هموطنانم نوید یک آینده روشن توام با سلامت را در افغانستان عزیز را میدهم.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار