همدان؛

افتتاح 74 پروژه کشاورزی همزمان با دهه فجر در استان همدان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: همزمان با دهه فجر 74 پروژه کشاورزی افتتاح می شود.

افتتاح 74 پروژه کشاورزی همزمان با دهه فجر در استان همدان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ منصور رضوانی جلال در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بخش کشاورزی یکی از بخش های مهم اقتصادی محسوب می شود ودر این زمینه هم استان همدان یکی از قطب های کشاورزی کشوراست افزود: 4/5 درصد از تولیدات کشور سهم استان همدان است.

وی ادامه داد: با مشکلاتی که درحوزه منابع آبی ربرور هستیم اما با همین منابع محدود و مدیریت مطلوب توانستیم در نوع کشت،روش آبیاری نوین،انتقال آب وروش بهینه تولیدات خود را حفظ کنیم که نیاز است با استفاده از روش نوین در بخش کشاورزی توانمند تر شویم.

وی با بیان اینکه تا کنون 40 میلیارد تومان اعتبار برای آبیاری نوین هزینه شده است اظهار داشت:به دنبال افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی هستیم.

رضوانی جلال خاطر نشان کرد: از مجموع 708/6هزار هکتارسطح زیر کشت استان،635 هزار هکتار سطح زیر کشت اراضی زراعی با ترکیب 429 هزار هکتاردیم،206 هزار هکتار آبی و73/6هزار هکتار به کشت باغی با ترکیب 70 هزار هکتار آبی و 3/6 هزار هکتار دیم اختصاص دارد.

5 میلیارد دلار تراز تجاری مثبت در بخش کشاورزی همدان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در 4 سال اخیر تلاش چشمگیری درحوزه کشاورزی استان صورت گرفته است بیان کرد: افزایش تولیدات کشاورزی و بهبود امنیت غذایی با اتکا به تولید داخلی ومثبت شدن تراز تجاری کشوراز دستاوردهای مهم این سازمان بوده است.
وی تصریح کرد: با افزایش تولید ،افزایش صادرات،وکاهش واردات محصولات کشاورزی موجب شده است تا رشد اقتصادی 5/4 درصدی را تجربه کنیم.

این مسئول با بیان اینکه ارزش افزوده بخش کشاورزی در استان همدان از سهم بری 23 درصدی از اقتصاد استان در ابتدای سال 92 با رشد قابل چشمگیری به سهم بری 30 درصدی رسیده است یادآور شد: این اتفا ق نشان دهنده توان این بخش در جذب وبه کار گیری نیروی کار واز سوی دیگر پیشرفت توسعه وارتقا در آمد سرانه وارزش افزوده استان است.


رضوانی جلال اضافه کرد:به منظور تسهیل سرمایه گذاری با پیگیری های انجام شده ،نرخ سود تسهیلات سرمایه گذاری برای بخش کشاورزی در سال جاری از 18 درصد به 15 درصد کاهش رسیده است.

وی اظهار داشت: میزان خرید توافقی و تضمینی استان در سال 92 برابر344 هرار تن خرید بوده است که این خریدبه بیش از 1 میلیون تن در سال 95 رسیده است.

گفتنی است همزمان با آغاز دهه فجر 74 پروژه کشاورزی به بهره برداری می رسد که آبیاری تحت فشار، احداث کانال آب رسانی ،مرمت ولایروبی قنات،کارخانه خوراک دام،پرورش ماهی،صنایع تبدیلی تکمیلی،تولیدات گیاهی وعملیات آب وخاک از جمله پروژه های قابل افتتاح ایام دهه فجر در این سازمان است.

انتهای پیام/ ج




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.